دسته‌بندی نشده

كارايي محدود و مشكلات مداوم امنيتي ناشي از BYOD

رهبران و متخصصان آی‌تی اعلام كرده­اند كه سازمان­هاشان در دستیابی به اهدافی كه BYOD نویدشان را می­داد موفق نبوده­اند و این سیاست موجب كاهش هزینه­های آی­تی نشده­ است.
 
كارايي محدود و مشكلات مداوم امنيتي ناشي از BYOD

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, بنا بر نظرسنجی­ای كه به نیابت از تك­سیستمز (Teksystems) از بیش از ۱۵۰۰ رهبر آی­تی و ۲۰۰۰ متخصص آی­تی صورت گرفته است، در حالی كه جنبش BYOD (استفاده از وسایل شخصی در محیط كار) هم­اكنون در دوران اوج خود است، سیاست­های ناپخته موجب به خطر افتادن داده­های حساس سازمان­ها و كاركنان­شان شده است و ارزش این رویكرد جدید برای بسیاری از سازمان­ها  در بهترین حالت در حد متوسط است.

بیش از نیمی از رهبران آی­تی و ۶۵ درصد از متخصصان این حوزه گزارش داده­اند كه كاركنان­شان در زمینۀ سیاست­های BYOD از سه جهت دچار افراط و تفریط می­شوند: یا “هیچ اطلاعاتی منتقل نمی­شود”، یا “هیچ رهنمود رسمی­ای در زمینۀ سیاست­ها وجود ندارد”، و یا “كاركنان اجازه ندارند در محل كار از وسایل شخصی­شان استفاده كنند”.

به علاوه، در میان سازمان­هایی كه در زمینۀ BYOD سیاست­گذاری­هایی دارند، تقریباً تنها نیمی از رهبران آی­تی (۴۸ درصد) و نیز تنها یك­سوم از متخصصان آی­تی (۳۵ درصد) اعلام كردند كه معتقدند این خط مشی كاملاً برایشان روشن است. علاوه بر این، تقریباً یك­سوم (۳۵ درصد) از رهبران آی­تی و یك­چهارم از متخصصان این حوزه در مورد تطابق سازمان­هایشان با الزامات دولت اطمینان ندارند.

مدیر تحقیقات تك­سیستمز، جیسن هیمن، در بیانیه­ای چنین گفته است: “سازمان­ها ناچارند كه از داده­های حساسِ مربوط به مشتریان و كاركنان خود حفاظت كنند. بدون وجود طرح­های رسمی BYOD و اجرای پیوستۀ آن­ها، سازمان­ها خود را در معرض خطر قرار می­دهند. علاوه بر این، ممكن است سازمان­­ها در بهره­برداری از منافع بالقوۀ BYOD، از جمله افزایش بازدهی و همكاری، دچار خطا شوند.”

تقریباً نیمی از رهبران آی­تی و متخصصان این حوزه معتقدند كه سازمان­هایشان یا به نیمی از كارایی مورد نظر در این عرصه رسیده­اند و یا كاملاً در این زمینه ناموفق بوده­اند. پاسخ­های ۵۷ درصد از رهبران آی­تی و ۵۵ درصد از متخصصان آی­تی حاكی از آن است كه ارزش اصلی رویكرد BYOD تا به امروز “رضایت كاركنان” بوده است.

همچنین، رهبران و متخصصان آی­تی اعلام كردند كه سازمان­هایشان در دستیابی به اهداف نویدداده‌شدۀ BYOD در زمینۀ كسب رضایت بیش­تر مشتریان (به ترتیب ۶۰ و ۵۶ درصد) و كاستن از هزینه­های آی­تی (۶۲ و ۵۸ درصد) موفق نبوده­اند.

برای سازمان­هایی كه خط مشی BYOD را در پیش گرفته­اند امنیت همچنان مشكلی حل­نشده و جدی است. یك­سوم از رهبران آی­تی و ۴۶ درصد از متخصصان آی­تی تأیید كرده­اند كه در صورت نیاز و در شرایط اضطراری، سازمان­هایشان توان لازم برای پاك كردن اطلاعات روی دستگاه­های كاركنان­ را ندارند.

نكتۀ نگران­كننده­تری كه آشكار شده این است كه تقریباً یك­سوم (۷۳ درصد) از رهبران آی­تی و متخصصان آی­تی بر این اعتقادند كه داده­های حساس شركت به این دلیل در معرض خطرند كه كاركنان از روی دستگاه­های شخصی­شان به اطلاعات دست می­یابند، و حدوداً نیمی از آن­ها اعلام كردند كه فكر می­كنند ۲۵ درصد یا یا حتی بیش از این میزان از داده­های حساس شركت­های متبوع­شان در معرض خطر قرار دارند.

در گزارش مذكور آمده است: “با در نظر گرفتن فرض نشت داده­ها، كاركنانی كه موضع سازمان خود را در مورد BYOD درك نكرده باشند خود موجب بروز خطرند. خطا در روشن كردن سیاست شركت و آموزش كاربران نهایی در مورد بهترین اقدامات امنیتی موجب بروز برداشت­های خطا و خطرناك می­شود.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا