اگنا – مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به حضور بنیاد و بازیها در نمایشگاه الکامپ تحت عنوان الکامگیمز، از حضور ۱۵ شرکت از ۲۳ شرکت متقاضی خبر داد.
به گزارش اگنا، حسن کریمی قدوسی دیروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بینالمللی الکامپ با اشاره به تفاهم انجام شده بین بنیاد ملی بازیهای رایانهای و سازمان نظام صنفی رایانهای برای برگزاری الکامگیمز، گفت: مقرر شد بنیاد و سازمان نصر برای ایجاد بخش خصوصی فعال و قوی تلاش کنند. به همین منظور برای این کار یک بخش ویژه مربوط به بازیها در الکامپ برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه ایده الکامگیمز از الکاماستارو برداشته شده، افزود: بنیاد ملی بازیهای رایانهای ۳۰۰ متر فضای نمایشگاهی خریداری کرد. همچنین ۲۳ شرکت برای حضور در الکامگیمز ثبتنام کردند که سرانجام ۱۵ شرکت حضور یافتند و اگر سالهای گذشته حضور بازیسازها محدود بود امسال به صورت متمرکز این اتفاق افتاد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین به رویداد PGC در اردیبهشت ماه اشاره و بیان کرد: از فروردین امسال به صورت جدی روی برندینگ بینالمللی این رویداد کار کردیم و این نمایشگاه از معدود نمایشگاههای بینالمللی ایران است که با توجه به حضور بنیاد ملی بازیها در نمایشگاههای بینالمللی معتبر حداقل ۳۰ شرکت ناشر بینالمللی و ۳۰ سخنران بینالمللی در آن حضور دارند.
کریمی درباره تفاوتهای الکامگیمز و TGC یا (Tehran game convention) توضیح داد: با توجه به الکامگیمز در الکامپ، این نمایشگاه B۲C است که به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد اما TGC یک رویداد B۲B است که مردم عادی در آن حضور نخواهند داشت.
وی ابراز امیدواری کرد: الکامگیمز در سالهای آینده به قدرتی برسد که یکی از سالنهای اصلی نمایشگاه را به خود اختصاص دهد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر فاصله کم بازیهای آنلاین ایرانی با بازار جهانی علیرغم فاصله زیاد با سایر بازیهای رایانهای، اظهار کرد: طبق ضوابطی که در مهر ماه امسال توسط وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شد، ضوابط تولید و توزیع بازیهای رایانهای و کلیه مسائل مربوط به آن بر عهده بنیاد ملی بازیهای رایانهای گذاشته شده است بنابراین هرگونه ادعا مبنی بر در اختیار گرفتن مجوز پرداختهای آنلاین نیز باید با هماهنگی این بنیاد باشد.
وی با بیان اینکه در طول یک سال، ۹ هزار مجوز بازی موبایل صادر شده است، افزود: پس از انتشار بازیها، بنیاد بازیها را بررسی کرده و به دنبال مارکت گشته و سپس مجوز صادر میکند و این از آن جهت است که بازار پویایی در این زمینه داشته باشیم.
کریمی همچنین با اشاره به بودجه بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گفت: بودجهای که سالیانه در اختیار بنیاد قرار میگرفت تعهد پرداخت نداشت اما امسال این بودجه در جدول وزارت ارشاد قرار گرفته است بنابراین علیرغم کاهش چند میلیاردی در این نقل و انتقال عملا پرداخت این بودجه قطعیتر است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: با این وجود مشخص است که همین بودجه هم برای صنعت بازی کافی نیست بنابراین ما با اعضای نمایندگان مجلس گفتگو داشتیم که بودجه را افزایش دهند و امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این افزایش بودجه انجام شود.
وی با بیان اینکه امنیت سرمایهگذاری و سود بالای سرمایه اهمیت زیادی برای سرمایهگذاران دارد، گفت: امنیت سرمایهگذاری در بنیاد به دلیل عدم تغییر قوانین بیشتر است اما از طرفی سرمایهگذاری در حوزه بازی هنوز جای خود را پیدا نکرده است برای مثال صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر (VC) معمولا در این حوزه سرمایهگذاری نمیکنند با این وجود یکی از این صندوقها روی یک شرکت بازیسازی سرمایهگذاری کرده است.
کریمی ادامه داد: همچنین در حال گفتگو هستیم تا یک کمپ یک هفتهای در زمینه سرمایهگذاری روی بازیها در ایران برای VC ها و سرمایهگذارها داشته باشیم که این فرهنگ را ترویج دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با اشاره به تغییر و تحول مدل کسب و کار بازی در کشور بیان کرد: پنج سال پیش هیچ شرکت بازیسازی نداشتیم که به بنیاد وصل نباشد زیرا همه آنها برای کامپیوتر بازی میساختند و از بنیاد یارانه میگرفتند در صورتی که در حال حاضر بسیاری از بازیسازها که برای موبایل و فضای آنلاین بازی میسازند از بنیاد سوپسیدی نمیگیرند.
وی با بیان اینکه شرکتهایی که مدل کسب و کار خود را تغییر ندادند و هنوز برای کامپیوتر بازی میسازند و با وجود یارانه بنیاد دچار مشکل شدهاند، افزود: این موضوع به دلیل استقبال کم مردم از بازیهای کامپیوتری است همانطور که شاهدیم در سال ۹۲، ۷۳ درصد از مردم بازی کامپیوتری انجام میدادند و این آمار در سال ۱۳۹۴ به ۲۳ درصد رسید بنابراین شرکتهایی که مدل خود را حفظ کردهاند دچار مشکل شدهاند.
کریمی با بیان اینکه سوپسید بنیاد بازی کامپیوتری را حفظ میکند که از ریشه غلط است، گفت: در حال حاضر شرکتهای معدودی شاید نزدیک به هفت عدد در حوزه بازیهای کامپیوتری فعال هستند در صورتیکه عده بسیار زیادی وجود دارند که بازیهای آنلاین میسازند و این موضوع که دولت پروانه ساخت بازیهای رایانهای را حذف کرد به نفع بازیسازها است.
در این نشست همچنین جعفری – معاونت حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای – با اشاره به حضور جدی بازیسازها در الکامپ امسال گفت: کمیسیون نرمافزار سازمان نظام صنفی رایانهای و رییس سازمان برای الکامگیمز زحمت زیادی کشیدند و شرایط حضور شرکتهای بازیساز در این نمایشگاه به این صورت بود که از حمایت مستقیم بنیاد ملی بازیهای رایانهای برخوردار شدند.
وی درباره نحوه حمایت بنیاد از حضور بازیسازها توضیح داد: ۷۰ درصد مبلغ هزینه غرفه توسط بنیاد پرداخت شده است و امیدواریم در سالهای آتی این فضا افزایش یابد.
معاونت حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به اینکه چرا از ۲۳ شرکت متقاضی، ۱۵ شرکت بازیساز در نمایشگاه حضور یافتند، گفت: ما مدت زمانی را مشخص کردیم تا شرکتها ۳۰ درصد باقیمانده از هزینه غرفه را واریز کنند و علت آن هم ایجاد مسئولیت نسبت به حضور افراد بود که از ۲۳ شرکت، ۱۵ شرکت این هزینه را پرداخت کردند البته این آمادگی وجود داشت که حتی بیش از ۳۰۰ متر و تا ۴۰۰ متر به الکامگیمز اختصاص یابد.
همچنین باقر بحری مدیر اجرایی الکامپ و نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانهای در این نشست، گفت: سال گذشته الکامپ استارو با ۳۰۰ متر فضا آغاز به کار کرد و امسال به یک سالن رسید. همچنین ما در کمیسیون نرمافزار به این نتیجه رسیدیم که در نمایشگاه امسال الکامگیمز را داشته باشیم و برای این برند تلاش کنیم.
منبع ایسنا