درخواست ایجاد و تعطیلی شعب بانک‌ها الکترونیکی شد

محتوای جدول

مصوبه 17 ماده‌ای شورای پول و اعتبار نحوه ایجاد یا تعطیلی شعب بانک‌ها را منوط به ارسال درخواست الکترونیکی از طریق سامانه بانک مرکزی کرد.

 

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,بانک مرکزی مصوبه 17 ماده‌ای شورای پول و اعتبار درخصوص آیین‌نامه ایجاد یا تعطیلی شعبه یا باجه موسسات اعتباری داخل کشور را به بانک‌های دولتی، خصوصی، پست بانک و موسسه اعتباری توسعه ابلاغ کرد.
شورای پول و اعتبار این دستورالعمل را به شرح زیر تصویب کرد:
«در این بخشنامه شناسه اختصاصی به عنوان مجموعه‌ای از اعداد و یا حروف که از سوی بانک مرکزی برای هر یک از شعب یا باجه‌های موسسه اعتباری به صورت منحصربه‌فرد صادر می‌شود تعریف شده است.
همچنین سامانه به عنوان سامانه جامع شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که از طریق پرتال بانک مرکزی به نشانی portal.pbn.net قابل دسترسی است تعریف شده است.
در ماده 2 این بخشنامه آمده است: ایجاد و تبدیل شعبه و یا باجه توسط موسسه اعتباری صرفا با اخذ شناسه اختصاصی از اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی امکان‌پذیر است. اعطای شناسه اختصاصی از طریق سامانه انجام‌ می‌شود.
در ماده 3 نیز آمده است: کد شعب و یا باجه‌های موسسه اعتباری که تا قبل از ابلاغ دستورالعمل فعال شده‌اند، به منزله شناسه اختصاصی تلقی می‌شود.
براساس ماده 4 ارتباط هر یک از موسسات اعتباری با سامانه از طریق نام کاربری و رمز عبوری که توسط اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی به مدیرعامل موسسه اعتباری ذی‌ربط ابلاغ می‌شود، امکان‌پذیر است.
همچنین موسسه اعتباری موظف است برنامه ایجاد و تبدیل شعب و یا باجه‌های خود را که به تصویب هیت مدیره موسسه اعتباری رسیده است، حداقل یک ماه قبل از ارایه درخواست ایجاد و تبدیل هر یک از شعب و یا باجه‌های خود، در سامانه ثبت کرده و فرم چاپی برنامه مندرج در سامانه را پس از امضای مدیرعامل به همراه مصوبه هیات مدیره به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی ارسال کند.
براساس این بخشنامه موسسه اعتباری موظف است برنامه جابه‌جایی و تعطیلی شعب و یا باجه‌های خود را که به تصویب هیات مدیره موسسه اعتباری رسیده است، حداقل سه ماه قبل از ارایه درخواست جابه‌جایی و تعطیلی هر یک از شعب و یا باجه‌های خود، در سامانه ثبت کرده و فرم چاپی برنامه مندرج در سامانه را پس از امضای مدیرعامل به همراه مصوبه هیات مدیره به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی ارسال کند.
همچنین موسسه اعتباری موظف است درخواست ایجاد، جابه‌جایی، تبدیل و تعطیلی هر یک از شعب و یا باجه‌های خود را صرفا از طریق درج در سامانه به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی اعلام کند.
چنانچه درخواست ایجاد، جابه‌جایی و تبدیل هر یک از شعب و یا باجه‌های موسسه اعتباری در نسبت مانده خالص دارایی‌های ثابت به حقوق چارچوب مصوبه هیات مدیره بوده و موسسه اعتباری را براساس ضوابط مقرر، رعایت کرده باشد، صاحبان سهام پس از کسر سود انباشته و سود قطعی نشده، موظف است مدارک و مستندات اعلامی از سوی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی شامل تصاویر اجاره‌نامه، مبایعه‌نامه، سند مالکیت (حسب مورد) و تاییدیه بلاشرط نیروی انتظامی که تمامی آنها ممهور به مهر موسسه اعتباری است را به اداره مزبور ارسال کند.
براساس ماده 9، اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی پس از حصول اطمینان از تکمیل بودن مدارک و مستندات ارسالی موسسه اعتباری و انطباق آنها با درخواست ایجاد، تبدیل و جابه‌جایی و هر یک از شعب و یا باجه‌ها حسب مورد، نسبت به اعطا و فعال کردن شناسه اختصاصی و یا اعلام موافقت با جابه‌جایی شعبه و یا باجه اقدام و نتیجه را از طریق سامانه به موسسه اعتباری اعلام می‌کنند.
براساس این گزارش چنانچه شعبه و یا باجه موسسه اعتباری ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ اخذ شناسه اختصاصی شروع به فعالیت نکنند، اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی نسبت به غیرفعال کردن شناسه مذکور اقدام و مراتب را از طریق سامانه به موسسه اعتباری اعلام می‌کند.
همچنین چنانچه درخواست موسسه اعتباری برای اخذ، فعال کردن و یا غیرفعال کردن شناسه اختصاصی به هر دلیلی مردود شود، اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی مراتب را به همراه دلایل رد درخواست از طریق درج پیام در سامانه به اطلاع موسسه اعتباری می‌رساند.
براساس ماده 13 اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی به درخواست‌های ایجاد و جابه‌جایی شعبه و یا باجه و نیز ارتقای نسبت مانده خالص دارایی‌های ثابت به حقوق صاحبان سهام پس از کسر باجه به شعبه موسسه اعتباری که را رعایت نکرده باشد، ترتیب اثر نخواهد داد. سود انباشته و سود قطعی نشده را رعایت نکرده باشد، ترتیب اثر نخواهد داد.
براساس این بخشنامه صرفا شعب موسسه اعتباری دارای شناسه اختصاصی فعال در سامانه می‌توانند با سامانه‌های ملی پرداخت و همچنین سایر پایگاه‌های اطلاعاتی بانک مرکزی ارتباط داشته باشند.
در صورتی که تخلف موسسه اعتباری از مفاد آیین‌نامه و دستورالعمل، توسط معاونت نظارتی احراز و مورد تایید رییس کل بانک مرکزی قرار گیرد، اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی نسبت به غیرفعال کردن شناسه اختصاصی شعب و یا باجه‌هایی که به واسطه تخلف از مفاد آیین‌نامه و دستورالعمل ایجاد، جابه‌جا و یا تبدیل شده‌اند، اقدام می‌کند.
اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه، فهرست شعب و یا باجه‌های مجاز موسسات اعتباری را از طریق درج در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی در دسترس عموم قرار داده و به‌روزرسانی می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: