علیرغم پایان یافتن فصل تبلیغات، انجام انتخابات و اعلام نتایج و مشخص شدن رییس جمهور جدید، شبکهها و رسانههای اجتماعی هنوز در حال و هوای انتخاباتی قرار دارند.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, در ادامه برخی فعالیتها و تجربههای اجتماعی (به مفهوم شکلگرفته در فضای رسانههای اجتماعی آنلاین) پس از انتخابات از جمله تعقیب لحظه به لحظه رییسجمهور منتخب از سوی کاربران، شکلگیری کارناوالِ مجازیِ «روحانی مچکریم»، ایجاد کمپینهای مطالبهگرانه از دولت جدید و مباحث حول انتخاب اعضای کابینه را مرور میکنیم.
تعقیب لحظه به لحظه رییسجمهور منتخب
از لحظه اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، کاربران شبکهها و رسانههای اجتماعی لحظه به لحظه پیگیر اخبار مربوط به رییسجمهور منتخب بودهاند.
تمامی مصاحبهها، دیدارها، سفرها و سایر فعالیتهای رییسجمهور جدید را کاربران رسانههای اجتماعی دنبال میکنند و به شیوههای مختلف به آن واکنش نشان میدهند.
این فضای تعقیبکنندگی در میان کاربران اجتماعی فضای مجازی از همان روز انتخاب رییس جمهور جدید و بهخصوص در نخستین کنفرانس خبری او نمایان شد.
نخستین کنفرانس خبری رییس جمهور علاوه بر بخش زنده در رادیو و تلویزیون، از سوی کاربران توییتر هم پوشش داده شد.
کاربران توییتر لحظه به لحظه مهمترین بخشهای صحبتهای روحانی و همچنین حواشی این کنفرانس خبری را پوشش دادند و علاوه بر این، نظرات و احساساتشان را نیز درباره صحبتهای روحانی و خبرنگاران پرسشگر توییت کردند.
نقطه اوج این کنفرانس خبری جایی بود که رییس جمهور جدید گفت: «مردم در خیابانها، مجامع، ورزشگاهها و فضای مجازی غوغا کردند». اشاره روحانی به غوغای مردم در «فضای مجازی» که بهعنوان بهرسمیت شناختهشدن فعالیتهای آنلاین اجتماعی تلقی شد با واکنش مثبت کاربران شبکههای اجتماعی همراه بود.
پیگیری اخبار مربوط به رییس جمهور جدید در فضای رسانههای اجتماعی هم از جانب موافقان و هم از جانب مخالفانش در سایر رویدادهای مربوط به او نیز با جدیت دنبال شد و در روزهای پس از انتخابات دهها هزار پست و توییت درباره او منتشر شد.
فضای مجازی در ایام پس از انتخابات نشان داد رییس جمهور جدید زیر ذرهبینِ نگاهِ نکتهسنج کاربران رسانههای اجتماعی قرار دارد و از این روی کار دشواری پیش روی خواهد داشت.