قطعی تلگرام و اظهارات ضد و نقیض دکتر واعظی و معاونش

محتوای جدول

تلگراماگنا- شبکه پیام‌رسان موبایلی تلگرام از شب گذشته دچار اختلال شد و به مدت 6 ساعت کاربران آن را با مشکل روبرو کرد.

 

چندی پیش اظهارات شفاف و روشنی مبنی بر عدم فیلترینگ این شبکه پیام رسان از سوی وزیر ارتباطات بیان شد و وی در مصاحبه های خود عنوان کرده بود که به هیچ عنوان قصد مسدودسازی شبکه های موبایلی را نداریم. بنابراین این فرضیه که قعطی تلگرام به دلیل فیلترینگ بوده است، رد می شود.

 

همچنین صبح امروز  محمود واعظی این موضوع را صراحتاً رد کرد و در ارتباط با اختلالات بوجود آمده گفت: این اختلالات ناشی از قطع لینک ارتباطی کشور ترکیه به‌دلیل موضوعات پیش‌آمده در این کشور است که ظرفیت آن حدود 50 گیگابیت بر ثانیه است.

 

وی افزود: به‌دلیل اینکه بخشی از ترانزیت ارتباطات ما نیز از طریق لینک‌های بین المللی تأمین می‌شود ممکن است موجب این اختلال برای تلگرام شده باشد اما اینکه ما آن را مسدود کرده باشیم، نه، این‌گونه نیست.

 

اما اظهارات معاون وزیر و نحوه برخورد ایشان با این موضوع در نوع خود جای تعجب دارد.

 

معاون وزیر ارتباطات در این باره میگوید: “چه اهمیتی دارد این شبکه ساعتی هم مختل یا قطع باشد !”

محمود خسروی مدیرعامل زیرساخت در ادامه گفت: “من از این قطعی بی اطلاع هستم اما بنظرم اهمیتی هم ندارد چون همه جای دنیا این موضوع و قطعی ها رخ میدهد.”

انگار برای مسئولان کشورمان عادت شده که با قطعی ها و نارسایی های زیرساختی و خدماتی این چنین برخورد کنند یا آنرا عادی و بی اهمیت در نظر بگیرند.

 

نکته قابل توجه این است که خود وزارت خانه نیز در این شبکه ارتباطی، زیر گروهی برای اطلاع رسانی دارد و اذعان میکند که با قطعی مواجه بوده است.

وی در ادامه گفت: “اگر هم قطع شده من خبر ندارم و شما هم انقدر پیگیر نباشید اما بدانید دستور یا برنامه ای در این خصوص وجود نداشته و وزارت نقشی در این باره ندارد.”

 

این در حالی است که مدیران تلگرام با معماری جدید و چینش سرور و آی‌پی‌های جدید، ظرفیت ترافیک برای کاربران ایرانی را چند برابر کردند تا مشکل پیش‌آمده از آن‌سوی مرزها حل شود.

 

اما اینک با توجه به افزایش ظرفیت در آن‌سوی مرزها، سؤال بزرگ این است که اگر واقعاً اختلال داخلی از سوی سیستم فیلترینگ وجود ندارد (به گفته وزارت ارتباطات) عامل اصلی این اختلالات چیست؟ 

آیا اپراتورهای مخابراتی که اینترنت گران به مردم می‌فروشند و از بابت ارتباط مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی متضرر شده‌اند، عامل اصلی هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: