گفتگو

گفتگوی دکتر مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور,درخصوص سومین نمایشگاه بازی های رایانه ای

برهمگان مشخص است , بازی نشان داده که فقط فناوری اطلاعات نیست بلکه یک مدیای فرهنگی هم هست. یک رسانه است علاوه بر اینکه هنر هم هست. بعضی ها از آن تعبیر به هنر هشتم کرده اند بعد از هنر هفتم سینما. چون تمامی تکنیک های هنری سینما را به اضافه یک سری مسائل تعاملی که در اثر بازی است، داراست. کارگردانی بازی توسط خود کاربر صورت می گیرد و یک سناریوی ثابت بر بازی حاکم نیست بلکه صحنه های بازی توسط خود بازیکن خلق می شود. مطالعاتی هم صورت گرفته است در مورد اینکه رسانه ۱۵ سال آینده دنیا رسانه بازی خواهد بود به جای فیلم و تلویزیون و سینما و … خلاصه نگاه ما به بازی صرفاً یک بحث فنی نباشد، یک بحث صرفاً صنعتی نباشد بلکه یک نگاه فرهنگی، هنری و اجتماعی هم به آن باید داشت

چرا که دشمنان ما یا کسانی که الآن ناشرین بازی هستند در دنیا عموماً همان هایی هستند که مالک هالیوود هستند و همان هایی هستند که خط و ربط مدیای دنیا را رقم می زنند و اغلبش در دست رسانه های صهیونیستی هست و کارتل های صنعتی-اقتصادی بزرگی را در این زمینه تاسیس کرده اند؛ آن ها مرام فرهنگی خودشان را و اهداف فرهنگی خودشان را از لابلای این مدیا دنبال می کنند و به همین جهت مسائلی را در آن می گنجانند که با فرهنگ کشور ما سازگار نیست و عموماً خشونت بسیار زیاد همراه با جهانی سازی که در ذهن خودشان هست و هجوم سونامی مانندی که به فرهنگ ما دارند، حالا یا حمله به کشور اسلامی با جلوه دادن مسلمان ها به عنوان یک تروریست خشن غیر قابل تحملی که شبیه زامبی است و هیچ وقت قابل اصلاح نیست در اکثر این بازی ها هست.

 

دراین خصوص گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک از نشست خبری مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تقدیم شما خوانندگان گرامی می شود

دکتر بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نشست خبری که هفته پایانی تیرماه سال جاری که درساختمان بنیادبرگزارشدگفت:  در چهار سال اخیر مهمترین کار بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعتماد سازی بود و تلاش ما بر این بوده با ارائه محورهای فرهنگی مورد نظر برای تولید، از بخش خصوصی که در این بخش عملکردبسیار فعال و پویا داشته اند در ساخت بازی های رایانه ای حمایت کنیم چراکه این بنیاد یک نهاد سیاستگذار، برنامه ریز و هدایت کننده درعرصه گیم است و کسانی که در حوزه بازی های ارزشی توان تولید را ندارند می توانند با حمایت و نظارت بنیاد در این راستا قدم بگذارند.

به گفته مینایی، رویکرد بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۸۹ و ۹۰ جریان سازی بود و در این سال ها رویکرد تولید بازی های رایانه ای حول محورهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، داستان های تاریخی، تاریخ مبارزات لبنان و فلسطین، حفظ امنیت ملی، داستان های قرآنی، مفاخر علمی و گروه کودک و نوجوان مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت.

وی ادامه داد: رویکرد بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۹۱ و ۹۲ فرهنگسازی است و با راه اندازی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای با عنوان «اسرا» سعی کردیم بازی های مناسب ایرانی و خارجی را بر اساس رده بندی به مخاطبان ارائه کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از تدوین سند راهبردی بازی های رایانه ای بر اساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: بر اساس این سند ما باید به قدرت نخست بازی سازی منطقه ای در سال ۱۴۰۴  برسیم و نیمی از گیم های مصرفی کشورمان از تولیدات داخلی باشد.

مینایی تاکید کرد که این سند برای تایید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است.

