اگنا-کمپانی واندا با ارائه‌ی طرح مفهومی یک خودروی سوپراسپرت الکتریکی، خود را به عنوان نخستین شرکت سنگاپوری در این زمینه مطرح کرده است.

 

خودروی الکتریکی وندا دندروبیوم با سرعت نهایی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت

وندا دندروبیوم (Vanda Dendrobium)، خودرویی است که نخستین محصول الکتریکی کمپانی مستقر در سنگاپور واندا الکترونیک به شمار می‌رود و به طور رسمی در نمایشگاه خودروی ژنو از آن رونمایی شده است. اگر این طرح مفهومی به نحوی که در حال حاضر ارائه‌ شده، ساخته شود؛ احتمالا باید منتظر اعلام قیمت هفت رقمی برای این سوپرخودرو باشیم.

خودروی دو سرنشینی که در طراحی سقف آن نیز از شکل گلبرگ الهام گرفته شده، حاصل کار همکاری گروه مهندسی پیشرفته‌ی ویلیامز (WAE) با واندا است. در واقع مهندسان این مرکز تقریبا تمام سال ۲۰۱۶ را صرف تنظیم و بهینه‌سازی طراحی‌های اولیه‌ی خودشان کرده‌اند تا ما در نهایت با کانسپتی مواجه باشیم که در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاشته شده است. بر پایه‌ی گفته‌ی لاریسا تن، رئیس کمپانی واندا الکترونیک، گام بعدی پیش روی آن‌ها در مسیر ساخت طرح اخیر این است که بتوانند اقدامات مهندسی لازم به منظور تولید محدود دندروبیوم را انجام دهند. منظور تن از این تولید محدود، رقمی در حدود چند ده خودرو است و آن‌ها برنامه‌ای برای ساخت چند صد خودرو در مرحله‌ی نخست تولید خود ندارند. در واقع آن‌ها پیش از انجام سرمایه‌گذاری کلان روی تولید این خودرو، می‌خواهند واکنش‌ها و میزان استقبال از طرح مفهومی را در نمایشگاه ژنو مورد بررسی قرار دهند. مدیر عامل این کمپانی همچنین اظهار می‌کند که در صورت قطعی شدن تصمیم آن‌ها برای تولید، ساخت چنین طرحی در حدود دو سال زمان خواهد برد.

یان کلوت (Ian Cluett)، مدیر بخش برنامه‌های گروه WAE، در حال حاضر سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد و کار ساخت و پرداخت این خودروی نمایشی در ژنو را نیز انجام داده است. جزئیات کامل در مورد سیستم انتقال قدرت الکتریکی طرح دندروبیوم هنوز مشخص نشده است، اما این خودرو برای رسیدن به سرعت بیشینه‌ی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعتی که برای آن اعلام شده، به توانی بیش از ۷۰۰ اسب بخار نیاز خواهد داشت؛ به این توان مورد نیاز باید یک گیربکس دو سرعته و به احتمال زیاد سه موتور الکتریکی را نیز اضافه کنیم که احتمالا یکی از موتورها در جلو و دو موتور در بخش عقب جاگذاری خواهند شد.

با این حال برای این که خودروی به نمایش گذاشته‌شده در حالت فعلی دارای قابلیت حرکت و فراتر از یک ماکت صرف باشد، سازندگان خودرو روی آن از یک موتور و یک بسته‌ی باتری یون لیتیومی استفاده کرده‌اند. این مجموعه در واقع از سیستم طراحی‌شده توسط WAE برای مسابقات فرمول E استفاده کرده است. گروه WAE چندین چالش را برای خود در طراحی دندروبیوم تعریف کرده‌اند. یکی از این چالش‌ها، طراحی بخش مرکزی خودرو به‌صورت قطره‌ی اشک (یا گلابی) است. همچنین در نظر گرفته شده است تا اجزای سیستم تعلیق عقب خودرو در معرض دید باشند و شیوه‌ی باز و بسته شدن سقف و درها متفاوت با رویه‌ی معمول باشد.

نحوه‌ی باز شدن درها و سقف این سوپراسپرت الکتریکی در واقع عاملی است که اسم این خودرو از آن گرفته شده است و حالت «گلبرگ‌ مانند» آن‌ها شکل طبیعی گل ارکیده را تداعی می‌کند. گفتنی است که ارکیده گل ملی کشور سنگاپور است و دندروبیوم هم یکی از گونه‌های همین گل به شمار می‌رود.

بسته نگه داشته درب‌ها و دریچه‌ی سقف خودرو در سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، یک چالش مهندسی قابل ملاحظه برای گروه سازنده محسوب می‌شود. با اینکه دندروبیوم هنوز در تونل باد آزمایش نشده، اما کلوت در این باره گفته است که رفتار خودرو و چگونگی آن در کامپیوتر مدل‌سازی شده است. باریک شدن تدریجی طراحی بدنه‌ی خودرو در بخش‌های عقب آن نیز حجم کمی را برای بسته‌ی باتری لیتیومی باقی می‌گذارد. از سویی WAE نمی‌توانند باتری را بین چرخ‌‌ها جای دهند، چرا که مرکز ثقل خودرو در آن صورت بیش از حد بالا خواهد رفت. قرار دادن باتری بین چرخ‌ها همان روشی است که کمپانی تسلا در خودروهای خود استفاده می‌کند.

به عنوان یک نتیجه، به احتمال زیاد این خودرو از یک بسته‌ی باتری نسبتا کوچک بین ۳۰ تا ۵۰ کیلووات‌ساعت بهره خواهند برد و در این زمینه با باتری‌های ۸۰ تا ۱۰۰ کیلووات‌ ساعتی تسلا مدل اس تفاوت خواهد داشت. آرایش و تنظیم سیستم انتقال توان در این خودرو با هدف برآورده ساختن دو خواسته‌ی اصلی انجام می‌شود، رسیدن به سرعت بیشینه‌ی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و داشتن زمان ۲.۷ ثانیه برای رسیدن از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت. در بخش فضادهی داخلی خودرو که سرنشینان را در فضای بیش از حد کوچکی قرار می‌دهد هم باید کارهایی برای بهبود وضعیت انجام شود.

گفتنی است که طراحی دندروبیوم و آغاز آن به سال ۱۹۹۶ باز می‌گردد و توسط یک طراح ناشناس انجام شده که بر پایه‌ی گفته‌های تن، در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی مورد بازنگری قرار گرفته است. ولی طراح این خودرو همچنان تمایل دارد که ناشناس بماند. واندا الکترونیک یک شرکت مهندسی خصوصی است که سرمایه‌ی آن از طریق سرمایه‌گذارانی در ایالات متحده و چین تأمین می‌شود.

منبع: زومیت

 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید