گفتگوی دوستانه با جناب آقای مهندس هادی شریفی، مدیرعامل شرکت فراگستر
معرفی و بیوگرافی
هادی شریفی هستم. حدود 15 سال به صورت حرفه ای در صنعت IT فعالیت می کنم. عضو هیات مدیره چندین شرکت مختلف بودم و در بخش های مهم کشور به عنوان مشاور و عضو کمیته های تخصصی فعالیت کردم در حال حاضر هم مدیر عامل شرکت فراگستر هستم.
مجموعه فراگستر یک شرکت دانش بنیان نرم افزاری است که سیستم های نرم افزاری را برای سازمان های متوسط و بزرگ می نویسد و تهیه می کند. عمده مشتریان، در حوزه بانکی، دولتی و در واقع شرکت های بزرگ خصوصی هستند. منظور از شرکتهای بزرگ یعنی شرکتهایی که دارای پرسنل بسیار زیادی هستند و می خواهند به نوعی بهره وری و مدیریت مطلوب را در سازمان خود پیاده کنند.
فعالیت اصلی فراگستر در سه حوزه ی “مدیریت و فرآیند های کسب و کار”، “اتوماسیون اداری” و “مدیریت منابع انسانی” می باشد.
مدیریت فرآیندهای کسب و کار به شرکت ها و سازمان ها این امکان را می دهد که بتوانند فرآیندهای کسب و کار خود را بر اساس مدل سازی استاندارد تعریف کنند و مدیران در کنار آن به طور هوشمندانه ای سازمان را مدیریت کنند.
اتوماسیون اداری، سیستمی است که در سازمان ها پیاده سازی می شود و از طریق آن تمام مکاتبات اداری از طریق این سیستم و بدون استفاده از کاغذ صورت می گیرد و به سازمان ها کمک می کند که بتوانند به صورت کارا و اثر بخشی فرآیند های موجود در سازمان را به گردش در بیاورند.
در بحث منابع انسانی فعالیت ما به گونه ای است که به سازمان ها کمک می کنیم کلیه امور مرتبط با نیروی انسانی خود را از طریق نرم افزارهای تخصصی و حرفه ای ما مدیریت کنند.
اگنا- اهداف بلند مدت، میان مدت و یا کوتاه مدت مجموعه فراگستر چیست؟ چشم انداز یا Vision شما چیست؟
ما در واقع خودمان را به عنوان شریک استراتژیک مشتریان می دانیم. یعنی هر سازمانی که به سراغ ما می آید بر فرض مثال در حوزه بانکی ما به نوعی خود را در کسب و کارشان شریک می دانیم یعنی آن سازمان را به گونه ای توانمند می کنیم و آنها را به ابزارهای مدرن مجهز می کنیم که آنها بتوانند سودآوری بالایی داشته باشند. ما خودمان را در موفقیت شرکتها، در درآمد، کاهش هزینه و به طور کلی در سود و زیان آنها سهیم می دانیم. در واقع ما شریک استراتژیک آنها هستیم و استراتژیک به این معنا که سود آنها، سود ماست و ضرر آنها، ضرر ماست.
بر اساس اهدافی که داریم یک چشم انداز یا به قول شما Vision تعریف کردیم به این صورت که می خواهیم به عنوان قطب اصلی مدیریت فرآیندهای سازمان شناخته شویم یعنی اگر هر سازمان در کشور بخواهد به فکر اثر بخشی کردن فرآیندها و یا کارا کردن آن بیفتد، به سراغ فراگستر بیاید.
بنابراین به دنبال این هستیم که در 10 سال آتی به عنوان قطب BPM ” Bussiness process Management ” ایران مطرح شویم.
اگنا- راه های ارتباطی شما با مشتریان از چه طریقی است؟
اولین تمرکز ما برروی وب سایت مجموعه فراگستر است که در نوع خود وب سایت بسیار بزرگی است و در آن چیزی حدود 17 نوع خدمت مختلف و متنوع را به مشتریان ارائه می دهیم.
فعالیت دوم ما در شبکه های اجتماعی به خصوص” Linkdin” است که یک فضای کاملا کاری دارد.
همچنین در سایر شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و ……. به طور فعالی با مشتریان در ارتباط هستیم و اطلاع رسانی به طور منظم صورت می گیرد.
نکته ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است، زمانی که ما از مشتریان درباره ی نحوه ی ارتباط با آنها نظر سنجی کردیم، تقریبا اکثر آنها معتقد بودند که در درجه اول ایمیل هایی که به طور منظم به آنها ارسال می شود و در درجه دوم شبکه های اجتماعی و سوم وب سایت شرکت به ترتیب بهترین راه های ارتباطی فراگستر با مشتریان است.
هدف ما این است که ارتباط خودمان را با مشتری در درجه بالایی حفظ کنیم و اینطور نباشد که یک محصولی به مشتری بفروشیم و ارتباط با وی قطع شود. در واقع شعار مجموعه فراگستر این است که” در کنارتان هستیم”. و این شعار حاکی از این است که ما همیشه و پیوسته با مشتری در ارتباط هستیم.
اگنا- با توجه به اینکه دولت فعلی در راستای الکترونیکی شدن گام بر می دارد و با توجه به گفته رییس جمهور محترم مبنی بر اینکه باید نهضت دیجیتالی آغاز شود،شما دراین راستا چه گام هایی برداشته اید؟
مهمترین بحث در زمینه دولت الکترونیک تعریف ساختار فرآیندهاست. مرحله بعد این است که این ساختارها و فرآیندها به منسه ظهور برسد. هدف اصلی ما در زمینه الکترونیک این است که ابتدا برروی فرآیندها متمرکز شویم و در مرحله بعد به سراغ ابزارهایی برویم که بتواند از طریق اینترنت خدمات را به مردم ارائه دهد. تجربیات خیلی خوب و موفقیت های بسیار زیادی را در این زمینه بدست آوریم. از جمله در حوزه های دانشگاهی، بیمه ای، بانکی و بخش های مختلف دولتی(وزارت نیرو و ….).
اگنا- تعامل شما با بخش دولتی به چه نحوی است ؟
همانطور که می دانید دولت مکلف شده است که فرآیند های خود را از طریق بستر الکترونیکی به مردم ارائه دهد. براین اساس یک سری تقاضا از سوی دولت به ما ارائه می شود و از ما خواسته می شود که به عنوان پیمانکار به نیاز آنها پاسخ دهیم. در واقع تمامی ارتباطات و تعاملات ما با بخش دولتی به همین نحو است.
اگنا- این ارتباطات از کجا نشأت گرفته؟
معمولاٌ از طریق سمینارها و کمیته های تخصصی که در این حوزه وجود دارد و به احتمام خود دولت برگزار می شود، حضور پیدا می کنیم و دستاوردها و تجربیات خود را ارائه می کنیم و این باعث می شود که دربخش دولتی شناخته شویم و بر اساس نیازی که آنها دارند از ما دعوت می کنند که در انجام پروژه های آنها شرکت کنیم.
اگنا- از دولت فعلی چه انتظاراتی دارید؟ در واقع توقع شما از دولت چیست؟
یک نقلی وجود دارد که می گوید:” دولت بگذارد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد، توقع پیشکش ” به اعتقاد بنده بخش خصوصی همیشه راه خود را پیدا می کند به شرطی که دولت برای آن مانعی ایجاد نکند.
انتظار ما این است که بخش دولتی به شرکتها اعتماد کند و موانع موجود در عقد قراردادها که فقط موجب طولانی شدن فرآیند کار می شود را ازمیان بردارد. به طور کلی بخش خصوصی با اتکا به دانش فنی خودش پیش می رود و توقع زیادی از دولت نخواهد داشت و بحث بسیار مهمتری که در این زمینه وجود دارد این است که دولت عدالت را در انتخاب شرکتهای خصوصی برای انجام پروژه های خود رعایت کند و در این مورد به صورت سفارشی یا پیشنهادات انجام شده، شرکتها را انتخاب نکند.
و صحبت پایانی
با توجه به اینکه ظرفیت های کشور در این حوزه بسیار بالاست رسالت بزرگ ما در فراگستر این است که بتوانیم دانش مدیریت کسب و کار را در کشور توسعه و نشر دهیم.
نشر این مورد برای ما بسیار حائز اهمیت است. در این راستا ما به سراغ انتشار کتاب ها یی در زمینه BPM رفتیم و اخیرا هم اولین کتاب فراگستر تحت عنوان” مدل سازی فرآیند های کسب و کار” چاپ شده است و ما به صورت رایگان این کتاب را برای تمام مشتریان خود ارسال کردیم.
بحث دومی که ما در فراگستر دنبال می کنیم” آکادمی BPM ” است که ما در ماه پیش از صد نفر را در حوزه های مختلف BPM از جمله فلسفه استراتژی، مدلسازی فرآیند و ……. به صورت رایگان آموزش می دهیم. این آموزش ها و کلاس ها هم در مکان های مختلفی از جمله دانشگاه هی مطرح ( شریف، تهران و —) برگزار می شود.
و به عنوان نکته آخر، همه ما میدانیم که ” فرآیندها، سازمان را به حرکت در می آورد» . اما رسالت ما ( فراگستر ) این است که فرآیند ها را به حرکت درآوریم” این رویکردی است که ما دنبال می کنیم.
تهییه و تنظیم : وحید احمدی