دسته‌بندی نشده

سهم وب فارسی از برترین موتورهای جستجو

بررسی های صورت گرفته از سهم وب فارسی در میان موتورهای جستجوی برتر و محبوب کاربران ایرانی از میزان محدود این موتورهای جستجو حکایت دارد به نحوی که از میان ۵۰۰ وبسایت پربازدید کاربران ایرانی، ۱۷ مورد مربوط به موتورهای جستجو می شود که در این میان سهم جستجوگرهای فارسی بسیار اندک است.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, اهمیت موتورهای جستجو به عنوان دروازه ورودی اینترنت بسیار مهم است زیرا این موتورهای جستجو هستند که کاربران به وسیله آنها در اینترنت گشت و گذار می‌کنند و حتی گاهی اوقات، جستجوگرها مخاطب را به سمت و سویی راهنمایی می‌کند.

نیاز کاربران به درگاههای ورودی اینترنت

برای جستجو راه‌های متفاوتی وجود دارد. برای جستجوی هر چیزی روش و وسیله مرتبط با آن وجود دارد. به عنوان مثال برای پیدا کردن کار، خودرو و یا منزل باید به آگهی روزنامه‌های کثیرالانتشار مراجعه کرد اما برای جستجو در محیط اینترنت باید از موتورهای جستجو استفاده کرد؛ موتورهای جستجو به منزله درگاه ورودی اینترنت به حساب می‌ آیند و به تعبیری برنامه‌ای محسوب می‌شوند که کلمات کلیدی موجود در فایل‌ها و سندهای وب جهانی، گروه‌های خبری، منوهای گوفر و آرشیوهای FTP را جستجو می‌کنند.

موتورهای جستجو به ۲ دسته کلی موتورهای جستجوی پیمایشی و فهرست‎های تکمیل‌دستی تقسیم می شوند که هر کدام از آن‌ها برای تکمیل فهرست خود از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. براین اساس موتورهای جستجوی پیمایشی (Crawler-Based Search Engines) مانند گوگل فهرست خود را بصورت خودکار تشکیل می‌دهند؛ آنها وب را پیمایش کرده، اطلاعات را ذخیره می‌کنند، سپس کاربران از میان این اطلاعات ذخیره شده، آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند.

اما در فهرست‌های تکمیل‌دستی یا (Human-Powered Directories) مانند فهرست بازی (Open Directory) مانند Dmoz وابسته به کاربرانی است که آن را تکمیل می‌کنند؛ کاربر صفحه مورد نظر را به همراه توضیحی كوتاه در فهرست ثبت می‌کند یا این کار توسط ویراستارهایی که برای آن فهرست در نظر گرفته شده، انجام می‌شود.

به هر ترتیب نیاز کاربران به درگاههای ورودی اینترنت روز به روز بیشتر می شود و در این راستا وبسایت تحلیلگر آنلاین به بررسی وضعیت موتورهای جستجوی فارسی و سهم وب فارسی در میان موتورهای جستجوی برتر پرداخته است.

۱۷ موتور جستجوگر در میان ۵۰۰ وبسایت برتر

به گزارش مهر، بررسی های صورت گرفته از ۵۰۰ وب‌سایت پربازدید کاربران ایرانی از وجود ۱۷ موتور جستجوگر حکایت دارد که به مانند دیگر نقاط جهان استفاده از موتور جستجوی شرکت گوگل در این بررسی ها رتبه اول را دارا است؛ باید توجه داشت که مهم‌ترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیله قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، ویدئوها و غیره نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند که براساس اعلام دانشنامه ویکی پدیا گوگل بابت هر جستجویی که کاربران آن انجام می‌دهند ۱۲ سنت درآمد کسب می کند و از کلیک روی آگهی‌ها ۶۲سنت سود می‌کند و به طور متوسط درآمد گوگل از هر کاربر جستجوگرش ۷دلار است.

با توجه به آمار سرویس آنلاین تحلیلگر شاهد آن هستیم که به غیر از موتورجستجوی گوگل، موتورهای جستجوگر دیگر نیز با بازخورد فراوانی روبرو هستند. درست است که این موتورهای متفاوت همواره در رقابت با یکدیگر به سر می‌برند و کاربرانی را با سلایق گوناگون به سمت خود جذب می‌کنند، اما استفاده از یک موتور جستجوی کارآمد و قوی کافی نیست.

برای کاربران وب ایرانی موتورجستجوی گوگل همواره انتخاب اول است اما در زمانی که شاهد آن بوده‌ایم که دسترسی به ابزارهای گوگل برای کاربران ایرانی محدود شده است و بعضی از این محدودیت‌ها از خارج و بعضی نیز از داخل کشور بوده‌اند، کاربران وب ایرانی برای دریافت اطلاعات خود مجبور به آن شده‌اند که به موتورهای جستجوی دیگری مانند Bing و یا MSN کوچ کنند و نیاز خود را برطرف کنند؛ شاید بتوان دلیل این امر را ناپایداری وضعیت اینترنت ایران دانست.

در نمودار ارائه شده توسط سرویس آنلاین تحلیلگر شاهد وجود موتورهای جستجوگر فارسی هستیم که باعث خوشحالی است اما این موتورهای جستجو در رتبه‌های پایین جدول قرار دارند.

ضعف موتورهای جستجوگر فارسی در توزیع محتوای اینترنت

به گزارش مهر، رتبه پایین موتورهای جستجوگر فارسی در کشور از ضعف توزیع محتوای این موتورهای جستجو حکایت دارد به نحوی که کاربران ایرانی با مراجعه به این سایتها، بسیاری از نیازهای خود را بدون پاسخ دریافت می کنند؛ برای مثال در عکس پایین کلمه ایران در جستجوگر فارسی جَس‌جو و گوگل جستجو با یکدیگر مقایسه شده است و همانطور که از این عکس پیداست در جستجوگر “جَس‌جو” برای جستجوی کلمه “ایران” هیچ جستجویی قابل کشف نیست.

اما در میان جستجوگران برتر از نگاه کاربران ایرانی شاهد وجود موتورهای جستجوی تخصصی نیز هستیم که از جمله آن می توان به موتور جستجوی imdb.com که موتور جستجور مخصوص سینما در جهان است اشاره کرد؛ همچنین در ایران می‌توان به bama.ir که موتور جستجوی تخصصی خرید و فروش خودرو است و جستجوگر parseek.com که یک موتور جستجوگر ار نوع فراگیر (Meta Search Engine) است اشاره داشت.

‫به هر ترتیب موتورهای جستجو امروزه به دلیل توزیع محتوای اینترنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و خوشایند نیست که سهم صنعت وب ایرانی از موتورهای جستجوی برتر کاربران ایرانی در این حد کم و محدود باشد.‬

شکی نیست که تولید موتورهای جستجو به دلیل هزینه‌بردار بودن‬‎ توسط بخش خصوصی برای سرمایه‌گذار بسیار خطر آفرین است و برای بهتر شدن این نوع عملکردها در وب ایرانی، بخش خصوصی به حمایت‌های مالی و معنوی نیاز گسترده‌ای دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا