آخرین اخبارفناوری اطلاعات

پافشاری دستگاه قضا بر ادامه فیلتر تماس صوتی تلگرام/ رئیس جمهور پیگیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور

پافشاری دستگاه قضا بر ادامه فیلتر تماس صوتی تلگرام/ رئیس…

فناوری اطلاعات 22 آذر 1396
اگنا-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رفع فیلتر تماس صوتی تلگرام و باز کردن آن در اختیار وزارت ارتباطات نیست و مرجع قضایی به عنوان صادر کننده این حکم بر روی آن پافشاری می‌کند. به گزارشاگنا،محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری…
ادامه مطلب
بالا رفتن توقع از گارانتی گوشی با رجیستری/ افزایش پرونده‌های شکایت از خدمات گارانتی‌

بالا رفتن توقع از گارانتی...

22 آذر 1396 10
اگنا-در گذشته 90 درصد بازار گو...
قابلیت فالو کردن هشتگ ها رسما در اینستاگرام فعال شد

قابلیت فالو کردن هشتگ ها...

22 آذر 1396 15
اگنا-قابلیت فالو کردن هشتگ ها...
رایانه‌های بازیافتی دسترسی کودکان فقیر به اینترنت را ممکن کردند

رایانه‌های بازیافتی دسترس...

21 آذر 1396 29
اگنا-با تولید رایانه‌ های تولی...
قابلیت جدید واتس اپ برای کاهش پیام در گروه های چت

قابلیت جدید واتس اپ برای...

21 آذر 1396 12
اگنا-یک اپلیکیشن پیامرسان دو ق...

آخرین اخبار امنیت سایبری

گوگل ابزاری رایگان برای کمک به هکرهای آیفون منتشر کرد

گوگل ابزاری رایگان برای کمک…

امنیت سایبری 21 آذر 1396
اگنا-پروژه‌ی صفر گوگل نام ابزاری است که به کمک هکرهای آیفون برای آشکارسازی سریع‌تر و کارآمدتر باگ‌های سیستم عامل این دستگاه می‌آید. به گزارش اگنا گوگل ابزاری قوی برای محققان امنیتی ارائه داده است که بتوانند سیستم عامل آی‌اواس ۱۱.۱.۲ را هک و باگ‌های آن را…
ادامه مطلب
باگ خطرناک لپ تاپ های اچ پی هرآنچه تایپ می‌کنید را ضبط خواهد کرد

باگ خطرناک لپ تاپ های اچ پی هر...

اگنا-باگ خطرناک لپ تاپ های اچ پی نق...
21 آذر 1396 9
هکرهای داعش دست به دامان حملات سایبری شدند

هکرهای داعش دست به دامان حملات...

اگنا-هکرهای منتسب به گروه تروریستی...
21 آذر 1396 20
بهترین پیشگیری در برابر حملات

بهترین پیشگیری در برابر حملات...

اگنا-برنامه‌ی MiniTool Solution Ltd...
21 آذر 1396 11
آذری جهرمی:اطلاعات حساب بانکی خود را تحت هیچ شرایطی به کسی ارائه نکنیم

آذری جهرمی:اطلاعات حساب بانکی...

اگنا--وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات...
18 آذر 1396 17

آخرین اخبار فناوری های نوین

چت بات درمانگر افسردگی ساخته شد

چت بات درمانگر افسردگی ساخته ش...

اگنا-به تازگی چت باتی ساخته شده که...
سوت ورزشی هوشمند ساخته شد

سوت ورزشی هوشمند ساخته شد

اگنا-مخترعان ایرانی موفق به طراحی و...
حل مشکل کم شنوایی با کاشت استخوان چاپ شده با چاپگر سه بعدی

حل مشکل کم شنوایی با کاشت استخ...

اگنا-در درون گوش میانی هر فردی سه ا...
محققان ایرانی به فناوری باتری هسته‌ای دست یافتند

محققان ایرانی به فناوری باتری...

اگنا-بر اساس گزارش دستیار ویژه سازم...

آخرین اخبار کنفرانس ها و نمایشگاهها

افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری البرز با حضور نوبخت

افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری البرز…

همایش ها و نمایشگاهها 12 آذر 1396
نمایشگاه فناوری 'رَبع رشیدی' توجه سرمایه گذاران را جلب می کند

نمایشگاه فناوری 'رَبع رشیدی' توجه سرمایه…

همایش ها و نمایشگاهها 20 آبان 1396

امینیان

اگنا- می گویند نمی شود کار کرد، نمی توان نتیجه گرفت و نباید توقع پیشرفت داشت. چون تحریم هستیم. اما تکلیف اقتصاد مقاومتی چه می شود. مگر غیر از این است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تاکید کرده اند که: " تحریم ها با پیشرفت علمی بی اثر می شود"، "اقتصاد مقاومتی، راه حل مشکلات کشور در شرایط تحریم و غیر تحریم" . مصداق بارز این جملات را در تفکرات مدیری توانمند دیدیم که با تحریم روبرو شد، اما تحریم نه تنها مانع وی نشد بلکه پلکان ترقی و موفقیت اش شد ...

 

اگنا- لطفا خودتان را معرفی نمایید:

سعید امینیان مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت هواپیمایی کاسپین هستم. تحصیلات دوره کارشناسی را در دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی کامپیوتر - نرم افزار  گذراندم، سپس دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مدیریت سپری کردم و در حال حاضر دانشجوی دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستم.

اگنا- لطفا از سوابق خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بفرمایید.

یک سال پس از ورود به دانشگاه یعنی در سال 74 ، وارد حوزه فناوری اطلاعات در کشور شدم. از آن زمان تاکنون که حدود 20 سال می گذرد در پروژه های مختلف فناوری اطلاعات در کشور در نقش های مختلف مدیر فنی، مدیر پروژه، مشاور و یا ناظر حضور داشتم که اهم آنها به شرح زیر می باشد:

سیستم ثبت سفارش واردات، سیستم های مدیریت توزیع در وزارت بازرگانی سابق، راه اندازی مرکز امضای دیجیتال کشور، پروژه شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی)، سامانه اطلاعات املاک و مستغلات، سامانه کارت خرید اعتباری میزان، پروژه های امن سازی سامانه های وزارت خانه، سامانه های داشبورد مدیریتی، پروژه انتخابات مکانیزه و ...

 

اگنا- از چه زمانی وارد شرکت هواپیمایی کاسپین شدید؟

از خرداد سال 93 به عنوان مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد شرکت هواپیمایی کاسپین شدم. حسب چشم انداز 5 ساله و سیاستگذاری شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ماموریت بنده این بود که زیرساختهای شبکه ای، ارتباطی ، سخت افزاری و نرم افزاری مناسب را فراهم نمایم تا شرکت هواپیمایی کاسپین به عنوان یکی از سه شرکت برتر حوزه صنعت هواپیمایی مطرح گردد. در همین راستا برنامه ریزی جامعی در ر استای ارتقاء زیرساختهای شبکه و سخت افزار شرکت صورت گرفت و همچنین زیرساخت نرم افزاری جامع و کاملی در دستور کار قرار گرفت. در کنار این موارد نیز نهادینه سازی کاربرد فناوری اطلاعات در شرکت و فرهنگ سازی و آموزشهای مورد نیاز پرسنل در حوزه های مختلف نیز شروع شد.

در اثنای سازماندهی و برنامه ریزی و شروع فعالیتها بودیم که در 9 شهریور 93 شرکت هواپیمایی کاسپین مورد تحریمهای ناعادلانه غرب قرار گرفت و به تبع این امر سامانه های رزرواسیون و پذیرش مسافر این شرکت که همانند سایر شرکتهای هواپیمایی دیگر وابسته به شرکتهای خارجی (SITA) بود قطع گردید.

اگنا- تحریم شرکت هواپیمایی کاسپین چه تاثیری بر برنامه های شما داشته است؟

همانگونه که اطلاع دارید، کلیه شرکتهای هواپیمایی برای انجام عملیات فروش بلیت و رزرواسیون از سامانه های CRS (Computer Reservation System) استفاده می کنند و همچنین برای پذیرش مسافر در فرودگاهها سامانه ای به اسم DCS (Departure Control System) وجود دارد که عملیات صدور کارت پرواز و سوار شدن مسافرین را انجام می دهد. از سالیان پیش تاکنون شرکتهای خارجی مختلفی این سرویسها و خدمات را به شرکتهای هواپیمایی داخل ایران ارایه می کردند که در حال حاضر نیز این کار ادامه دارد. متاسفانه محل نگهداری و ذخیره اطلاعات این سامانه ها خارج از کشور و اکثرا در کشور آمریکا می باشد که این امر تهدید بزرگی در حوزه امنیت ملی و پدافند غیرعامل می باشد. همانگونه که چند سال پیش در مورد شرکت هواپیمایی ماهان و سال 93 نیز در خصوص شرکت هواپیمایی کاسپین اتفاق افتاد، بر اثر تحریمها، این سامانه ها قطع گردیده و باعث بروز خسارات به شرکتها می گردد. متاسفانه این تهدید در حال حاضر برای سایر شرکتهای هواپیمایی وجود دارد و ضروری است اقدامات مناسبی در حوزه پدافند غیرعامل و حفاظت و صیانت از داراییها و اطلاعات کشور در این حوزه صورت پذیرد.

علاوه بر مسئله ریسک اطلاعات و تهدیدهای امنیتی موجود، برای دریافت اینگونه خدمات از شرکتهای خارجی ، هزینه های بسیار زیادی صورت می گیرد و سالانه مقدار زیادی ارز از این طریق از کشور خارج می گردد. شرکتهای هواپیمایی نیز بسیار مایل و راغب هستند که بتوانند از سرویسها و خدمات ارزانتر و مطمئن تری با حفظ مسایل امنیتی و دسترسی مناسب به اطلاعات استفاده نمایند.

پس از تحریم شرکت هواپیمایی کاسپین و قطع سامانه های رزرواسیون و فروش و پذیرش مسافر، بنا بر سیاستهای شرکت تصمیم به طراحی، تولید و راه اندازی سامانه های بومی در این حوزه گرفتیم. به حول و قوه خداوند و با تلاش و پشتکار کارشناسان فنی و حمایت مدیران ارشد شرکت، توانستیم در مدت زمان کوتاهی، هسته اصلی سامانه فروش و رزرواسیون را در بستر مدرن و با فناوری های نوین طراحی و پیاده سازی نماییم. جالب است بدانید که در تاریخ 9 شهریور 93 تحریم شدیم و در تاریخ 15 مهر 93 (یعنی یک ماه و چند روز ) سیستم فروش رزرواسیون بومی شرکت هواپیمایی کاسپین در استان خوزستان برای اولین بار افتتاح رسمی شد.

همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند اقتصاد مقاومتی راه حل مشکلات کشور در دوران تحریم و پساتحریم می باشد و هر جا به توانایی دست پیدا کنیم تحریم از بین می رود. در حقیقت این تحریمها برای شرکت هواپیمایی کاسپین فرصتی بود تا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندی متخصصان کشور را به منصه ظهور برساند و در حال حاضر این امر دستاورد بسیار بزرگی برای صنعت هواپیمایی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.

اگنا- اقدامات انجام شده در مدت حضور شما در شرکت چه بوده است ؟

بعد از پیاده سازی و راه اندازی سامانه فروش و رزرواسیون بومی در شرکت هواپیمایی کاسپین و تجربه موفق و خوب ناشی از آن، برنامه ریزی برای توسعه آن و طراحی و پیاده سازی سایر سامانه های مورد نیاز یک شرکت هواپیمایی را انجام دادیم.  ما اسم این سامانه جامع که شامل کلیه سامانه های مورد نیاز برای فعالیت یک شرکت هواپیمایی می باشد را "سامانه جامع سیمرغ" گذاشتیم.

سامانه فروش اینترنتی بلیت و سامانه فروش موبایلی بلیت جزو سامانه های بعدی بودند که به سرعت پیاده سازی گردیده و در دسترس کاربران و مسافرین شرکت قرار گرفت. شرکت هواپیمایی کاسپین به عنوان اولین و تنها شرکت دارای سامانه فروش و رزواسیون بر بستر موبایل (Android, iOS) می باشد. هدف ما این بوده است که بتوانیم در راستای مشتری مداری و احترام و حفظ حقوق مشتری، خدمات مناسب و نوین و شایسته ملت ایران را به ایشان ارایه کنیم.

پس از آن سامانه پذیرش مسافر DCS (Departure Control System) را طراحی و راه اندازی کردیم که به عنوان اولین سامانه تماما بومی در ایران در این حوزه مطرح می باشد. این سامانه یکی از مهمترین بخشهایی است که در هر شرکت هواپیمایی باید وجود داشته باشد و اطلاعات کامل در خصوص پذیرش مسافرین و سوار شدن آنها و مسایل ایستگاهی را دارا می باشد.

سامانه جامع سیمرغ، در حال حاضر دارای 16 ماژول و زیرسیستم می باشد که در طول این مدت یعنی از زمان 9 شهریور 93 تاکنون طراحی و پیاده سازی گردیده اند و به صورت کامل در واحدهای مختلف شرکت مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

سیمرغ

سامانه جامع سیمرغ که در حال حاضر ماژولهای مورد نیاز برای انجام فعالیتهای حوزه بازرگانی و خدمات فرودگاهی، حوزه عملیات، حوزه مالی، حوزه لجستیک، حوزه فنی و مهندسی و خدمات اطلاع رسانی به مسافرین را دارد به صورت یک سامانه یکپارچه و منسجم طراحی گردیده است و بر خلاف بسیاری از سازمانها و شرکتها که دارای سامانه های گسسته و جزیره ای می باشند، این سامانه با فرآیندهای یکپارچه و مناسب، ارتباطات بین واحدهای مختلف یک شرکت هواپیمایی را به راحتی و سهولت فراهم می نماید و بستری را ایجاد می کند که تمامی فعالیتهای حوزه کسب و کار شرکت در این سامانه ثبت و ضبط شده و امکان کنترل، نظارت و رصد اطلاعاتی برای بخشهای نظارتی را فراهم می کند. همچنین با وجود داشبوردهای مدیریتی در این سامانه یکپارچه، مدیران ارشد به راحتی بر اساس اطلاعات سامانه می توانند تصمیمهای عملیاتی و تاکتیکی و همچنین استراتژیکی را در راستای اهداف شرکت اتخاذ نمایند.

اگنا- برای انجام اقدامات ذکر شده، از چه ساختار و تیم و روشهای انجام پروژه استفاده کرده اید؟

این سامانه بر بستر وب طراحی شده و امکان دسترسی به آن در بستر اینترنت با حفظ ملاحظات امنیتی و سطوح دسترسی فراهم شده است. همچنین بر روی ابزارهای موبایل و تبلت نیز می توان از سامانه استفاده نمود و کاربران عملیاتی و مدیران میانی و ارشد نیز می توانند از این ابزارها برای دسترسی به سامانه استفاده نمایند.

این سامانه ها به طور کامل در شرکت هواپیمایی کاسپین در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات طراحی و تولید گردیده اند و در طراحی و تولید این سامانه تیمی شامل 5 متخصص فناوری اطلاعات متشکل از کارشناسان تحلیل و طراحی کسب و کار و سیستمها و برنامه نویسی و پایگاه داده ها شرکت دارند.

در طراحی این سامانه ها از روش مطالعه Best Practice ها در شرکتهای خارجی و همچنین تجربیات کارشناسان این مدیریت در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات در پروژه های کشوری و همچنین مشاوره و کمک متخصصین در مدیریتهای مختلف داخل شرکت استفاده شده است.

متدولوژی تولید و توسعه سامانه جامع سیمرغ در شرکت هواپیمایی کاسپین بر اساس متدولوژی Agile و تولید سریع سامانه ها RAD می باشد. سامانه ها در بستر وب و در انواع ابزارهای موبایل و تبلت و مرورگرهای مختلف قابل بهره برداری می باشد. سرورهای سامانه در داخل کشور و در داخل شرکت قرار داشته و تدابیر لازم به منظور پشتیبان گیری از داده ها و تامین امنیت اطلاعات صورت گرفته است.

اگنا- برنامه شما برای آینده چه می باشد؟

توسعه سامانه های موجود و اضافه کردن قابلیتهای بیشتر در راستای تسهیل فعالیت کاربران در دستور کار قرار دارد. همچنین هوشمند سازی سامانه های مدیریت ناوگان Fleet Wtach و مدیریت خدمه پروازی Crew Management و ماژولهای دیگر سامانه بخش دیگری از برنامه ریزی ما برای آینده نزدیک می باشد. اضافه کردن ماژولهای جدید نظیر ماژول نگهداری و تعمیرات هواپیما MRO ، ماژول تضمین کیفیت و ایمنی QA & Safety ، ماژول کیف پرواز الکترونیکی EFB و ... نیز در دستور کار ما قرار دارد.

همچنین معماری سامانه جامع سیمرغ به شکلی طراحی گردیده است که بتواند برای شرکتهای هواپیمایی در مقیاس های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ، قابل بهره برداری باشد. این سامانه در حال حاضر قابلیت ارایه سرویس و خدمات به شرکتهای دیگر را نیز دارد. همچنین با توجه به نیازهای حاکمیتی می توان برای نهادهای مربوطه امکانات دسترسی به اطلاعات ایجاد نمود.

اگنا- انتظارات شما از دولت و نهادهای مسئول در حوزه فناوری اطلاعات چه می باشد ؟

تجربه در کشور ما نشان داده است که کارشناسان توانمند و متخصص و در عین حال متعهدی در عرصه های مختلف صنعت کشور حضور دارند که می توانند در پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و در راستای استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان قدمهای بسیار بزرگی بردارند. به نظر می رسد دولت و نهادهای مسئول با توجه به جایگاه ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیرساختهای اطلاعاتی کشور باید اهمیت و جایگاه ویژه ای برای رشد و ترقی این کارشناسان قائل گردند و از نظامهای صنفی و انجمن های مربوطه در این حوزه حمایت نمایند. همچنین با توجه به اهمیت یکپارچگی و نظامهای کنترلی در سیستمهای اطلاعاتی ضروری است مکانیزمهای مناسب برای بهره گیری از سرویسها و خدمات پایه در سازمانها مانند بحثهای استعلام کد ملی، شماره پاسپورت، ارتباطات بین سازمانی و .... پیش بینی و تسهیل گردد. اتخاذ سیاستهای مناسب در خصوص انتقال سایتها و پایگاههای اطلاعاتی به داخل کشور در راستای پدافند غیر عامل با رویکرد تامین امنیت ملی بسیار ضروری و لازم است.

اگنا- سخن نهایی شما با خوانندگان چیست ؟

می خواهم از این فرصت استفاده نموده و به خوانندگان محترم عرض کنم که اگر بخواهیم سرزمین و کشوری آباد و آزاد و مستقل داشته باشیم باید دست به دست همدیگر دهیم و با همکاری و کار گروهی بتوانیم قدم هایی هر چند بسیار کوچک برداریم. این را هم باید به یاد داشته باشیم که موفقیت یک شبه حاصل نمی شود و نیاز به زمان دارد و برای رسیدن به موفقیت باید پشتکار و همت داشت و در این راه نیز نباید شکستها و عدم دستیابی به نتایج ما را ناامید سازند بلکه باید از شکستها درس گرفته و با انرژی و نیروی بسیار بیشتری به جلو برویم.

 

تهیه و تنظیم: وحید احمدی 

 

کانال تلگرامی اگنا- از اینجا عضو شوید

آخرین اخبار تجهیزات هوشمند

مایکروسافت گوشی انعطاف‌پذیر عرضه ‌می‌کند

مایکروسافت گوشی انعطاف‌پذیر عرضه ‌می‌کند

تجهیزات هوشمند 21 آذر 1396
اگنا-شایعات در مورد گوشی جدید مایکروسافت همچنان اد...
سیناپتیکس حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر عرضه کرد

سیناپتیکس حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر عرضه کرد

تجهیزات هوشمند 21 آذر 1396
اگنا-شرکت سیناپتیکس برای اولین بار موفق به تولید ا...

تلگرام

این صفحه قبلا در کانال به اشتراک گذاشته نشده است.
کانال خود را انتخاب کنید.
smartgov
http://egna.ir/i0xUW

محبوب ترین مطالب

  • سامانه بام بانک ملی از مرز 600 هزار نفر گذشت

    اگنا - با گذشت حدود نه ماه از راه‌اندازی سامانه اینترنتی جدید بانک ملی ایران (بام)، تعداد کاربران این سامانه از مرز 600 هزار نفر گذشت.

    به گزارش اگنا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، امنیت بالا، جامعیت،کاربری بسیار آسان و هوشمندی این سامانه از مهترین علل استقبال مشتریان از این سرویس جدید است. رضایت خاطر مشتریان بانک از این سامانه به حدی بوده که درمدت حدود نه ماه بیش از 600 هزارکاربرجذب این سامانه شدند.

    بام سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی ایران دارای مزیت های منحصر به فردی در بانکداری الکترونیک می‌باشد. مشتریانی که عضو سامانه پیامکی بانک ملی ایران (ساپتا) هستند، بدون نیاز به مراجعه به شعب می توانند عضویت خود را در سامانه جدید بانکداری اینترنتی این بانک (بام) ثبت و فعال کنند.

    مشتریان عضو سامانه پیامکی این بانک (ساپتا) با توجه به اینکه قبلا شماره تلفن همراه خود را در این سامانه ثبت کرده اند، می توانند با وارد کردن اطلاعات ملی کارت خود به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به شعب، عضو سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی ایران (بام) شوند.

    همچنین سایر مشتریان برای عضویت در این سامانه جدید که دارای ویژگی های منحصر به فرد نسبت به دیگر سامانه های بانکداری اینترنتی در کشور می باشد، ضرورت دارد با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور اقدام به تکمیل فرم مربوطه و عضویت دراین سامانه کنند.
     

     

  • جزئیاتی از ابزارجاسوسی ایمیل‌های یاهو

    اگنا - پس از آنکه مشخص شد برنامه اسکن ایمیل های یاهو فراتر از یک نرم افزار فیلترکننده محتوا بوده و در عمل بدافزاری جاسوس محسوب می‌شود، جزییات بیشتری در این مورد به دست آمده است.



    به گزارش فارس به نقل از انگجت، کارمندان سابق یاهو می گویند این برنامه اسکن از طریق ماژولی انجام می شده که به هسته اصلی سیستم عامل لینوکس متصل بوده است.

    در حالی که هنوز مشخص نیست چرا یاهو از چنین روشی برای سرقت اطلاعات کاربران ایمیل های خود و ارسال آنها برای آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده می کرده، تلاش ها برای کسب جزییات بیشتر در این زمینه شدت گرفته است.

    سناتور ران وایدن از دولت آمریکا خواسته است تا دستور مبتنی بر قانون فیسا به منظور انجام این فعالیت های کنترلی و جاسوسی را افشا کند.

    این سناتور در بیانیه ای تصریح کرده که بر طبق قانون آزادی یا Freedom Act تمامی نهادهای اجرایی باید در مورد دستورات دادگاه های مختلف در زمینه جمع آوری اطلاعات کاربران خارجی اطلاع رسانی کنند و در این زمینه استثنایی وجود ندارد.

    وی اظهار امیدواری کرده از این طریق دلیل منطقی توسط دولت آمریکا برای اسکن کردن فله ای ایمیل های کاربران یاهو ارائه شود. در این میان عملکرد وزارت دادگستری آمریکا نیز مورد پرسش قرار گرفته و مشخص نیست این وزارتخانه تا چه حد بر مبنای موازین قانونی عمل کرده است.

    افشای اقدام یاهو در جاسوسی از میلیاردها کاربر خدمات پست الکترونیکش و همین طور هک شدن حداقل نیم میلیارد حساب کاربری این شرکت باعث رسوایی بی سابقه ای برای این شرکت فناوری شده و وریزون خریداری بالقوه یاهو به فکر تجدیدنظر در این زمینه یا پرداخت 3.9 میلیارد دلار به جای 4.9 میلیارد دلار رقم پیشنهادی برای خرید آن انداخته است.

  • Default Image
    سال آینده بازار IT کشور به 80میلیارد دلار می رسد

    بازار 80 میلیارد دلاری IT کشور در سال آیندهاگنا - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: سال آینده بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به 80 میلیارد دلار خواهد رسید و این نشان می دهد ما در اقتصاد دانش بنیان فعالیت های زیادی را در این بخش خواهیم داشت.

    به گزارش اگنا به نقل از خبرگزاری اقتصادایران ،سورنا ستاری در حاشیه نهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور سفرا و دیپلمات‌های 31 کشور جهان عنوان کرد: 50 درصد کاربران اینترنتی خاورمیانه، ایرانی هستند و هزاران شرکت ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور فعالیت می‌کنند. وی گفت: بیش از 50 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و شبکه جهانی اینترنت نیز در سال‌های اخیر در ایران بسیار توسعه یافته است تا شاهد ایجاد پایه‌های بزرگ اقتصادی در ایران باشیم.

    معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: پیشرفت‌های زیادی در سال‌های اخیر در زمینه نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی داشته‌ایم و با وجود تحریم‌های ظالمانه و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، هم اکنون 98درصد داروهای مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کنیم. معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بسیاری از کشورهای جهان، ایران را با منابع زیرزمینی و هیدروکربنی می‌شناسند، اما وجود نیروی انسانی متخصص و جوان سرمایه‌های بزرگی برای اقتصاد دانش‌بنیان در ایران به شمار می‌آیند. وی یادآور شد: هم اکنون بیش از پنج میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیلند و با وجود 33 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال، ایران به چهارمین تربیت‌کننده مهندس در جهان تبدیل شده است که انتظار داریم در آینده این جوانان در تولید ناخالص ملی در ایران نقش مهمی ایفا کنند. ستاری یادآور شد: شاید کشورهای مختلف جهان پیشرفت‌های علمی ما را ناشی ازفعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بدانند اما موفقیت‌های علمی ما تنها مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای نیست بلکه ما به موفقیت‌های بزرگی در زمینه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، آی سی تی (ICT) و هوا فضا دست یافته‌ایم. وی با بیان اینکه هم اکنون کمتر از 20 درصد اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای نفتی است، گفت: اقتصاد ملی ایران به همین علت بود که با کاهش قیمت نفت دچار مشکلات شدید نشد و هم اکنون هزاران شرکت استارت‌آپ در ایران در زمینه‌های مختلف علمی فعالند.

  • گله مندی کاربران از پایان زودهنگام بسته‌های اینتذنتی

    اگنا - در میان مشترکان بسته‌های اینترنتی موبایل افراد مختلف از پایان زودهنگام بسته‌های خود گله‌مندند، موضوعی که طی سال‌های گذشته نیز به کرات تکرار شده و حال با ارتقاء شبکه اپراتورها بیشتر به نظر می‌رسند.

    اکنون با اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه برای مشترکان امکانی ایجاد شده تا با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه دهنده خدماتشان را تغییر دهند. در این میان افراد مختلفی به دلیل وضعیت ارائه خدمات دیتای اپراتورها تصمیم به جابجایی گرفته و اینگونه اعلام می‌کنند که پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی آنها را کلافه کرده است.

    البته این مشکل تقریبا در میان مشترکان تمام اپراتورها به چشم می‌خورد و معمولا مسئولان اپراتورها ارتقاء شبکه و افزایش سرعت اینترنت و بی اطلاعی مشترکان را دلیل این موضوع اعلام می‌کنند اما در مقابل مشترکان مختلفی هستند که بر این نکته تاکید دارند که نهایت استفاده آنها از اینترنت موبایل به چک کردن پیام‌ها در نرم افزارهایی مانند تلگرام محدود می‌شود و با این حال در طول ماه حداقل دو بار نیاز به فعالسازی بسته‌های یک ماهه اینترنت دارند در حالی که در گذشته‌ای نه چندان دور حتی با استفاده‌ای به مراتب بیشتر فعال سازی یک بسته کفاف استفاده آنها را میداده است.

    در این میان اگرچه وزارت ارتباطات سامانه ۱۹۵ را برای رسیدگی به شکایات مردمی در نظر گرفته اما تاکنون آماری رسمی در خصوص میزان شکایت‌های مردمی در این زمینه منتشر نشده است.

    پیگیری این موضوع پیش از این نیز بارها از سوی رسانه‌ها صورت گرفته و موضوع از سوی مسئولان مختلف پیگیری شده و هربار گویای این نکته بوده که احتمالا دلایلی مانند کم اطلاع بودن مشترکان از مواردی چون به روزرسانی خودکار برخی برنامه‌ها یا باز کردن فایل‌های ویدئویی که حجم به نسبت بالاتری را مورد استفاده قرار می‌دهند دلیل این مشکل است، هرچند که دراین خصوص کاربران متعددی نظر متفاوت دارند.

    اما از همان ابتدای زمان ارائه خدمات ۳G توسط اپراتورهای غالب به دنبال گلایه‌های مردمی این سئوال مطرح شد که آیا این احتمال وجود ندارد که اپراتورها در محاسبه حجم مصرفی دچار اشتباه شده باشند؟

    در آن دوره وزیر ارتباطات با رد این احتمال به جدیت از اپراتورها دفاع کرده و خاطرنشان کرده بود که درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه به گونه‌ای است که آنها هیچ احتیاجی به انجام چنین اموری نداشته و درآمدشان به مراتب بیش از آن است که بخواهند برای چندهزار تومان پول بسته اینترنتی اعتبار خود را زیر سئوال ببرند.

    چندی پیش مدیرعامل همراه اول نیز اظهاراتی در این زمینه مطرح کرده و متذکر شده بود: طی سال‌های گذشته برخی مشترکان حتی در طول سه روز به مصرف چهار گیگابایت داده پرداختند، چرا که برای استفاده درست از حجم بسته‌ها، اطلاعات کافی را نداشته و یا تنظیمات گوشی‌ آنها به گونه درست انتخاب نشده بود.

    مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی ادامه داد: طی این مدت با توجه به افزایش سرعت اینترنت، بسته‌ اینترنتی برخی مشترکان در مدت زمان کوتاه‌تری تمام می‌شود که عدم مواجهه با این مشکل نیازمند اطلاع‌رسانی است تا افراد در تمام موارد فایل‌های تصویری ارسالی را مورد استفاده قرار ندهند، چرا که این موضوع بخش قابل توجهی از حجم آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. از سوی دیگر برنامه‌های متعددی نیز هستند که به‌طور دائم به‌روزرسانی شده و بخشی از حجم اینترنت را نیز به‌روزرسانی این اپلیکیشن‌ها مصرف می‌کند.

    اپراتور اول ارتباطی یا همراه اول نیز بر این نکته تاکید دارد که مشترکان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت این شرکت و قسمت my mci به بخش خلاصه تماس‌ها مراجعه کرده و جزئیات مصرف خود در حوزه مکالمه و اینترنت را دریافت کنند.

    ایرانسل هم اعلام کرده که از سامانه‌های صورتحسابگیری دقیقی استفاده میکند و مشترکانش میتوانند با دانلود و نصب اپلیکیشن مدیریت حساب کاربری «ایرانسل من» از وب‌سایت این اپراتور و یا با استفاده از سامانه کنترل حساب کاربری به نشانی ecare.irancell.ir از جزئیات کارکرد دوره و باقی‌مانده بسته اینترنت خود در هر لحظه از شبانه‌روز آگاه شوند.

    این اپراتور نیز به مشترکانش توصیه کرده اپلیکیشن‌های مورد استفاده خود را از نظر اتصال به اینترنت و بروزرسانی خودکار برنامه‌ها کنترل کنند.

    از سوی  دیگر وزیر ارتباطات هم چندی پیش با تاکید بر لزوم حمایت از شکل گیری شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: اکنون بسیاری از کاربران اینترنت موبایل این گلایه را مطرح می‌کنند که بسته‌هایی که به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند به سرعت تمام می‌شود.

    واعظی افزود: اگر مردم بخواهند با اینترنت به دیدن فیلم‌های ویدئویی بپردازند چند فیلم ویدئویی با تایم دو تا پنج دقیقه را که دانلود کنند حتی اگر حدود سه فیلم در روز دانلود شود، به سرعت حجم بسته اینترنت آنها تمام خواهد شد، اما در شبکه‌های اجتماعی داخلی علاوه بر افزایش سرعت قیمت نیز به مراتب پایین‌تر آمده و می‌توان حتی ۱۰ برابر آن از محتوا استفاده کرد.

    وی همچنین متذکر شد: در مورد شبکه ملی اطلاعات اغلب بحث سرعت را برای اینترنت برداشته‌ایم و هر کس که با هر سرعتی که می‌خواهد از خدمات استفاده کند.

    از سوی دیگر مسئولان مختلف از پائین بودن استفاده مردم از فایل‌های ویدئویی گفته و حتی تاکید دارند این میزان در کشورهای مختلف بالای ۸۰ درصد است و در ایران نیز تلاش می‌شود با ارائه محتوای مفید این آمار افزایش پیدا کند حال جای سئوال است که اگر واقعا تماشای فایل‌های تصویری تا این اندازه برای مشترکان هزینه به دنبال دارد آیا می‌توان همچنان به مشارکت مردم برای اجرایی کردن چنین تصمیماتی امید داشت؟

    منبع: سیتنا

  • اولین کنفرانس بین المللی بازیابی تعاملی اطلاعات

    اطلاعات همایش

       تاریخ شروع : ۴ اسفند ۱۳۹۵

       تاریخ خاتمه : ۵ اسفند ۱۳۹۵

       مکان برگزاری : جزیره کیش - جزیره کیش

       برگزار کننده : دانشگاه تهران – پردیس بین المللی کیش

       ارسال مقاله : دارد

     

    اطلاعات تماس

       نام دبیر یا مسئول همایش : الهام خدنگ

       تلفن دبیرخانه همایش : ۰۹۱۲۲۲۴۹۱۶۷

       نمابر : ۰۲۱۸۸۹۱۷۸۲۹

       وب سایت : iiirc.ut.ac.ir/

       ایمیل : el_khadang [at] yahoo.com

     

    محورهای همایش

    تعامل با پایگاه داده های بزرگ

    •پردازش تعاملی چند رسانه ای

    •توسعه سامانه های تعاملی اطلاعاتی

    •داده کاوی بی واسطه

    •دسترسی به اطلاعات پنهان

    •رایانش توزیعی

    •زبان فارسی و رایانه

    •بازی های تعاملی رایانه ای 

    •سامانه های تعاملی یادگیری 

    •تحلیل نقش تعاملی شبکه های اجتماعی 

    •سامانه های مبتنی بر موبایل

    •علوم شناختی و محاسبات عاطفی

    •موتورهای جستجوی تعاملی

    •تعامل انسان و اطلاعات

    •سامانه های تعاملی در خدمت دولت

    •تجارت تعاملی الکترونیک 

    •سامانه های هوشمند اجتماعی

    •موردکاوی بازیابی های تعاملی

    •بازیابی تعاملی و تسهیل توسعه علمی

    •بازیابی تعاملی در حوزه بهداشت و سلامت

    •سیستمهای اطلاعات مدیریت مالی 

    •سیستمهای اطلاعات مدیریت اقتصادی

     

    تاریخ های مهم

    آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات

    1395-06-31

    تاریخ اعلام نتیجه داوری چکیده مقالات

    1395-07-10

    تاریخ شروع ارسال مقالات کامل

    1395-07-12

    آخرین مهلت ارسال مقالات کامل

    1395-08-01

    تاریخ اعلام نتیجه داوری مقالات

    1395-08-30

    آخرین مهلت پیشنهاد برگزاری کارگاه

    1395-09-07

    تاریخ اعلام کارگاه های مورد برگزاری

    1395-09-30

    تاریخ شروع کنفرانس

    1395-12-04 

    تاریخ پایان کنفرانس

    05-12-1395

کانال تلگرامی اگنا

تلگرام اگنا

728 x 90