شکست فیلترینگ: بازگشت تلگرام به زندگی کاربران ایرانی

محتوای جدول

به گزارش پایگاه خبری اگنا، به رغم فیلترینگ سختگیرانه و حمایت‌های مختلف وزارت ارتباطات آمارها نشان دهنده بازگشت مجدد تلگرام به زندگی کاربران ایرانی است. 

بر اساس گزارش تحلیلی بیگ دیتای دیتاک رفتار کاربران کاربران ایرانی نشان میدهد علی رغم محدودیت‌های مختلف روی اینترنت میزان فعالیت ایرانیان روی شبکه‌های اجتماعی خارجی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش تلگرام در ایران بین ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر و اینستاگرام نیز بین ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر دارد. همچنین تعداد کاربران ایرانی توییتر نیز بین ۳.۵ تا ۴ میلیون است.

نکته‌ی قابل توجه این است که تا پیش از اعمال فیلترینگ جدید روی شبکه‌های اجتماعی در شهریور سال ۱۴۰۱، کاربران به استفاده از پیام‌رسان واتساپ متمایل شده بودند اما با فیلتر شدن واتساپ، کاربران ایرانی به‌صورت گسترده دوباره اقدام به استفاده‌ از تلگرام کرده‌اند.

البته ذکر این نکته ضروری است که این آمار براساس تعداد حساب‌های کاربری ایجاد شده توسط ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی ذکر شده گردآوری شده است. با توجه به این نکته که در شبکه‌های اجتماعی، کسب و کارهای ایرانی هم حضور دارند و ممکن است هر نفر حقیقی، بیش از یک حساب شخصی داشته باشد یا حتی کاربران علاوه بر صفحه شخصی‌شان، صفحه‌های مربوط به کسب و کارشان را هم در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده باشد، این داده‌ها با تعداد نفرات فعال متفاوت خواهد بود.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام و اینستاگرام

براساس گزارش دیتاک، کاربران ایرانی تلگرام به‌صورت میانگین ۲۲ پست در ثانیه منتشر می‌کنند و در هر ثانیه، ۲۷ هزار پست تلگرامی توسط کاربران ایرانی مشاهده می‌شود.

همچنین هر پست تلگرامی به صورت میانگین هزار و دویست بازدید دارد ضمن اینکه حدود ۱۰ درصد از پست‌های تلگرام محتوای بازنشر شده است

علیرغم تصور اولیه مبنی بر اینکه با وجود محدودیت روی شبکه اجتماعی اینستاگرام، از شمار کاربران یا فعالیت در این پلتفرم کاسته می‌شود، داده‌هایی که دیتاک منتشر کرده نشان می‌دهد که از زمان ایجاد محدودیت روی این شبکه از شهریور ۱۴۰۱، حجم محتوای عمومی این بستر به مرور افزایش هم یافته است.

– تاکنون ۴۵۰ میلیون پست از ۶ میلیون صفحه‌ی عمومی (Public) متعلق به کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر شده است.

– به‌صورت میانگین ۱۴ پست در ثانیه توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر می‌شود.

– کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند.

– حدود یک درصد از کاربران پس از مشاهده‌ی یک پست در اینستاگرام، آن را لایک می‌کنند.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در توییتر

توییتر فارسی با حضور گیک‌های فناوری و فعالان حوزه رسانه، آی‌تی و سیاست شکل گرفت؛ تا پیش از اعتراضات شهریورماه سال ۱۴۰۱، شخصیت‌های گروه‌های مرجع نیز به فعالان این پلتفرم اضافه شدند. با آغاز اعتراضات فعالیت قشر جوان جامعه نیز در توییتر فارسی افزایش یافت.

در مجموع فضای پلتفرم توییتر یک فضای قطبی است و همین موضوع، یکی از دلایل عدم فعالیت پررنگ کسب و کارهای ایرانی در این شبکه اجتماعی است.

– تاکنون ۷.۳۵ میلیارد توییت از ۹.۱ میلیون کاربر ایرانی در توییتر منتشر شده است.

– کاربران ایرانی به صورت میانگین در هر ثانیه ۲۳۳ توییت منتشر می‌کنند.

– بررسی و پایش کل محتوای توییتر فارسی نشان می‌دهد که تنها ۵ درصد از محتواهای ارسالی توسط کاربران، توییت دست اول هستند و ۹۵ درصد بقیه‌ی محتواها، محتواهای بازنشر یا ریتوییت بوده‌اند.

– همچنین یک کاربر ایرانی به‌عنوان فعال‌ترین کاربر توییتر، روزانه بیش از ۶۰۰ توییت منتشر می‌کند.

پرتکرارترین هشتگ‌های فارسی در شبکه‌های اجتماعی مختلف


در این گزارش همچنین آمده است=: «لیست هشتگ‌های پرکاربرد در هر شبکه اجتماعی در بازه‌های زمانی مختلف که جامعه درگیر اتفاقات اجتماعی و فرهنگی مختلف است، تغییر می‌کند اما در بازه‌ی زمانی طولانی و میانگین سالانه، هشتگ‌های ثابتی را شامل می‌شود؛ اعتراضات سال ۱۴۰۱ به دلیل طولانی بودن، میانگین سالانه‌ی این لیست را تغییر داده است. به‌طوری که در هر بستر، هشتگ‌های مرتبط با این موضوع قابل مشاهده است.

هشتگ‌های پراستفاده در کانال‌های تلگرامی، هشتگ‌های بورسی، رمزارزی، نرخ دلار و …. هستند. استفاده از هشتگ در پست‌های تلگرامی مرسوم نیست و عموما جهت دسته‌بندی محتوای کانال کاربرد دارد.

بیشترین موارد جست‌وجوی ایرانی‌ها در گوگل در سال گذشته چه بوده است؟

این لیست در بازه‌های زمانی مختلف عموما شامل کلمات مشخص و ثابتی است؛ اما نکته‌ی جالب آن وجود کلیدواژه‌های طلا و قیمت طلا به‌دلیل افزایش قیمت آن در سال گذشته است. کلیدواژه‌هایی مانند دیوار، دیجی‌کالا و نی‌نی‌سایت هم از نظر کاربران ایرانی به عنوان منابع اصلی و حوزه‌های تخصصی به شمار رفته است.

کلیدواژه ایران‌خودرو هم به دلیل قرعه‌کشی خودرو و همچنین کلیدواژه شاد هم به دلیل اهمیت آن برای دانش‌آموزان در این لیست به چشم می‌خورند.

منبع: دیتاک

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: