معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور مجموعه اقدامات دولت نهم و دهم در راستای توسعه و تحقق دولت الکترونیکی را تشریح کرد.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,احمد بزرگیان با بیان اینکه در راستای توسعه دولت الکترونیکی کارهای زیربنایی مناسبی انجام شده است، گفت: در این رابطه تکالیفی در اجرای بخشهایی از قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برنامه پنجم توسعه و بخشی نیز در حوزه تصمیمات کارگروه فاوا تعیین شده بود که اغلب آنها انجام شد.
18 هزار دفتر پیشخوان دولت
بزرگیان با بیان اینکه در ماده 38 قانون مدیریت خدمات کشوری فعال کردن دفاتر ارایه خدمات به وسیله بخش خصوصی به عنوان یک تکلیف وجود داشت، افزود: بر این اساس حدود 18 تا 20 هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی تحت پوشش قرار گرفت و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم به بیش از 30 هزار دفتر افزایش یابد.بزرگیان گفت: اکنون نیز فعالیتهایی برای تبدیل دفاتر ICT روستایی به دفاتر پیشخوان انجام شده تا با توجه به موقعیت، توانایی نیروی انسانی و تسهیلات در اختیار بتوانند خدمات دولتی را ارایه کنند. در بیش از 20 دستگاه دولتی نیز تفاهمنامههای واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان به امضا رسیده و اجرایی شده است که در کنار این امر از بخشهای غیردولتی و حتی برخی از بخشهای خصوصی نیز استفاده شد.
تشکیل بانک ملی اطلاعات
معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور با اشاره به ماده 40 قانون مدیریت خدمات کشوری که دولت را موظف به ایجاد بانک اطلاعات ایران میکند، گفت: در این رابطه نیز کارگروه مربوطه در معاونت تشکیل شده و اکنون اطلاعات 18 پایگاه دادهای مهم و اصلی از جمله مرکز آمار، ثبت احوال، ثبت اسناد و بخشهای مختلف بانکی براساس این ماده به طور هماهنگ و مشترک در اختیار سایر دستگاهها قرار میگیرد.
ایجاد پنجره واحد خدمات دولت
بزرگیان در ادامه ایجاد پنجره واحد خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی به مردم را از دیگر گامهای توسعه دولت الکترونیکی عنوان کرد و افزود: این پنجره که در قالب یک پورتال ملی تا قبل از سال 92 با نام پورتال ایران مردم بود و اکنون به پورتال تکریم ایران تبدیل شده خدمات تمام الکترونیکی را به وسیله دستگاهها به کاربران ارایه میکند.وی همچنین گفت: ارایه خدمات از طریق پنجره واحد به طور پایلوت از استان قزوین شروع شد و به مرور در تمامی استانها با فراهم شدن زمینههای لازم گسترش مییابد.معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور با اشاره به ماده 36 قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح، الکترونیکی و مکانیکی شدن فرآیندهای سیستمهای اداری کشور و ارایه خدمت را برای توسعه خدمات الکترونیکی ضروری دانست و گفت: بر این اساس از حدود 59 دستگاه کشور نزدیک به 700 فرآیند با اهمیت بالا شناسایی و ابلاغ و با نظارت اصلاحات لازم انجام گرفت که اکنون بالغ بر 700 فرآیند اصلاح شده و مکانیزه شدن برای خدمات الکترونیکی در کشور وجود دارد.
تدوین سند جامع دولت الکترونیکی
بزرگیان دیگر اقدام دولت برای توسعه دولت الکترونیکی را تهیه سند جامع و تهیه نقشه راه دولت الکترونیکی برشمرد و گفت: این کار به طور جدی پیگیری شد و اکنون در قالب برنامه اول 10 برنامه تحول اداری به دستگاهها ابلاغ شده که دایم در حال رصد شدن است.معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور افزود: این سند جامع به طور یک برنامه پنج ساله از سال 90 تا 94 طراحی شده و در ارزیابی عملکرد مورد بررسی قرار میگیرد.
ایجاد شبکه ملی اطلاعات
بزرگیان با بیان اینکه ماده 46 قانون برنامه پنجم نیز دولت را به ایجاد شبکه ملی اطلاعات مکلف کرده است، گفت: این قانون از پروژههای بسیار جدی و سرنوشت ساز در حوزه IT و فضای مجازی است از این رو شبکه ملی ارتباطات موجب میشود تا ارتباطات در داخل از دامنه پرسرعت و نامحدود، ضریب امنیت بالا، ارزان و مدیریت داخلی برخورد باشد که این کار تا پایان سال 91 انجام شد.وی افزود: دستگاهها موظف شدند تا بانکهای اطلاعاتی خود را از طریق مرکز IX به اشتراک گذارند تا خدمات دولتی که برای ارایه نیاز به هماهنگی چند دستگاه دارد از طریق شبکه ملی ارتباطات قابلیت اجرایی داشته باشد.
راهاندازی سامانه کارمند ایران
بزرگیان با اشاره به اینکه برای توسعه دولت الکترونیکی در کنار هر دستگاه هر استان نیز یک پورتال دارد، گفت: در کنار این امر سامانه کارمند ایران در نظام اداری کشور فعال شد که تمامی اطلاعات کارمندان دولت در این سامانه قرار میگیرد و به مرور مدیریتهای لازم در بخش اداری از طریق آن انجام خواهد شد.به گفته بزرگیان، تاکنون بیش از 75 درصد کارمندان اطلاعات خود را در سامانه کارمند ایران به ثبت رساندهاند.
توسعه بانکداری الکترونیکی
معاون توسعه و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور با تاکید بر اینکه در نظام بانکی کشور دقیقترین و مناسبترین روشهای قانون به طور الکترونیکی گسترش یافته است، گفت: این در حالی است که مردم در نظام بانکداری الکترونیکی میتوانند به طور شبانهروزی و تمام وقت بدون حضور در بانک با امنیت بالا خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.وی یادآور شد: در بخش بانکداری بالغ بر 65 درصد اهداف دولت در توسعه الکترونیکی محقق شده است.