به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این مطلب گفت: بخشی از کار طراحی سامانه پس از معاملات به اتمام رسیده است و این سامانه هماکنون در فازهای آزمایشی به سر میبرد. در عین حال، هماکنون گامهای آزمایشی در شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برداشته میشود، تا سامانه برای معرفی به بازار سرمایه آماده شده و نقش هر کدام از فعالان بازار در این سامانه تعریف شود.
حامد سلطانینژاد با بیان اینکه امسال در شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سال خدمات الکترونیکی نامگذاری شده است، گفت: از همین رو، در شرکت به سمت سامانههایی حرکت شد که ارتباط مردم با شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هر چه بیشتر از طریق خدمات الکترونیکی با شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برقرار شود.
وی با تاکید بر اینکه سرویس الکترونیکی در حال جایگزین شدن سرویس حضوری است، گفت: برای مثال، امسال سامانه توزیع گواهینامهها در شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعریف شد. با این اقدام، سرمایهگذاران میتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان منتخب که نماینده شرکت سپردهگذاری هستند، گواهینامه انجام معاملات را دریافت کنند.
سلطانینژاد با بیان اینکه در حوزه خدمات الکترونیکی اقدامات دیگری نیز صورت گرفته است، افزود: از آنجا که قرار است سامانه ثبتی سهام عدالت، شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه باشد، طرحی ارایه شد که مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصیسازی هم قرار گرفت.
وی گفت: در این طرح راهکارهایی به منظور نگهداری اطلاعات دارندگان سهام عدالت و ثبت اطلاعات سهام عدالت در سامانه ارایه شده است.
مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طرح پیشنهادی، تعبیه کانالهای مختلف و متنوع برای ارایه خدمات در حوزه سهام عدالت است، گفت: این کار انجام شده و هماکنون با دفاتر پیشخوان مشغول مذاکره هستیم.
به علاوه تعدادی دفاتر پیشخوان را برای این کار انتخاب کرده و به نظر میرسد از ظرفیت سایر کانالهای ارایه خدمت مانند کانال دفاتر اسناد رسمی نیز بتوان کمک گرفت.
سلطانینژاد به مذاکره شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با کانون سردفتران اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: از این شبکه نیز میتوان استفاده کرد، زیرا اداره ۴۵ میلیون سهامدار و ارایه خدمات به آنها باید به گونهای باشد که بتوان از تمامی کانالهای ارایه سرویس در کشور استفاده کرد.
وی در خصوص اینکه بحث احراز هویت و ارایه خدماتی که نیازمند احراز هویت است هم باید به گونهای انجام شود که امنیت کار را بالا ببرد، گفت: به همین منظور خدمات الکترونیکی با همین پسزمینه گسترش داده شد تا شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آمادگی ارایه سرویس به جامعه میلیونی سهامداران را داشته باشد. مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی با تاکید بر اینکه طرحهای عمده دیگری نیز در شرکت تعریف شده است، یادآور شد: هماکنون در حال طراحی و تدوین سامانههایی هستیم که بتوان با کمک آن معاملات کالا محور بورس انرژی را تسویه کرد.
وی گفت: در حال حاضر معاملاتی مانند متانول، زغال سنگ و غیره از طریق سامانهها صورت نمیگیرد، زیرا مقدار آن بسیار اندک است. بنابراین در حال طراحی سامانهای هستیم که اطلاعات این معاملات را ثبت کنیم.
باشگاه سهامداران راهاندازی میشود
سلطانینژاد با اشاره به اینکه فاز نخست طرح باشگاه سهامداران طراحی شده است، گفت: این طرح با صندوقهای قابل معامله در بورس (ETF) فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی تاکید کرد: سرمایهگذارانی که مالک واحدهای ETF هستند، نیازمند نوعی تعامل با مدیران صندوق هستند و از همین رو سامانهای در شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شد تا این ارتباط ایجاد شود و باشگاه سهامداران بازار سرمایه نیز شکل بگیرد.
پروژه حیاتی شرکت
وی با تاکید بر اینکه پروژه اصلی و حیاتی شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، پروژه سامانه پس از معاملات است، ابراز امیدواری کرد که امسال گامهای نهایی آن برداشته شود و طرح به بهرهبرداری برسد. سلطانینژاد در خصوص زمان تقریبی راهاندازی سامانه پس از معاملات گفت: راهاندازی این سامانه به این موضوع بستگی دارد که چه زمانی بتوانیم با ارکان و فعالان بازار به توافق برسیم تا آنها بهرهبرداری خاص خود را از سامانه داشته باشند. وی تاکید کرد: این در حالی است که به طور قطع باید یک فرصت به فعالان بازار سرمایه داده شود تا بتوانند خودشان را با تغییرات سامانه سازگار کنند.
مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اینکه سامانه جدید براساس سامانه هیبرید طراحی شده است، گفت: بنابراین هر سرمایهگذاری هر تعداد سهم را از طریق هر کارگزاری خریداری کند، امکان فروش از طریق همان کارگزار و همان تعداد سهم را خواهد داشت. وی مثال زد: فرض کنید سهامداری تعداد یکهزار سهم ایران خودرو را از طریق یک کارگزار و ۱۰۰ سهم همین شرکت را از طریق کارگزار دیگری خریداری میکند. در هنگام فروش هزار سهم را از طریق همان کارگزار اول و ۱۰۰ سهم را از طریق کارگزار دوم میتواند به فروش برساند. سلطانینژاد تاکید کرد: با راهاندازی سیستم هیبرید، کارگزار ناظر حذف میشود و سهامداران نمیتوانند سهام خود را به صورت تجمیعی نزد یک کارگزار به فروش برسانند.