شهرداری و شهر هوشمند

برنامه ریزی، تصمیم گیری و فرهنگ سازی ؛ مهمترین اهداف مجمع مدیران دبیرخانه ها

ملایجردیسبه بهانه برگزاري چهل و يکمين اجلاس مديران دبيرخانه هاي نظام اداري کشور، مصاحبه و گفتگوي کوتاهي با آقاي حسين ملايجردي؛ مديركل دبيرخانه مركزي و رئيس مجمع مديران دبيرخانه هاي نظام اداري كشور انجام داديم که در زير آمده است.

 

زمان تحول – چشم انداز مجمع مديران دبيرخانه هاي نظام اداري چيست؟

 

تصميم سازي و برنامه ريزي در حوزه دبيرخانه هاي نظام اداري و نيز فرهنگ سازي در توسعه اين حوزه از مهمترين اهداف اين مجمع مي باشد. چرا كه اكنون دنيا به سوي جريان بازداده ها حركت مي كند. همچنين اين مجمع مديران، با هدف بررسي مشكلات دبيرخانه هاي نظام اداري كشور به منظور ارائه راه حل هاي مناسب تشكيل شده است. در واقع اين مجمع، كارگروهي است كه درآن انديشمندان و دست اندركاران راجع به موضوعات مربوطه از طريق طوفان فكري، به بررسي و نقد مشكلات پرداخته و زواياي مثبت و منفي وضع موجود را استخراج مي نمايند.

 

زمان تحول- برنامههاي آتي اين مجمع چيست؟

 

مهمترين برنامه، بررسي حاكميت آي تي در دنيا مي باشد اينكه ببينيم اين حاكميت در ساير كشورها دردست چه كسي است. در واقع بحث و بررسي نبود هرم حاكميتي براي تصميم گيري در دولت الكترونيك مهمترين برنامه مجمع مديران است.

زمان تحول- جهت پر بار کردن هرچه بيشتر نشست‌هاي مجمع چه برنامه‌هايي را در نظر داريد؟

مطرح ساختن بروزترين مباحث در حوزه دبيرخانه هاي نظام اداري و نيز دعوت از صاحبنظران و انديشمنداني كه در اين مباحث حرف جديدي براي ارائه داشته باشند به نظر مي رسد مفيد واقع گردد . همچنين برنامه هايي از قبيل راه اندازي انتشارات و برگزاري دوره هاي آموزشي در اين خصوص مؤثر خواهد بود.

 

زمان تحول- محوريت چهل و يکمين اجلاس دبيرخانههاي نظام اداري کشور چيست؟

 

آموزش سرلوحه توانمندي، پيشرفت و توسعه دولت هوشمند محور اصلي و شعار اجلاس چهل و يكم دبيرخانه هاي نظام اداري كشور است.

 

زمان تحول- به نظر شما اصليترين چالش دبيرخانههاي دولت چه ميباشد؟

 

از جمله مهمترين چالش ها عبارتند از:

• فقدان بستر ارتباطي (زير ساخت شبكه) مناسب جهت برقراري ارتباطات سيستمي بين دستگاهها و نبود ارتباط نرم افزاري و سيستمي.

• وجود سيستم جزيره اي در حاليكه بايستي خروجي يك دبيرخانه ورودي آسان يك دبيرخانه ديگر باشد.

• عدم وجود پارامترهاي انگيزشي در خصوص سرمايه تلقي كردن اطلاعات و مكاتبات و … .

زمان تحول- درباره سامانه سپاد توضيحاتي بفرماييد؟

سامانه پيگيري و استعلام الكترونيكي دولت است كه با هدف پايش و رصد پي نوشتهاي رييس جمهور به كليه دستگاههاي اجرايي كشور و تسهيل تعاملات بين دستگاهي راه اندازي گرديده است. با استفاده از اين سامانه مي توان كليه مكاتبات را رصد و ميزان توقف احتمالي نامه ها را مشخص و اعلام كرد.

 

زمان تحول- به نظر شما سه مزيت اصلي اين سامانه چيست؟

 

سرعت، سهولت و شفافيت در پيگيري نامه ها از جمله مزاياي سامانه پيگيري و استعلام دولت است. تسهيل در امر پيگيري مراسلات، كاهش حجم مكاتبات بين سازماني، كاهش نيروي انساني در امر پيگيري فراسازماني، امكان پيگيري لحظه اي مكاتبات و در نتيجه پاسخگويي آن لاين به افراد و صرفه جويي در زمان پيگيري هاي فراسازماني از مزاياي اين سامانه قابل ذكر است.

زمان تحول- به نظر شما چرا سوييچ پيام الکترونيکي دولت تا به حال موفق نبوده است؟

چون هدف آن كاملاً مشخص نبوده و بر اساس نظرات افراد اقدام شده است و نه خواسته كارفرما. 

 

زمان تحول- سامانه سپاد چه مزيتي بر سوييچ پيام الکترونيکي دارد؟

 

در راستاي تعاملات فراسازماني سپاد با توجه به زير ساخت آن كه در نظر است از پروتكل تبادل الكترونيكي

(ECE ) مكاتبات كه توسط نظام صنفي رايانه در حال اصلاح و بازنگري مي باشد، ميتواند تسهيلات و امكانات بيشتري را در اين خصوص در سطح G to G و سطوح دولت الكترونيك براي كشور به ارمغان آورد.

 

زمان تحول- با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد.

تهیه و تنظیم: احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا