بازی ملی در «زمین» لینوکس

محتوای جدول

نامش را “زمین” گذاشتند؛ سیستم‌عاملی که لقب نخستین سیستم‌عامل ملی را به خود اختصاص داده بود، اما هسته‌ آن متعلق به سیستم‌عامل متن باز لینوکس است که خارجی‌ها تدوین کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,اگر نام این سیستم‌عامل را در اینترنت جست‌وجو ‌کنید، با نسخه‌های آزمایشی آن مواجه خواهید شد که به نظر می‌رسد چندان هم نتوانسته کاربران داخلی را از خود راضی نگه دارد.
هسته‌ “زمین”، متعلق به سیستم‌عامل متن باز لینوکس بوده که طراحی آن به وسیله تیم‌های خارجی صورت گرفته است. در حقیقت هسته یک سیستم‌عامل به عمیق‌ترین سطح نرم‌افزاری آن اطلاق می‌شود که وظیفه اصلیش ایجاد یک پل یا ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر است. البته استفاده از چنین هسته‌هایی که کاربر می‌تواند در کد آن تغییر به وجود آورد امنیت سیستم‌عامل را افزایش خواهد داد اما این به معنای نفوذناپذیری سیستم‌عامل نیست.
سال 89 بود که رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نسخه ابتدایی سیستم‌عامل ملی را تولید کرده‌ایم و دستگاه‌های امنیتی و خودمان آن را کنترل و مشاهده کردیم که در برابر تهدیدات موجود کاملا پاسخ می‌دهد.
وی افزود: ما در این زمینه با وزارت دفاع، ‌وزارت صنایع، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات هماهنگی کرده‌ایم که این موضوع را به تولید انبوه برسانیم که در این زمینه موفق نبوده‌ایم.
سرانجام بعد از گذشت دو سال و در سال 91 نسخه اولیه سیستم‌عامل ملی با نام زمین آماده بهره‌برداری شد. در حقیقت زمین نام طرحی است که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و با هدف کمک به توسعه فناوری سیستم‌عامل در کشور در حال انجام است.
مدیر پروژه سیستم‌عامل زمین در این باره گفت: یکی از اصلی‌ترین خروجی‌های این طرح، سیستم‌عامل سرور زمین است که با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران از اواخر بهار ۹۰ آغاز و اواخر بهار ۹۱، نخستین دستاوردهای خود را عرضه کرد. در طرح زمین مدیریت پژوهش و تجاری‌سازی با اتکا به توان پژوهشی پژوهشگاه ICT انجام شده و برای تولید و پشتیبانی از محصول، تماما از بخش خصوصی کمک گرفته شده ادامه خواهد داشت.
کشتکاری گفت: در حال حاضر در طرح زمین نسخه اول و بتای محصول سیستم‌عامل سرور در قالب راهکار مجازی‌سازی، عرضه عمومی شده و در کنار این محصول، زیرساخت‌هایی برای توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی و سیستمی‌ مبتنی بر زمین نیز تولید شده که امیدواریم تا پایان سال بخش‌های تکمیلی این پروژه نیز راه‌اندازی و کاربران بتوانند از این محصول استفاده کنند.
کشتکاری در پاسخ به ارتباط و نقش این سیستم‌عامل در شبکه ملی اطلاعات افزود: قطعا مهم‌ترین بخش شبکه ملی اطلاعات برقراری خدمات نرم‌افزاری و محتوایی بومی است و زیرساخت فیزیکی آن از اهمیت کمتری برخوردار است، در این راستا نخستین نیاز این شبکه سیستم‌عامل‌ و به ویژه نسخه سرور آن خواهد بود. امیدواریم مسوولان این شبکه هم بتوانند با اعتماد کامل از راهکار مجازی‌سازی زمین استفاده
کنند.
وی افزود: طرح زمین هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و با توجه به روند اتفاقات حوزه فناوری اطلاعات در دنیا و شرایط داخلی کشور لازم است که مرتبا خود را به‌روز کند.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، متاسفانه نه متخصصان داخلی تجربه خوبی در این مدل‌های تجاری دارند و نه مشتریان از دانش کافی در این حوزه برخوردار هستند. از این رو هدف اصلی پژوهشگاه ICT در طرح زمین، تقویت و تشویق بخش خصوصی و دانشگاهی در راستای حل صحیح این نیاز واقعی کشور است. هم‌اکنون اما نسخه پنجم این سیستم‌عامل روی سایت xamin.ir قرار گرفته تا کاربران آن را برای تست و به صورت آزمایشی امتحان کنند.
در هر حال به نظر می‌رسد “زمین” طرحی باشد که در مرحله آزمون و خطاست و باید منتظر ارایه نسخه نهایی آن به صورت رسمی باشیم تا واکنش کارشناسان نسبت به این سیستم‌عامل را
ببینیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: