رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال جزییات آییننامه جدید نظارت بر محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی، تم، آهنگهای پیشواز تلفن همراه، MMS و تماس تصویری را تشریح کرد.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, حسن علیزاده با بیان اینکه آییننامه و دستورالعمل ضوابط ارایه محتوای عمومیدر فضای مجازی هماکنون در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد، گفت: پیشنویس اصلی این آییننامه که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تدوین شده است تا پایان مردادماه جاری در کمیسیون ارتقای محتوا طرح و نتیجه نهایی آن ابلاغ خواهد شد.
وی با تاکید براینکه با اجرای این آییننامه مشکلات در عرصه پیامکهای تجاری و تبلیغاتی حل خواهد شد، گفت: طبق بررسیهای صورت گرفته ارایه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نرمهای فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارایه این خدمات به مشترکان در آییننامه جدید دیده
شده است.
ضوابط پیامکهای پزشکی
علیزاده درباره مواردی از آییننامه ارایه محتوای عمومیدر فضای مجازی و لزوم رعایت ضوابط قبل از ارسال پیامک و ارایه خدمات ارزش افزوده به مشترکان گفت: برای مثال ارسال کنندگان پیامک با محتوای پزشکی از این پس باید از مراجع ذیربط مجوز دریافت کنند و تکنولوژیهایی که در این زمینه تبلیغ میشود باید مورد تایید دستگاههای حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد.
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با بیان اینکه پیامکهای تبلیغاتی نوعی اطمینان در ذهن ایجاد میکند، افزود: در این راستا محتوای پیامکها باید با تایید مراجع ذیربط به کاربران ارسال شود.
ضوابط پیامکهای تبلیغاتی در زمینه وام
وی درباره مواردی از پیامکهای تبلیغاتی در زمینههای مالی و ترغیب مشترکان به استفاده از وام گفت: مواردی از تبلیغات پیامکی مربوط به تبلیغات برای اخذ وامهای مالی است که بسیاری از آنها منجر به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران میشود که براین اساس، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از این نوع ممنوع خواهد بود.
تشویق به خروج سرمایهها ممنوع
علیزاده گفت: محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی نباید حاوی تشویق به خروج سرمایه از کشور باشد؛ همچنین ارسال پیامکهایی با محتوای طالعبینی ممنوع است و باید از ویترین اپراتورهای تلفن همراه نیز حذف شود.
پیامکهای مربوط به برنده شدن در مسابقه و قرعهکشی
وی گفت: براساس ضوابط تدوین در این آییننامه، حقوق مادی و معنوی مولفان و صاحبان آثار در ارایه خدمات ارزش افزوده ویترین اپراتورها و آهنگ پیشواز که تاکنون توجه نمیشد باید مورد توجه قرار گیرد و باید رضایت مالکان اثر دریافت شود؛ حتی دیده شده که برخی آثار خارجی شامل بازیها، تمها و آهنگها جنبه فرهنگی نداشته و منافی ارزشهای فرهنگی است که ارایه این خدمات نیز ممنوع است. همچنین پیامکهایی که با تعابیر و ادبیات اغواکننده و غیرواقعی، مشترکان را برای برنده شدن در مسابقات و قرعهکشیهای مختلف فریب میدهد نیز ممنوع است.
تشکیل گروه رسیدگی به شکایات پیامکی
این مقام مسوول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی این آییننامه، برخورد با این موارد ضمانت اجرایی خواهد داشت، گفت: در این راستا قرار است کارگروهی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه نیز به موازات سامانه 10001314 برای ساماندهی و بررسی شکایات این بخش ایجاد شود.
علیزاده گفت: همچنین اطلاعرسانی در زمینه قیمت خدمات ارزش افزوده از سوی اپراتورها الزامی خواهد بود و اپراتورها ملزم خواهند بود اقداماتی برای فرهنگسازی استفاده از تکنولوژی و اطلاعرسانی مناسبات فرهنگی به مشترکان ارایه کنند. وی گفت: این آییننامه به حلقههای مختلف زنجیره خدمات ارزش افزوده کشور شامل اپراتورهای تلفن همراه، تولیدکنندگان و تجمیع کنندگان محتوا میشود و نحوه اجرای آن به زودی ارایه خواهد شد.
پیامکهای شخصی مشمول نظارت نمیشوند
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال گفت: نظارت در عرصه پیامکهای انبوه هیچ ارتباطی به پیامکهای شخصی افراد نخواهد داشت و تنها پیامکهای انبوه که جنبه تجاری و تبلیغاتی را شامل میشود در برمیگیرد. به گفته علیزاده آییننامه نظارت بر پیامکهای انبوه با هدف سالم سازی استفاده از محتوا در فضای مجازی تدوین شده است و با این آییننامه الزامات زیرساختی برای تمیز دادن مشترکان در دریافت هرگونه پیامک و تفاوت پیامکهای خبری و خدماتی و اطلاعرسانی و تبلیغاتی نیز وجود خواهد داشت.