دسته‌بندی نشده

تایید رشوه‌گیری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر

به گزارش شبکه خبري دولت الکترونيک، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تایید رشوه‌گیری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفت: هوشمندسازی فعالیت دفاتر و رفع موازی‌کاری بین آنان و معاونت شهرسازی مناطق، به افزایش سلامت اداری و کارایی کمک می‌کند.
مسعود سلطانی فر گفت: ما مواردی درباره رشوه در دفاتر خدمات الکترونیک شنیده ایم و شخصا به موردی برخورد کرده ام که دوستانم برای دریافت مجوزی به دفاتر مراجعه کرده بودند و به آنها گفته شده بود که اگر می خواهید در کارتان تسریع شود، مبلغی را پرداخت کنید.


وی ادامه داد: البته کسی به من گزارش مکتوب و مستندی نداده، اما تقریبا برای من محرز است که این اتفاقات در حال وقوع است. دفاتر یک تشکل نظارتی دارند و مجموعه معاونت نظارت شورای شهر و شهرداری هم باید بر عملکرد آنان نظارت کنند.
سلطانی فر افزود: جدا از رشوه گیری، یکی از مشکلات عمده مردم در مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، این است که فلسفه تشکیل آنها این بود که از حجم مراجعات به شهرداری کاسته شود و مردم مجبور نباشند با مسئولان شهرداری ارتباط مستقیم داشته باشند و در کوتاهترین زمان ممکن و بدون بوروکراسی کارشان انجام شود. این اتفاق در حال حاضر رخ نمی دهد.
وی توضیح داد: الان مردم به دفاتر مراجعه می کنند و بخشی از مدارک از آنان خواسته می شود و فرم هایی را پر و تقاضای خود را ارسال می کنند.اما تقریبا در ۸۰- ۷۰ درصد موارد معاونت شهرسازی منطقه دوباره افراد را احضار می کند و از آنها گزارش و توضیح می خواهد و فرم هایی را به آنان می دهد. این یعنی موازی کاری.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا تصریح کرد: وقتی ما دفاتر پلیس+۱۰ را برای صدور شناسنامه، گذرنامه و … راه اندازی کردیم، علت آن این بود که خدماتی که مجموعه نیروی انتظامی به مردم ارائه می دهد، در یک مرکز متمرکز شود. قبلا اداره گذرنامه در شهرآرا بود و همه افرادی که می خواستند گذرنامه بگیرند، به آنجا مراجعه می کنند و صف های ۳۰۰- ۲۰۰ نفری تشکیل می شد. اما اکنون به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و مدارک خود را ارائه می دهید و کمتر از دو هفته بعد گذرنامه برای شما ارسال می شود و خدمات مربوط به پست و ثبت احوال و … در همین دفاتر انجام می شود و این اقدام بسیار خوبی بود.
سلطانی فر در ادامه گفت: اما در دفاتر خدمات الکترونیک شهر هنوز این اتفاق رخ نداده و من معتقدم یکپارچه سازی خدمات و هدفی که به دنبال آن بودیم که مردم در دریافت خدمات از مناطق مختلف شهرداری، چه در زمینه صدور پروانه، عدم تخلف، پایان کار، پرداخت عوارض و … به شهرداری مراجعه نکنند و سرعت کار بالا برود، تحقق نیافته است. اخذ رشوه هم که باعث تاسف است و ما گاهی از آن می شنویم و مجموعه شهرداری با کمک شورای شهر و تشکیل مرکزی نظارتی دفاتر باید چاره ای بیندیشد که جلوی این کار گرفته شود.
به گزارش فارس وی تاکید کرد: من اعتقاد دارم که حتما امکان هوشمند سازی کل فرایند خدمات شهرداری وجود دارد، زیرا در دنیا این کار در حال انجام شدن است و ما اتفاقا بر خلاف برخی امور که در زمینه تحقق دولت الکترونیک، بسترها و زیرساخت های لازم را در اختیار نداریم، در این بخش امکانات را داریم.
سلطانی فر اضافه کرد: اگر فرد در منزل خود اسکنر داشته باشد، هیچ نیازی به مراجعه به شهرداری ندارد. فرم های مورد نیاز باید روی سایت شهرداری قابل دریافت باشد و فرد آنها را دریافت و پر کند و مدارک خود را نیز اسکن و ارسال کند. اما برای بازدیدهایی که از ملک به عمل می آید، باید چاره ای اندیشیده شود.
این عضو شورای شهر افزود: البته من چند روز پیش در مرکز داده پردازی و IT شهرداری دیدم که شهرداری عکس های زنده و به روزی را از نقاط مختلف شهر تهیه کرده و روی سایت قرار داده است که من به رغم اینکه مکررا به سایت شهرداری مراجعه می کنم، تا کنون این عکس ها را ندیده بودم. به نظرم این عکس ها برای کاهش مراجعات حضوری مردم به دفاتر خدمات الکترونیک و شهرداری می تواند بسیار مفید واقع شود. اما برای کنترل تخلفات داخل ساختمان ها باید فکری اندیشیده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا