جناب آقای دکتر پورزرندی، شما به عنوان مدیرعامل بانک شهر همواره بر شعار “نوآوری در خدمت” تاکید زیادی بر این موضوع داشتهاید. هدف از طرح این شعار چیست؟
يکي از راهکارهاي کاهش مشکلات شهرنشيني در جهان، توسعه شهرها با ملاکهاي شهر پايدار و تحقق کامل هوشمندسازيهاي الکترونيکي است.
بر اساس پيشبينيهاي صورت گرفته جمعيت جهان در سال2050 به 9.1ميليارد نفر و جمعيت شهري نيز به 6.3 ميليارد نفر خواهد رسيد. از همين رو بيش از هر زمان ديگري توسعه شهرها ميبايست مطابق با شاخصهاي پايداري و هوشمندي صورت گيرد.
شهر هوشمند، شهر الکترونيک و شهر مجازي، واژههايي هستند که شهروند الکترونيک را به دنياي جديد و زندگي در شهرهاي مدرن دعوت ميکنند.
شهرهايي که در آن فرصت فعاليتهاي غيرحضوري براي تک تک شهروندان فراهم است و هر فردي ميتواند از داخل خانه خود به صورت آنلاين خريد و پرداخت داشته باشد. از این رو بانک شهر با شعار “نوآوری در خدمت” تلاش دارد تا در این عرصه تمام توان خویش را به کار بسته و بتواند رضایتمندی شهروندان را کسب کند.
از نظر شما ضرورت ارائه خدمات برتر در حوزه بانکداری الکترونیک چیست؟
در شرایط رکود تورمی کشور و همچنین در بازار رقابت بانکها، مردم ممکن است پول خود را نزد بانکها بگذارند که این تورم را پوشش دهد و همین کار نرخ سپردهها را بالا میبرد.
همچنین از سویی، مردم از دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا استقبال نمیکنند، بنابراین ممکن است بانکها از نظر عملیاتی دچار ضرر و زیان شوند.
در این شرایط، باید به سمت بانکداری نوین رفت تا از این طریق، سود هر سهم(EPS) بانک تامین شود و بانک شهر در این مسیر، اقدامات مختلفی از جمله توسعه خودبانکVTM))، پایانههای فروش(POS)، پیشخوانهای شهرنت، دستگاههای کارتخوان(ATM) و خوددریافتها را در اولویت دارد.
در اجلاس وین، شما به عنوان مدیرعامل بانک شهر و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، این بانک را به عنوان پيشقراول در تحقق بانکداري الکترونيک مطرح کردید. علت طرح این عنوان چیست؟
نظام بانکداری کشور در حال عبور از نظام بانکداری سنتی به سمت بانکداری نوین است. بانکداري الکترونيک در پيشنويس برنامه ششم توسعه بارها مورد تاکيد قرار گرفته است و سرمايهگذاري در راستاي تحقق اهداف والا در مسير توسعه شهرهاي الکترونيک، يکي از مهمترين اولويتهاي بانکداري الکترونيکي است.
توسعه بانکداری الکترونیک و شاخص بودن در این حوزه، از موضوعاتی است که بانک شهر با جدیت آن را دنبال کرده است و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در بانکداری الکترونیک در میان سایر بانکهای کشور، متمایز و نمونه باشیم. چنانچه با طرحها و اقدامات مختلفی که تا کنون صورت گرفته است، عناوین مهم ملی و بینالمللی را کسب کردیم.
بانک شهر با داشتن سهامداران عمده از جمله شهرداریهای کلانشهرها، موقعیت ویژهای در میان سایر بانکها دارد. در چنین شرایطی ارائه خدمات الکترونیک برتر تا چه میزان در ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات به شهروندان تاثیرگذار است؟
شهرداریهای کلانشهرها به عنوان سهامداران عمده بانک شهر هستند و این بانک همواره سعی دارد تا با حمایت از پروژههای شهری بتواند رضایتمندی شهروندان را هر چه بیشتر کسب کند. از این رو تعامل دوسويهای با بانک شهر و مديريت شهري دارد و آن را از پيششرطهاي پيشبرد اهداف بانکداري الکترونيک میداند. نبايد فراموش کنيم که شهرداريها و شهروندان در تامين منابع مالي بانک شهر نقش بسزايي دارند و بانک شهر نيز با ارائه خدمات ويژه، روز به روز دامنه اين ارتباط موثر و دوسويه را گسترش ميدهد. به طور حتم توسعه این خدمات، نقش موثری در ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان دارد.
راهاندازی پیشخوانهای شهرنت از عمدهترین اقدامات بانک شهر در ارائه خدمات الکترونیک بود و در مدت کوتاهی شاهد ورود نخستین خود بانکهاVTM)) بودیم که تحول بزرگی در حوزه بانکداری الکترونیک بود. توضیح مختصری در خصوص این اقدامات بفرمایید.
راهاندازی پیشخوانهای شهرنت، یکی از اساسیترین اقدامات در زمینه توسعه بانکداری الکترونیکی بود، این در حالی است که پیش از آن بانک شهر موفق شد با تهیه کارت شهروندی و ایجاد کیف پول الکترونیک، با هدف یکپارچهسازی خدمات شهروندی، مبادلات بانکی غیرشعبهای، را با موفقیت اجرایی کند.
با توجه به گسترش روزافزون خدمات بانکداري الکترونيک و استقبال خوب مردم از ارائه خدمات ارزش افزوده بانکي، به نحوي که سهولت دسترسي را هرچه بيشتر فراهم ميسازد، پیشخوانهای چندمنظوره شهرنت با اتکاء به تکنولوژيهاي نوين نرمافزاري، خدمات ارزشافزوده مورد نياز را فراهم میسازد.
راهاندازی پیشخوانهای شهرنت، یکی از اساسیترین اقدامات در زمینه توسعه بانکداری الکترونیکی از سوی بانک شهر است. این پیشخوانها، در واقع همان شعب بانک شهر است که به صورت 24ساعته بخشی از خدمات بانکی را به مشتریان ارائه میدهد. این خدمت از سال93 آغاز شد و با هدف توسعه بانکداری الکترونیک، روند توسعه آن در سال جدید با جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت.
در پیشخوانهای شهرنت، شهروندان این امکان را خواهند داشت تا با کارشناسان شعب بهصورت مجازی در ارتباط باشند و امور بانکی خود را با سهولت بیشتری انجام دهند.
تا کنون 50پیشخوان شهرنت در تهران و سایر شهرها راهاندازی شده است که تعداد آن در سال جاری به 250پیشخوان افزایش مییابد تا امکان ارائه همه خدمات بانکی در این پیشخوانها برای همه شهروندان فراهم باشد.
در اين طرح با استقرار پیشخوان شهرنت در اماکن پر جمعيت، (شعب نمونه و شعب 24ساعته مربوط به مشتريان بانكي و شهروندي)، بازار ميوه و ترهبار و غيره، ضمن ارائه همه خدمات بانکي، خدمات ارزشافزوده را نیز ارائه میکند که علاوه بر مهيا کردن مزاياي رقابتي، با ايجاد خدمات رفاهي، سعي در جلب رضايت مشتريان بانک شهر و همشهريان را فراهم میکند.
همچنین، این پیشخوان، در واقع شعبهاى از بانك در محل كار و يا زندگي شهروندان است كه به تناسب نيازهاي موجود قابليت تكميل و يا تغيير را داراست.
بر این اساس، پیشخوان شهرنت، با قابليت پذيرش انواع كارتهاي بانكي عضو شبكه شتاب، جهت نصب در محلهاي پر رفت و آمد طراحي و توليد شده است و اتصال به سامانه پرداخت الكترونيكي، قابليت انجام اموري چون دريافت وجه، مانده حساب، پرداخت قبوض، خريد كارت شارژ، صدور کارت هدیه، واریز وجه به حساب سپرده، استفاده از خدمات اينترنتبانک و تبليغات را دارد.
ارتباط با شبكه شتابي بانکها، پاسخگويي به مشتريان بانک شهر و شهرداريها، استفاده از خودپردازهاي بانک شهر، صدور آنی کارتهای هدیه بانک شهر، واریز وجه نقد به حساب مشتریان بانک شهر، ارتباط مستمر مشتريان با کارشناسان بانک در پیشخوان چندمنظوره شهرنت صورت میگیرد.
تحول عظیم دیگر در حوزه بانکداری الکترونیک، راهاندازی دستگاههای خودبانک (VTM)Virtual Teller Machine موجود در پیشخوانهای شهرنت بانک شهر بود که این امکان را برقرار میکند تا مشتری به صورت آنلاین با رئیس شعبه مجازی در ارتباط باشد و همه درخواستهای بانکی خود رابه صورت غیرحضوری انجام دهد که این قابلیت برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور رونمایی شده است.
دستگاههای خودبانک در سطح کشور در حال توسعه است و تا کنون در سطح تهران و برخی از کلانشهرها راهاندازی شده که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته است.
بانک شهر برنامهای برای توسعه شعب فیزیکی دارد؟
به هیچ عنوان بانک شهر توسعه شعب الکترونیک را از طریق راهاندازی پیشخوانهای شهرنت و دستگاههای خودبانک(VTM) در دستور کار خود دارد و قصد خرید یا افتتاح هیچ شعبهای را به صورت فیزیکی ندارد.
و سخن پایانی…
بانک شهر تمام تلاش و توان خود را به کار بسته است تا با ارائه خدمات نوین بانکی، رضایت هرچه بیشتر شهروندان را کسب کند و در این مسیر از علم و دانش و توان پرسنل متعهد خود بهرهمند میشود. اما آنچه در این راه مورد تاکید این بانک است، رعایت ضوابط بانک مرکزی در تدوین دستورالعملها و سیاستهای بانک است. این بانک همواره بر رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی تاکید دارد و در همه برنامههای خود کاملاً در مدار ضوابط بانک مرکزی حرکت میکند.
بر اساس قانون، بانک مرکزی مرجع سیاستگذار و ناظر بر نظام پولی و بانکی کشور است و از این رو بانک شهر همواره سیاستها و ضوابط این بانک را دنبال میکند، چناتچه در افزایش سرمایه اخیر بانک از هشت هزار میلیارد ریال به 16هزار میلیارد ریال با وجود همه دشواریها در شرایطی صورت گرفت که برای تحقق آن، ذرهای از ضوابط و اصول بانک مرکزی عدول نشد و سیاستهای این بانک، به عنوان خط قرمز بانک شهر در نظر بوده