انتقادات گسترده از نتایج نخستین بررسی عملکرد اپراتورهای موبایل

محتوای جدول

وزیر ارتباطات که در ابتدای کار خود به گلایه از وضعیت آنتن‌دهی موبایل‌ها پرداخته بود، روز گذشته در نخستین دوره از اعلام نتایج بررسی اپراتورهای تلفن همراه این‌گونه گفت که در مجموع میانگین کشوری شاخص‌های میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه، میزان قطعی ناخواسته حین مکالمه و میزان جابه‌جایی موفق بین سلول‌های شبکه حین مکالمه در شبکه همراه‌اول و ایرانسل در حد مطلوب است.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,دو ماه پیش بود که وزیر ارتباطات در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: برای ما قابل قبول نیست مشترکی که در حال مکالمه در اتومبیل است تا زمان رسیدن به مقصد، دو بار تماسش قطع شود. یا اینکه در منزل در یک نقطه آنتن داشته باشد و در یک نقطه دیگر آنتن نداشته باشد، اکنون ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم قبول کنیم که مردم پول بپردازند اما سرویسی دریافت کنند که کیفیت بالا نداشته باشد.
محمود واعظی که دو ماه پیش در چنین روزهایی میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری در تلویزیون گفته بود تاکنون توجه اپراتورها بیشتر به دنبال کمیت بوده و کیفیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
واعظی افزود: برای حل این مشکلات سه اقدام را مدنظر قرار داده‌ایم که نخستین آنها به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام و از آنها خواسته شده است که به طور مرتب مناطق مختلف را بررسی و آزمایش کنند تا مشخص شود که نقاط ضعف اپراتورها در کدام شهرها و مناطق بیشتر است.
وی افزود: اکنون ما دو ماه به اپراتورها وقت داده‌ایم تا وضعیت خود را اصلاح کنند و قرار بر آن است که اواخر مهر ماه نقاط ضعف و قوت اپراتورها را اعلام کنیم تا فضای رقابتی بیشتری ایجاد شود. چراکه اگر در این حوزه رقابت نباشد امکان ندارد خدمات درست به مردم ارایه شود که البته این رقابت باید هم در حوزه تعرفه‌ها و هم در حوزه کیفیت وجود داشته باشد.

   سامانه تلفنی راه‌اندازی شد؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دومین راهکار در نظر گرفته شده برای حل مشکلات اپراتورها را هم اختصاص تلفن گویا به این امر دانست و افزود: اکنون سامانه‌ای طراحی شده که افراد بتوانند با آن به طور مستقیم مشکلات خود را مطرح کنند.
سامانه‌ای که با گذشت دو ماه از طرح آن هنوز خبری از آغاز به کارش در رسانه‌ها منتشر نشده و مشخص نیست کارش شروع شده است یا خیر؟

  رایتل و تالیا چه شدند؟
در این گزارش که براساس آن این‌گونه به نظر می‌رسد که وضعیت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در اکثر بخش‌ها قابل قبول است همچنان جای اپراتور سوم و یا سیم‌کارت‌های تالیا خالی است و درباره وضعیت خدماتی که به کاربران این دو شرکت ارایه می‌شود صحبتی به میان نیامده است.
انتشار این گزارش این سوال را ایجاد کرده که مگر ایشان کمتر از دو ماه پیش کیفیت ارتباطات موبایلی را نامناسب ندانسته بود، حال چگونه در نخستین بررسی‌ها و بدون آنکه کاربران تغییر محسوسی در این زمینه مشاهده کرده باشند وضعیت اپراتورها مطلوب شمرده شده است؟!
این در حالی است که مشترکان برخی اپراتورها همچنان در برخی مناطق با مشکل قطع و وصل شدن چندین باره تلفن‌های همراه مواجه‌اند و علاوه بر آن در بحث‌هایی مانند GPRS مشکلات عدیده وجود دارد.
از سوی دیگر هنوز ممکن است ارسال یک پیامک از کاربر یک اپراتور به مقصد اپراتورهای دیگر با کندی‌ها و مشکلات متعدد مواجه باشد که به نظر می‌رسد این موارد در گزارش وزارت ارتباطات به طور جزیی و ریز مورد بررسی قرار نگرفته است.

  از نظر وزیر ارتباطات کدام اپراتور برتر است؟
خبرگزاری فارس نیز به طرح سوال و ابهام در خصوص گزارش نتایج اولیه بررسی‌های مذکور پرداخت و نوشت: پس از نخستین و آخرین باری که رگولاتوری با ارزیابی اپراتورها، اپراتور دوم را اپراتور برتر اعلام کرد، مدت زیادی نگذشته است. در آن زمان هجمه زیادی به این انتخاب، معیار انتخاب، سازمان متولی انتخاب و شخص اعلام‌کننده انتخاب وارد شد و در نتیجه تمام این انتقادات و اعتراض‌ها هنوز هم خدشه وارد شده به صحت و سقم «نخستین انتخاب اپراتور برتر» حل نشده است. در اینکه وزیر ارتباطات معیار ارزیابی اپراتورها را کاملا فنی و معتبر بیان کرده شکی نیست؛ همان‌‌ اندازه که شکی نیست مشترک معمولی برای فهم این مفاهیم باید دانش فنی خود را افزایش دهد.قرار بود هدف از این ارزیابی‌ها و اعلام نتایج، ایجاد روشی برای انتخاب اپراتور برتر توسط مشترکان باشد؛ اما آیا با آماری که واعظی اعلام کرده مشترک می‌تواند اپراتور برتر را انتخاب کند؟ آیا با این آمار، اپراتور برتر برای خود واعظی مسجل شده است؟
با این جملات واعظی که گفته بود: «اپراتورها نباید فقط به فکر درآمدزایی باشند،‌ باید با کیفیت مناسب خدمات ارایه کنند» و اینکه گفته بود: «درباره حق مردم با کسی تعارف نداریم و کوتاه نخواهیم آمد» سطح انتظارها از وزیر ارتباطات بسیار افزایش یافته بود.با تمام این انتظارات و با توجه به کاستی‌های شبکه موبایل در کشور، شنیدن این نتیجه از زبان وزیر که «پس از انجام بررسی‌ها، مشخص شده کیفیت شبکه اپراتوها در حد مطلوب است، البته ضعف‌هایی نیز وجود دارد» هیچ امیدوارکننده نبود.
بنابراین اگر هدف واقعی اعلام چنین آمارهایی شفاف‌سازی و حفظ حقوق مشترکان است، باید این کار به روش شفا‌ف‌تری انجام شود تا نتایج توسط مشترکان قابل استفاده باشد. در غیر این صورت این اقدام مهم هیچ‌گاه از مدل ارایه گزارش کار و مشغول‌‌کردن مردم با تکرار مکررات خارج نخواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: