– در اوایل مردادماه جاری، طبق روال معمول سالیانه، برای ثبت صورتجلسههای هیئتمدیره و مجمع عمومی عادی سالیانه شرکتی که در آن شاغل هستم، به اداره ثبت شرکتها مراجعه کردم و با تعجب با صحنه جدیدی مواجه شدم. درب ورودی ساختمان بسته شده و از ورود اربابرجوع به داخل ساختمان ممانعت به عمل می¬آمد. برخی که اجازه ورود پیدا میکردند نیز باید با ارائه و تحویل کارت شناسایی مجوز ورود و خروج دریافت میکردند.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, پس از رسیدن نوبت، یکی از نیروهایی حراست علت مراجعهام را پرسید که گفتم برای ثبت صورتجلسههای سالیانه آمدم. ا گفت که دیگر صورتجلسهها از طریق مراجعه حضوری تحویل گرفته نمیشود و باید از طریق سایت اداره ثبت شرکتها اقدام شود. سپس به پلاکاردی اشاره کرد که در کنار در ورودی ساختمان نصب شده بود.
در پلاکارد قید شده بود که از تاریخ 1/5/ 1392 کلیه صورتجلسههای شرکتها از طریق سامانه پذیرش صورت جلسات تغییرات شرکتها و مؤسسات تجاری در نشانی http://irsherkat.ssaa.ir قابل ارائه است و نحوه ارسال صورت جلسات در نشانی http://sherkat.ssaa.ir قرار داده شده است.
با وجود دلخوری از اطلاعرسانی بسیار ضعیف، اما خوشحال از این که بالأخره این کار وقتگیر و نامشخص از طریق یک سامانه الکترونیکی، قانونمند و سامانمند شده است، به محل شرکت بازگشتم. وقتی وارد سامانه شدم، با تعجب دیدم که صفحات تمام پیوندهای مربوط به راهنمای سامانه، خالی است و در نشانی Sherkat.ssaa.ir تنها برخی از فرم¬ها و دستورالعملهای مربوط به ارائه حضوری صورت جلسات قرار داده شده است. همچنین، دریافتم که خود سامانه نیز به شکل نامشخص و تقریباً گنگ برای مراجعین غیرمتخصص در زمینه ثبت شرکت طراحی و پیاده شده است.
به همین دلیل، بار دیگر در روز 7/5/1392 به همراه یکی از همکارانی که تجربه و دانش بیشتری در امور اداری ثبت شرکتها دارد، وارد سامانه شدم و ایم بار در کمال تعجب با صفحه خطا در مرورگر مواجه شدم.
اکنون پرسشهایی برایم پیش آمده که امیدوارم پاسخی برای آنها پیدا شود:
1- چرا ادارهای که مسئول رسیدگی به امور شرکتها و سازمانهای کشور است و باید نظم اداری و سازمانی کشور را کنترل کند، خود چنین بیبرنامه و بیقاعده عمل میکند؟
2- آیا بعد این همه سال کسی در کشور پیدا نمیشود که بتواند یک سامانه بدون مشکل برای این سازمان ارائه کند؟ درحالیکه میدانیم تعداد بی¬شماری شرکت و کارشناس برجسته رایانه، وب و شبکه و … در کشور مشغول تولید و بهکارگیری سامانههای بسیار عظیم تر از آنچه اداره ثبت اسناد شرکتها نیاز دارد، هستند.
3- چرا سامانه قبلاً به طور آزمایشی در مقیاسی کوچکتر مورد بهره برداری قرار نگرفته و اشکالات آن زیر ذرهبین نرفته است؟ آیا این سازمان برای تهیه چنین سامانهای مشاوران مناسبی در اختیار داشته یا نه؟
4- چرا چنین سامانه مهمی و با این گستره از کاربران عمومی، به هنگام راهاندازی دارای راهنمای مدون و مشخص بهکارگیری نیست؟
5- چرا برای چنین سامانه مهمی گزینههای پشتیبان به هنگام وقوع مخاطرات در نظر گرفته نشده است؟ (نظیر سایت موازی و پشتیبان، اینترنت با پهنای مناسب و اینترنت جایگزین برای سرور در صورت بروز مشکل و …)
6- چرا اطلاعرسانی مناسبی برای مراجعین صورت نگرفته و این موضوع مهم در رسانهها انعکاس پیدا نکرده؟
7- آیا راهاندازی شتابزده این سامانه به دلیل رسیدن به فصل تغییر مدیریتها و افتتاح کردن پروژههای ناتمام و نیمهکاره نیست؟