وی با یادآوری اینکه ۸۰ بازی رایانه ای در طول چهار سال با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای تولید شده توضیح داد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۸۹، ۱۳ بازی رایانه ای، سال ۹۰،  ۲۲ بازی، سال ۹۱ با وجود کسر بودجه ۳۲ بازی را حمایت کرد و  در سه ماه اول امسال ۷ بازی رایانه ای از حمایت این بنیاد در تولید برخوردار شدند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ادامه داد:  همچنین در سال ۹۰ و ۹۱ نیز به ترتیب ۱۵۰۰ و ۲۷۰۰ مجوز نشر و توزیع بازی های ایرانی و خارجی صادر شد.

مینایی همچنین توضیح داد که در سال ۹۰ ، ۲۰ مجوز تولید بازی رایانه ای و در سال ۹۱ نیز ۴۲ مجوز ساخت گیم از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای صادر شده و در مجموع این دو سال نیز ۲۱ مجوز برای فعالیت مؤسسات تولید، توزیع و ترجمه بازی رایانه ای صادر شده است.

به گفته وی، در سال ۹۰، پنج مجوز برگزاری مسابقات رسمی بازی و در سال ۹۱ نیز ۸ مجوز برگزاری مسابقه گیم صادر شده و در سال ۹۲ اولین لیگ مسابقات در نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای با همکاری نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.

مینایی گفت: در چهار سال اخیر، یک هزار و ۷۰۰ عنوان بازی داخلی و خارجی را بر اساس نظام اسرا رده بندی کردیم و گروه های سنی مختلفی از این رده بندی استفاده کردند و از طریق پیامک ۲۰۰۰۰۷۰۰ به خانواده ها اطلاع رسانی شد.

وی درباره وضعیت بازار قاچاق بازی های رایانه ای توضیح داد: جمع آوری بازی های نامناسب در بازار وظیفه بنیاد نیست و ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری باید در این زمینه فعالیت کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: همکاری جدی با این ستاد داریم و وظیفه خود می دانیم که با رصد بازار، اطلاعات مورد نظر درباره تخلفات را به این ستاد ارائه دهیم.

مینایی به واگذاری ساماندهی گیم نت ها به بنیاد ملی بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ بازی سرا را در تهران و شهرستان های مختلف نامحسوس بررسی و اطلاعات آنها را در اختیار نهادهای ذی ربط قرار دادیم.

وی ادامه داد: تنها جایگاه متولی رسمی سرکشی به گیم نت ها بنیاد ملی بازی های رایانه ای است و ملاک و معیار بازی سرای مناسب از طریق این بنیاد اعلام خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به حضور بازی سازان ایرانی در نمایشگاه های خارجی اشاره کرد و توضیح داد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه دو بار حضور یافتیم و در بار اول این حضور  ۸ بازی و بار دوم ۱۸ محصول در این نمایشگاه ارائه شد.

مینایی با یادآوری اینکه به دلیل کمبود بودجه در نمایشگاه دبی شرکت نکردیم افزود: در سه دوره نمایشگاه بازی های رایانه ای دبی حضور فعال داشتیم و بازی های ایرانی در این نمایشگاه عرضه شدند؛ همچنین بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نمایشگاه گیمز کام آلمان سه دوره  و جی استار کره جنوبی، سیاتل آمریکا و نمایشگاه سنگاپور حضور داشتیم و ایران به عنوان تولید کننده بازی رایانه ای، معرفی شد. 

وی گفت: یکی از محصولات دومین جشنواره بازی های رایانه ای با محتوای امر به معروف و نهی از منکر در بین ۱۳۷ بازی در گیم کانکنشن آسیا رتبه اول را کسب کرد که این جای افتخار دارد؛ پیش از این نیز در زمستان سال ۹۱، بهترین عنوان بازی آنلاین آسمان دژ ۲ در نمایشگاه «ان ام او» آلمان را بدست آورد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره فروش بازی های ایرانی نیز گفت: بازی گرشاسب بالای ۲۶۰ هزار نسخه، گاندو و سیاره میترا بالای ۶۰ هزار، شبان و کارگاه علوی ۵۰ هزار، شتاب در شهر بالای ۱۴۰ هزار در بازار توزیع شده است.

مینایی ادامه داد: کیفیت بازی های رایانه ای ایرانی روز به روز ارتقاء می یابد اما شبکه توزیع بازی رایانه ای کارایی مناسبی  ندارد از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بخش توزیع با همکاری بخش خصوصی به دنبال راه اندازی شبکه توزیع مویرگی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش کف بازی های خارجی زمینه برای توزیع بیش از پیش گیم های ایرانی فراهم شود

مینایی گفت: بازی های ایرانی در خارج از کشور و در آسیا جایگاه خوبی دارد و بسیاری از بازی های ایرانی از سوی ناشران اروپایی و آمریکایی توزیع شدند.

وی ادامه داد: برخی بازی های ایرانی همچون گرشاسب در ۱۰ زبان ترجمه و توزیع شدند و در عین حال سیاره میترا، شبان و طلای سیاه نیز در بازارهای اروپایی توزیع شده اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای در قم و مازندران اشاره و اظهار امیدواری کرد که مهرماه امسال شاهد برگزاری نمایشگاه گیم در استان خوزستان باشیم.

مینایی به فارغ التحصیلی ۳۰۰ دانشجو از انستیتو بازی سازی اشاره کرد و گفت که از ۲۰ استاد برجسته در این مرکز استفاده شده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی مرکز رشد در سال ۹۱ نیز ۱۵ تیم دانشجویی بازی ساز فعالیت خود را آغاز کردند همچنین رشته بازی سازی نیز در دانشگاه علمی کاربردی در تهران و زنجان برپا شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: این بنیاد، در سومین جشنواره خلیج فارس، لیگ آزاد بازی های رایانه ای را برگزار کرد و در این جشنواره ۱۷ بازی نامه خلیج فارس و ۱۴ بازی ایندی با موضوع خلیج فارس تولید شد که این بازی ها در قالب بازی های آی پد انتشار خواهد یافت.

مینایی همچنین از انتشار ۴۰ عنوان کتاب و نشریه و مقاله در زمینه تولید بازی رایانه ای خبر داد و افزود: مهمترین محصول ما دانشنامه تولید بازی های رایانه ای بود که در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی کردیم و برای توزیع این دانشنامه نیازمند ناشری قوی هستیم.

وی توضیح داد: در سال ۸۹ اعلام کردیم ۲۰ میلیون گیمر داریم و ۵۰ میلیون نسخه بازی در کشور به فروش می رسد و ۶۰ درصد خانواده ها از محتوای این بازی ها خبرندارند که تکان دهنده بود؛ امسال نیز تلاش داریم با همکاری دانشگاه تهران و در نمایشگاه بازی های رایانه ای این آمارگیری را دوباره انجام می دهیم. 

مینایی در ادامه از برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای از ۲۲ تا ۲۶ مرداد در مصلای امام خمینی (ه) خبر داد و گفت: استقبال مخاطبان از نمایشگاه بازی های رایانه ای نشان از ظرفیت های بسیار عرصه گیم دارد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای با همکاری وزارت ارشاد، شورایعالی فضای مجازی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمک کردند این نمایشگاه را برگزار می کند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان و مردم درخواست داشتند این نمایشگاه برگزار شود و امیدواریم در سومین دوره توان بازی سازی خود را نشان دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای علاوه بر حضور بازی های بزرگ، بخش مسابقات آفرینش های دانشجویی برای نخستین بار در یک رقابت سنگین در نمایشگاه سوم بازی های رایانه ای برگزار می شود. 

مینایی ادامه داد: امسال بخش ایده قرآنی در جشنواره بازی های رایانه ای با رویکرد بازی نامه نویسی با داستان های قرآنی، پیشرفت های ایران در سال ۱۴۰۴، بیداری اسلامی، مقاومت و بیداری اسلامی و طراحی کاراکتر دفاع مقدس، خانواده ایرانی، پهلوانان ایرانی و دنیای آینده برگزار خواهد شد و بازی سازان ۳۱ تیرماه مهلت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

به گفته وی، اختتامیه سومین جشنواره بازی های رایانه ای همزمان با نمایشگاه گیم تهران ۲۶ مردادماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

تهیه و تنظیم: مهدی حیدرپور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا