جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

جست‌وجوگرهای ملی کارآ ولی گمنام

محتوای جدول

در حالی که بحث راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی ملی که از سال‌های گذشته مطرح بود، معاون وزیر ارتباطات به تازگی از آغاز به کار دو موتور جست‌وجوی جدید با حمایت سازمان فناوری اطلاعات خبر داده است.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,  زمانی نه‌چندان دور در صحبت‌های مسوولان این‌گونه وعده داده می‌شد که در آینده‌ای نزدیک موتور جست‌وجو‌های داخلی با نام‌هایی مانند «یا حق» یا «فجر» جایگزین جست‌وجو‌گرهایی مانند یاهو و گوگل خواهند شد. اگرچه هنوز کاربران برای هر جست‌وجویی بلافاصله به سراغ جست‌وجوگری همچون گوگل می‌روند، اما با این وجود در داخل کشور چندین موتور جست‌وجو راه‌اندازی شده که شاید روی هیچ یک از آنها تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است.

  جست‌وجوگر ملی را یک بار امتحان کنید
اکنون از نظر درصد بالایی از جامعه توسل به جست‌وجوگر‌های مرسوم قدیمی بهترین راه برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر است. به همین دلیل حتی با وجود تمام کندی‌هایی که ممکن است در زمینه‌ باز‌کردن صفحه گوگل یا امثال آن رخ دهد، کاربران هم‌چنان با صبوری این روند را دنبال می‌کنند. در حالی که برای اطلاعات مختلف و به ویژه آن دسته از اطلاعات که مربوط به داخل کشور می‌شوند، اکنون برخی جست‌وجوگر‌های داخلی با سرعت بیشتری پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود و گاه حتی اطلاعاتی را ارایه می‌کنند که ممکن است روی گوگل نباشد.
به عنوان مثال اگر در یکی از موتور جست‌وجوهای داخلی واژه «موتور جست‌وجو» را جست‌وجو کنید ظرف مدتی کوتاه با لیست زیادی از جست‌وجوگرهای ایرانی مواجه خواهید شد در حالی که برای دسترسی به این اطلاعات در سایتی مانند گوگل نیاز به صرف مدت‌ها زمان و در نهایت گلچین کردن حجم انبوهی از مطالب دارید.
در این میان در این سایت‌ها نقاط ضعفی هم وجود دارد اما با این وجود قطعا اگر شما هم یک بار از این موتور‌ جست‌وجو‌ها استفاده کنید متوجه خواهید شد که سرعت و کیفیت گردآوری اطلاعات آنها به خصوص در زمینه‌ موضوعات داخلی بسیار قابل قبول است.
البته این سخن به معنای آن نیست که تمام موتور جست‌وجو‌های طراحی شده از کیفیت مناسبی برخوردارند اما در میان آنها برخی از سایت‌های طراحی شده واقعا کارآیی مناسبی داشته و اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.
ضمن اینکه در برخی از آنها نیز اطلاعات عمومی جالب دیگری مانند وضعیت آلودگی هوا، اوقات شرعی و یا شرایط جغرافیایی نیز در صفحه اصلی به تفکیک شهر محل سکونت افراد ارایه می‌شود.

  آیا می توان جای گوگل را گرفت؟!
در این میان نکته‌ جالب آنکه اگرچه ایجاد موتور جست‌وجوهای ملی حتی در برنامه‌ پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز چندین جست‌وجوگر ایرانی طراحی شده‌اند، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری کافی برای حمایت هیچ یک از این سایت‌ها به عمل نیامده تا جایگزین نمونه‌های خارجی شود.
این در حالی است که اکنون کشور‌های مختلف دنیا در این زمینه تلاش‌های متعددی کرده‌اند و شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌اند که اکنون «بایدو» جست‌وجوگر ملی چین تبدیل به دهمین سایت پربازدید دنیا شود. همچنین سایتی مانند «بینگ» که متعلق به مایکروسافت است سایت‌های «یاهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و در شرایطی که سال گذشته میزان دقت و موفقیت گوگل کمتر از 68 درصد بوده این سایت موفقیت 80 درصدی خود را به رخ نخستین موتور جست‌وجوی دنیا کشیده است.
علاوه بر این کشوری مانند ترکیه نیز تا همین یک سال پیش بیش از 36 موتور جست‌وجوی اختصاصی برای خود طراحی کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست‌وجوهای طراحی شده یکی از کشور‌های پیشرو محسوب
 می‌شود.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در کشور ما نیز در سال‌های گذشته چندین موتور جست‌وجو‌ی مختلف راه‌اندازی شده، اما با این حال جست‌وجوگر‌ی که بتوان از آن به عنوان گزینه‌ای قوی و پراستفاده نام برد وجود ندارد.
در پایان اگرچه معرفی کامل سایت‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند کار چندان ساده‌ای نیست، اما از میان جست‌وجوگر‌هایی که در داخل کشور فعال شده‌اند، می‌توان به پارسی‌جو، جس‌جو، سلام، پارسیک، جاماسپ، ریسمون، گوگلر اشاره کرد که البته در کنار این موارد نمونه‌های متعدد دیگری نیز در حال فعالیت هستند که از میان آنها برخی از موتور جست‌وجوها نیز حالت موضوعی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: