دهه 90 به ارتقای بانکداری الکترونیکی اهتمام کنیم

محتوای جدول

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه دهه 70؛ دهه شکوفایی سامانه‌های درون بانکی و دهه 80 دهه شکوفایی سامانه‌های بین بانکی در ایران بوده است، گفت: دهه 90 را بهتر است دهه ارتقای امنیت بانکداری الکترونیکی هدف‌گذاری کنیم.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, سيدمحمود احمدي، دبيركل بانك مركزي که در ميزگردي با موضوع “كاشف، امنيت شبكه الكترونيكي” هم‌زمان با برگزاری بيست و چهارمين همايش بانكداري اسلامي سخن می‌گفت، هدف اصلی از ارتقای امنیت بانکداری الکترونیکی را، افزایش رضایت و اعتماد مشتریان خواند و افزود: توسعه بانکداری الکترونیکی باعث شفافیت بیشتر مبادلات مالی می‌شود و شفافیت از پیش شرط‌های مهم بانکداری اسلامی ‌است. ما باید به سطحی از توسعه در امنیت بانکداری الکترونیکی برسیم که قادر به بیمه پرداخت‌های الکترونیکی باشیم.
احمدی گفت: با پیشرفت چشمگیری که امروزه در جهان در زمینه فناوری‌های نوین شاهد هستیم، بانک‌ها برای بقا و توسعه خدمات به مشتریان باید از تکنولوژی روز استفاده کنند. اما هرچه دسترسی عمومی‌ به اطلاعات بانکی بیشتر شود مخاطرات آن نیز بیشتر خواهد شد.
وی افزود: در اصول اساسی کمیته بال در زمینه نظام‌های پرداخت به امنیت بانکداری الکترونیکی توجه ویژه‌ای شده است، با راه‌اندازی سامانه‌های جدید پایش و امنیت، نظیر سپام، کاشف و نماداین شاخص تاحدود زیادی بهبود یافته است.
وی سپس به تشریح اقدامات شاخص بانک مرکزی در زمینه امنیت بانکداری الکترونیکی طی سال‌های 87 تا 92 پرداخت و گفت: ایجاد یک شبکه اختصاصی مخابراتی بانکی با همکاری شرکت مخابرات برای بانک‌ها به نام «شاب» با ویژگی‌های امنیت و ضریب دسترسی بسیار بالا و قابلیت تضمین، راه‌اندازی سایت‌های پشتیبان، پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و راه‌اندازی فاز اول مرکز کنترل امنیت شبکه و پاسخگویی فوریت‌های بانکی (کاشف) از جمله این اقدامات بوده است. وی، راه‌اندازی سامانه پیام رسانی مالی الکترونیکی «سپام» منطبق با سویفت، ارزیابی امنیتی سامانه‌های عملیاتی (تست نفوذ) به صورت دوره ای، ایجاد سوئیچ شاپرک برای نظارت دقیق بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه‌های فروش، ایجاد سوییچ سپاس برای نظارت بر تراکنش‌های مبتنی بر پرداخت همراه، ایجاد مرکز داده‌های اینترنتی، ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌ها (سناب)، ایجاد سامانه رصد تراکنش‌ها (سرت)، ایجاد سامانه یکپارچه مانیتورینگ (سیما)، ایجاد سامانه مدیریت متمرکز صندوق‌های قرض‌الحسنه (شفق)، ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی کارت‌های بانکی (سناک)، ایجاد نظام مدیریت امضای دیجیتال (نماد)، ایجاد پایگاه جامع اطلاعات هویتی مشتریان (نهاب) و راه‌اندازی فاز اول سامانه مدیریت اسناد بانک مرکزی (سما) را دیگر اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی در زمینه امنیت بانکداری الکترونیکی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: