شهرداری و شهر هوشمند

وزير ارتباطات: هوشمندسازي مدارس سه لایه دارد

«محمدجواد آذري جهرمي» در دومين روز آغاز به کار نهمين مجلس دانش آموزي افزود: هوشمندسازي مدارس سه لايه دارد، نخست اتصال مدارس به شبکه ملي اطلاعات است که تا پايان امسال همه مدارس به شبکه ملي اطلاعات متصل مي‌شوند.
وي، لايه دوم را خدمات برشمرد که با استفاده از فناوري اطلاعات تحصيل آسان تر مي شود و بر اين اساس با آموزش و پرورش توافق شده است با استفاده از توان بخش خصوصي، خدماتي براي مدارس ارائه شود.
اين مسوول لايه سوم را تامين منابع براي خريد تجهيزات هوشمند سازي مدارس عنوان کرد و همکاري وزارت آموزش و پرورش در اين باره را خواستار شد.
آذري جهرمي افزود: بر اساس تحول ديجيتال، در آينده اي نه چندان دور حاکميت کشورها با حاکميت شرکت هاي بزرگ فناوري اطلاعات جايگزين مي شود و قواعد حقوقي حاکم بر سرويس هاي فناوري اطلاعات جاي قوانين داخلي را مي گيرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: راه هايي پيش روي کشورها در مواجهه با تحول ديجيتال وجود دارد؛ ايستادن حاکميت ها در مقابل تحول ديجيتال و فيلتر کردن، نتيجه اي جز عقب ماندگي و نارضايتي مردم در پي ندارد و راه دوم نيز حرکت با چشم و گوش بسته در اين مسير است.
وي با بيان اينکه راه سومي نيز در پيش روي ما قرار دارد، تصريح کرد: فناوري و ابزار در هر جامعه اي قابل استفاده است؛ بنابراين شرکت هاي ايراني در تحول ديجيتال بايد سهمي از بازار را تصاحب کنند.
** چند پيشنهاد براي مجلس دانش آموزي 
اين مسوول اضافه کرد: فلسفه وجودي تحول ديجيتال حاکميت شرکت هاست بنابراين حاکميت بايد «زيست بوم» هايي را براي توسعه و رفاه ايجاد کنند که ساختار آن مراکز رشد محسوب مي شود.
آذري جهرمي به اعضاي مجلس دانش آموزي پيشنهاد کرد مصوبه اي براي توسعه مراکز رشد در سطح کشور داشته باشند تا وزارت ارتباطات آن را اجرا کند.
وي تاکيد کرد اگر مجلس دانش آموزي کميسيوني تحت عنوان فناوري اطلاعات داشته باشد اين وزارتخانه و معاونان وزير نهايت همکاري را با آنان خواهند داشت.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با ارائه پيشنهادي مبني بر استفاده از ظرفيت هاي مجلس دانش آموزي براي ترويج مطالعه و ايجاد سکوهاي آزادانديشي در مدارس گفت: چه اشکال دارد که مطالعه را به ارزش تبديل کنيم و در مورد آن چشم و هم چشمي راه بيندازيم؟
** توصيه يک کتاب از ترامپ 
عضو هيات دولت ادامه داد: بايد بتوان از ظرفيت جوانان براي ايجاد آينده اي بهتر براي کشور استفاده کرد، با لعنت فرستادن بر تاريکي کاري درست نمي شود و همه بايد شمعي در اين مسير روشن کنند.
وي با اشاره به نطق هاي پر حرارت نمايندگان اين مجلس گفت: تمرين کنيم که براي شنيده شدن حرفمان فرياد نزنيم؛ زيرا از اصل و‌ مغز موضوع جا مي مانيم. بايد به مغز و قلب سخنان توجه کرد. همچنين هر که دانش بيشتري دارد افتاده تر مي شود.
اين مسوول افزود: به کساني که مي خواهند بدانند دستاوردهاي انقلاب در ۴۰ سال گذشته چيست، خواندن کتاب «آمريکاي زمين گير» نوشته رييس جمهوري کنوني آمريکا توصيه مي شود وقتي اين کتاب را بخوانيد متوجه مي شويد کشوري که پرچم عناد و دشمني با جمهوري اسلامي را در دست گرفته است نسبت به ما چه ديدگاهي دارد و چگونه قدرت ديپلماسي، سياسي و نظامي ما را به تلويح تحسين مي کند.
** کودکان بازمانده از تحصيل 
آذري جهرمي از همکاري وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان ثبت احوال و سازمان بهزيستي در شناسايي ۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصيل خبر داد و افزود: در تماس با خانواده هاي اين کودکان براي ارائه آموزش از راه دور بازخورد خوبي گرفتيم.
به گزارش ايرنا، طرح مجلس دانش‌آموزي بيستم مرداد ۱۳۷۹ در شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شد و اين مجلس فعاليت خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.
خاستگاه اوليه مجلس دانش‌آموزي، شوراهاي دانش‌آموزي است که انتخابات آن اول آبان ماه برگزار مي‌شود و برگزيدگان مدارس، مجامع مشورتي مناطق و منتخبان مجامع مشورتي مناطق، مجامع مشورتي استان به آن راه مي يابند و در نهايت منتخبان اعضاي مجامع مشورتي استان، اعضاي مجلس دانش‌آموزي را تشکيل مي‌دهند که در دوره هاي ۲ ساله فعاليت خود را دنبال مي‌کنند.
مجلس دانش‌آموزي داراي ۱۵۰ نماينده دختر و پسر به تعداد مساوي از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است.
۱۴۲ نماينده از همه استان‌ها، چهار نماينده از اقليت‌هاي ديني، ۲ نماينده از بين دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه و ۲ نماينده از مدارس ايراني خارج از کشور در مجلس دانش‌آموزي حضور دارند.
از ديروز (يکشنبه) نهمين دوره مجلس دانش آموزي آغاز شده است و به مدت ۲ روز انتخابات کميسيون‌هاي آن شامل «فرهنگي و هنري»، «علمي و آموزشي»، «اجتماعي و تربيتي»، «ورزش و سلامت» و «ارتباطات و فناوري» برگزار مي‌شود. ‌

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا