13 بازی رایانهای مخصوص تلفن همراه، PC و کنسول کینکت با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی و سازمان فناوری اطلاعات تولید شده است.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی همکاریهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی در دو سال اخیر درسه محور دانست و گفت: تنظیم قرارداد برنامهریزی راهبردی صنعت بازیهای رایانهای در افق 1404، از جمله موارد یاد شده است. تدوین چشمانداز و ماموریتها، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و ارایه برنامهریزی راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این قرارداد دیده شده
است.
وی گفت: این پروژه از حدود دو سال گذشته آغاز شده است و در مرحله ارایه به شورای عالی فضای مجازی است. همچنین برگزاری هماندیشی با دستاندرکاران این حوزه و بررسی مباحث مرتبط در 10 کشور دیگر نیز در دستور کار است.
مینایی ارتقای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای را دومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی دانست و گفت: از سال 86 حرکتی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای ردهبندی سنی بازیها تحت عنوان «اسرا» آغاز و فاز اول و دوم آن با طبقهبندی 1500 بازی به انجام رسید، اما در مقام عمل با مشکلاتی مواجه شد که باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و ارتقا مییافت.
ارتقای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای
وی افزود: از این رو با همکاری شورای عالی اطلاعرسانی و دانشگاه علم و صنعت فاز سه و چهار ارتقای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای کلید زده شد که اکنون به اتمام رسیده و منتظر اجرای آن هستیم. بر اساس تجربه اول، ارتقای، حذف، تغییر و اضافه برخی شاخصها انجام شد و همچنین محتواسنجی محصول تعاملی در بعد بومی مورد توجه قرار گرفت.
تدوین کتاب “اسرا”
وی افزود: از دیگر فعالیتها در این محور تدوین کتاب “اسرا” محسوب میشود که از دید کلان سیاستگذاری در حوزه بازیهای رایانهای را مورد توجه قرار داده است و به زودی با همکاری شورا به چاپ خواهد رسید.
مینایی، سومین محور همکاری با دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی را ابلاغ محل اعتبار بودجه سازمان فناوری اطلاعات ذکر کرد و گفت: سازمان فناوری اطلاعات برای کمک به ساخت بازیهای بومی، قول مساعدی برای در اختیار گذاشتن اعتباری به بنیاد داده بود، اما به دلیل ماهیت غیر دولتی و غیرانتفاعی بودن بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در حالت رسمی امکان این اختصاص اعتبار وجود نداشت و به همین دلیل اعتبار در اختیار شورای عالی اطلاعرسانی گذاشته شد و آنها به عنوان کارفرما، محل مصرف اعتبار و بهرهبردار را بنیاد معرفی
کردند.
وی با بیان اینکه 200 میلیون از این مبلغ در سال 91 و در قالب تولید 13 بازی رایانهای صرف شد، گفت: از میان بازیهای تولید شده، شش بازی با عنوانهای “آسمانخراشها”، “تسخیرآسمان”، “شیطونک”، “تیلهبازی”، “زمین من” و “ده توپ” مربوط به تلفن همراه و با سیستمعامل جاواست که البته دو مورد آن برای گوشیهای هوشمند نیز قابل استفاده است.
وی افزود: چهار بازی دیگر نیز شامل “دروازههای پارس”، “شبان”، “سرگذشت اویار” و”سرزمین دایناسورها” هستند که اولی مخصوص سیستمعامل IOS اپل و مابقی مربوط به PC با دیگر سیستمهای عامل است. نکته قابل توجه مربوط به بازی “شبان” است که با ساخت حدود سه ساعت بازی دوبعدی جذاب، در سال 91 به عنوان بازی برتر سال شناخته شد. از این رو با کمک بنیاد دو ساعت دیگر به این بازی اضافه شد و اکنون آماده توزیع در بازار کشور است.
سه بازی حرکتی
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه گفت: سه بازی دیگر اعم از “ببر بعدازظهر”، “صاعقه” و “مربی ورزشی”، از جمله بازیهای حرکتی محسوب میشوند که روی کنسول بازی کینکت (kinect)، پیادهسازی شده است. پیشتولید این بازیها به اتمام رسیده است و تولید نهایی هم در دست اقدام است که با کمک یک سرمایهگذار در محیط پارکها و رستورانها عرضه خواهد شد.
مینایی در پایان گفت: در سال 92 نیز مبلغ 150 میلیون از محل اعتبارات، اختصاص داده شده است که قصد داریم پیشتولید یکسری بازیهای کوچک و بزرگ را آغاز کنیم.