شهرداری و شهر هوشمند

دولت الکترونیک، سازمان الکترونیک و خدمات الکترونیک، پیش نیاز شهر هوشمند

azimiعلیرضا عظیمی متولد شهرستان ساری، کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و دانشجوی مقطع دکترای تخصصی (phD)  مهندسی کامپیوتر-سیستم های نرم‌افزاری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (از سال ۱۳۸۸)  و مشغول فعالیت علمی و تدریس در گروه مهندسی کامپیوتر در حوزه آموزش و پژوهش، مسئولیت مدیرعاملی سازمان فناوری اطلاعات و آمار شهرداری ساری(فاوا) از سال ۱۳۹۰  می باشد .

شبکه خبری دولت الکترونیک گفتگوی کوتاهی با ایشان انجام داده که با هم می خوانیم.

تعریفی از شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک ارائه بفرمائید؟

شهر الکترونیک، شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس­های دولتی، بانکی و بخش‌های خصوصی و سایر خدمات رفاهی و غیر رفاهی با کیفیت بالا و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای مربوط به آن انجام می‌پذیرد و به عبارتی می‌توان گفت که در شهر الکترونیک، تمام خدمات مورد نیاز ساکنانش از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تأمین می‌شود.

شهر الکترونیکی در یک دیدگاه کلی می‌تواند از سه مؤلفه اصلی دولت الکترونیک، سازمان الکترونیک و خدمات الکترونیک تشکیل شود که هر کدام از این مؤلفه‌ها به بخشی از حوزه‌های کاری در فعالیت‌های شهر الکترونیکی مربوط گردد:

دولت الکترونیکی: فعالیت‌هایی را توصیف می‌کند که مستقیماً با فرایندها و تصمیم گیری های دولتی مرتبط است.

سازمان الکترونیکی: فعالیت‌های سازمان‌ها و شرکت‌های یک شهر را در برگرفته و فرایندهای آنها را توصیف می‌کند.

خدمات الکترونیکی: شامل کلیه خدمات شهری است که شهر الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و طی آن تعاملات شهروندان را با شهر الکترونیک نمایان می‌کند.

البته این مؤلفه‌ها، بخش‌های مستقل و جدا از هم نیستند و باهم ارتباط دارند.  

چه اقداماتی برای توسعه شهرداری الکترونیک شهرداری ساری برداشته‌اید؟

با آغاز خدمات الکترونیک در شهرداری ساری که از سال  ۱۳۸۸ اتفاق افتاده است، نه تنها اُفت و بازگشتی را شاهد نبوده‌ایم و یا حتی به خدمات اولیه بسنده نشده است، بلکه بطور روزافزون شاهد توسعه و تسریع خدمات الکترونیکی شهرداری ساری در سازمان‌های مختلف و حتی بخش اداری و مدیریتی شهرداری در عرصه‌های درون سازمانی و برون‌سازمانی شهرداری بوده و هستیم و علاوه بر آن هر روز دریافت‌کننده سفارش‌های جدید و پیشنهادهای متنوع در عرصه خدمات مشابه نیز می‌باشیم.

آنچه که ذیلاً می‌آید نمونه‌های بزرگ‌تری از سلسله اقدامات انجام‌شده برای توسعه شهرداری الکترونیک ساری است:

-تهیه و تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر ساری که شامل چشم‌انداز راهبردها، سیاست‌ها و طرح‌های کلان‌شهر الکترونیک ساری است. این برنامه به خاطر گستردگی و نیز تغییرات روزافزون آماری و حوزه عملیاتی در سال ۱۳۹۳ مجدداً مورد بازبینی قرار گرفت.

-توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظام اداری و نیز تمامی سازمان‌های تابعه شهرداری ساری شامل تقویت و توسعه سیستم های درون سازمانی و اعمال سیاست‌های امنیتی و پشتیبانی، سرویس و نگهداری و غیره که طبعاً متأثر از نوآوری‌های فنی و نرم‌افزاری در عرصه‌های رایانه‌ای است.

-راه‌اندازی دیتاسنتر به عنوان اتاق فرمان و مرکز داده‌های شهرداری ساری و سازمان‌های تابعه

-تعویض درگاه الکترونیکی و راه‌اندازی پورتال شهرداری ساری در جهت ارائه خدمات الکترونیک با دسته بندی های دولت الکترونیک، شهرداری الکترونیک و شهر الکترونیک در پورتال شهرداری ساری

-برقراری زیرساخت‌های ارتباطی یکپارچه‌سازی شبکه‌ای و مخابراتی امن بین ۱۴ مرکز شهرداری ساری

-تقویت و توسعه نرم‌افزارهای درون سازمانی در جهت تحقق شهرداری الکترونیک

-اجرای نظام الکترونیک شهربازی و ایجاد کارتابل پرسنلی و سامانه مدیریت منابع IT شهرداری ساری

-توسعه شبکه اینترنتی داخلی شهرداری ساری و افزایش پهنای باند از یک مگابایت به ۱۶ مگابایت

-راه‌اندازی پروژه بزرگ کارت پرداخت شهروندی موسوم به “ساری کارت” باهدف استقرار سامانه یکپارچه پرداخت الکترونیکی و مدیریت بر ناوگان حمل‌ونقل و خریدهای خرد و کلان

-تقویت و توسعه مرکز ۱۳۷ با هدف رسیدگی سریع به مشکلات شهری

-طراحی و اجرای نرم‌افزار موبایل “ساری همراه” با امکانات حفاظتی

-پایش تصویری و مانیتورینگ پروژه‌های عمرانی شهرداری ساری، شهری و درون سازمانی در بیش از ۱۰۰ نقطه

هر کدام از موارد مذکور با توجه به میزان تأثیرگذاری و سرعت بخشی به امور شهروندان و مراجعین روزانه شهرداری، منشأ تحولات درون سیستمی برای اعتلای عملکردی شهرداری محسوب می‌شوند.

ساری کارت چیست و چه خدماتی در شهر الکترونیک ارائه می‌نماید؟

سازمان فناوری اطلاعات و آمار شهرداری ساری اقدام به طراحی و ایجاد کارت هوشمندی بنام “ساری کارت” با قابلیت پرداخت خرد و امکان اتصال به شبکه شتاب نموده است.

خدمات این کارت در دو بخش آفلاین و آنلاین قابل دسته‌بندی می‌باشد.

حوزه آفلاین: کلیه خدمات مربوط به پرداخت‌های خرد نظیر بلیط الکترونیک تاکسی و اتوبوس، پارکومتر، نانوایی و … ارائه می‌گردد.

حوزه آنلاین: پس از مراجعه شهروندان به یکی از شعب بانک عامل و اتصال کارت به حساب آنها، خدماتی نظیر شتاب، تخفیف شهروندی، خدمات اعتباری و امتیازی فعال  می‌شوند.

وضعیت فعلی پروژه ساری کارت در مرکز استان به چه صورت است؟

سازمان فناوری اطلاعات و آمار شهرداری ساری پرداخت کرایه اتوبوس، پارکومتر و نانوایی را در بخش آفلاین و استفاده از شبکه تخفیف در استخر را در بخش آنلاین، به عنوان فاز اول اجرایی و در فاز دوم پرداخت کرایه تاکسی و ون را به سرانجام رسانده و امید است در فازهای بعدی کلیه پرداخت‌های خرد نظیر شهربازی، صندوق صدقات، پمپ گاز، کرایه دوچرخه، قایق‌های پدالو و …. نیز تحت پوشش قرار گیرند.

برای توسعه فرهنگی استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک و ایجاد شهر الکترونیک چه اقداماتی انجام داده  و خواهید داد؟

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و و در اصل خدمات الکترونیک، پاسخی به نیازهای موجود و انطباق دهی فرهنگ خدمات با نوع مطالبات شهروندان بر اساس عادت مألوف در سامانه‌های ارتباطی سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است و شهروندان بسیار راحت تر و سریع‌تر از زمانهای قابل پیش‌بینی و حتی از توسعه پروژه‌های ما نیز استقبال می‌کنند.

بطور مثال: ما در توسعه  خدمات مندرج در ساری کارت علاوه بر استفاده از آن در حوزه حمل‌ونقل شهری، در تدارک توسعه آن به خدماتی مانند استخرها، نانوایی‌ها، بانک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سایر اماکن پر مراجعه‌ایم.

نظر شما در مورد اصلی‌ترین چالش توسعه شهرداری الکترونیک چیست؟

تغییر عادت عمومی، پذیرش فرهنگی همه اقشار استفاده‌کننده از این خدمات و افزایش مهارت متصدیان به همراه بودجه‌ای که هزینه‌های توسعه و تحقق شهرداری الکترونیک گسترده را تأمین کند، قطعاً در ردیف اصلی‌ترین چالش‌های توسعه قرار داشته و علاوه بر آنها، مکمل همه تلاش‌ها، هزینه‌های نگهداری فنی شهرداری توسعه‌یافته الکترونیک است که به همراه نگهداری، به‌روز نگه‌داشتن این خدمات الکترونیک نیز باید بر این لیست افزوده گردد.

توسعه شبکه دولت الکترونیک به عنوان یک زیرساخت چه اهمیتی برای شهرداری دارد؟

توسعه این شبکه قطعاً در تعدیل جمعیت و مزاحمت‌های ارباب‌رجوع حضوری و فراوان شهرداری که منجر به تمرکز روانی کارکنان و نیز کاهش نیروهای خدمات دهنده خواهد گردید، بسیار امر ضروری است و علاوه بر آن بخاطر کاهش شدید مصرف کاغذ و کاهش نیروهای انسانی پاسخگو و خدمات دهنده به ارباب‌رجوع و فراتر از همه کاهش ترافیک شهری و سرعت خدمات دریافتی که منجر به افزایش رضایت­مندی شهروندان از عملکرد شهرداری و طبعاً افزایش پرداخت‌های عمومی مثل عوارض به شهرداری، از فواید مسلم توسعه شبکه دولت الکترونیک در شهرداری است.

گویا سازمان فاوا شهرداری ساری در جشنواره نظام اداری الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مقام کسب کرد؟

بله، سازمان آمار و فناوری اطلاعات به نمایندگی از شهرداری ساری در این جشنواره که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود، شرکت کرد و در میان رقابت تنگاتنگ با کلان‌شهرهایی همانند تهران بزرگ، مشهد مقدس، شیراز، رشت، تبریز و دیگر کلان‌شهرها، ساری پس از مشهد مقدس حائز رتبه دوم در بخش شهرداری‌های الکترونیکی شد.

در پایان اگر صحبت خاصی مانده، لطفاً بفرمائید:

عرضی نیست و اولاً از شما متشکرم که برای انعکاس فعالیت‌های سازمان فاوا شهرداری ساری وقت گذاشته‌اید و ثانیاً شایسته است که از حمایت‌های همه‌جانبه جناب آقای مهندس عبوری شهردار پرتلاش ساری تشکر ویژه به عمل آورم که انصافاً به عنوان یک پشتوانه بزرگ و همیشگی در کنار ما بوده‌اند و از هیچ کوششی برای تحقق شهر الکترونیک ساری فروگذار نکرده است و تردید نباید کرد که بخش قابل‌توجه ای از موفقیت‌های حاصله سازمان فاوا، مرهون همین حمایت‌های مستمر و بی‌شائبه ایشان بوده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا