اکنون اولویت دولت یازدهم توجه به معیشت طبقه متوسط و محروم جامعه است

محتوای جدول

اگنا – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اولویت نخست دولت یازدهم پس از آوار برداری تحریم ها ایجاد رونق کسب و کار در کشور و توجه به معیشت طبقه متوسط و محروم جامعه است.

به گزارش اگنا، سالن اجلاس سران عصر روز دوشنبه میزبان نشست هم اندیشی جمعی از جوانان نخبه سراسر کشور با دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ نشستی صمیمی که در آن برخی از جوانان حاضر در جلسه با طرح پرسش هایی بخش هایی از عملکرد واعظی را به نقد کشاندند.

این جوانان در حین این که مدافع عملکرد دولت یازدهم بودند، نقدهایی را نیز به آن وارد کردند؛ مسائلی همچون فیلترینگ برخی از سایت ها و شبکه ها از جمله توئیتر، گران بودن اینترنت، برنامه این وزارتخانه برای چگونگی مدیریت کانال های بیش از 5 هزار نفر در شبکه مجازی، دلیل انحصاری بودن شرکت پست ایران، برنامه های این وزارتخانه برای حمایت از استارت اپ ها و کسب و کار های نو و همچنین برنامه این وزارتخانه برای حمایت از جوانان از جمله مسائلی بود که واعظی به آنها پاسخ گفت.

وی با بیان این که فضای مجازی در حال حاضر همزمان از یک نگاه تهدید و همچنین فرصت در بین مسئولان و جامعه برخوردار است، گفت: برخی از سرعت پایین اینترنت انتقاد می کنند و در مقابل نیز عده ای معتقد هستند تمام فسادهای جامعه ناشی از فضای اینترنتی است. 

وی با تاکید بر این که تلاش ما دراین حوزه ارتقای سطح اینترنت متناسب با گسترش آگاهی های مردمی است، افزود: ما نمی خواهیم قیم مردم باشیم بلکه این حوزه نیازمند فرهنگ سازی است.

وی گفت: همانطور که یک پزشک نیاز به دسترسی به سایت های علمی دارد، ممکن است درصدی از محتوای این سایت ها از دیدگاه ما فسادآور و نیاز به فیلترینگ داشته باشد که البته ما برنامه فیلترینگ هوشمند را در دست اجرا داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم همانطور که باید از فرصت های اینترنت استفاده کنند از تهدیدات آن نیز باید دور باشند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گران بودن اینترنت ضمن رد این مسئله گفت: در طول سه سال گذشته برای چهارمین بار ما اینترنت را ارزان کردیم و به اپراتورهای مختلف پیشنهاد دادیم بسته های متناسب با نیاز مصرف کنندگان را تهیه و ارائه کنند.

وی گفت: شما در هیج جای دنیا نمی توانید به اینترنت رایگان دسترسی داشته باشید البته شاید در مکان هایی مانند فرودگاه و رستوران این خدمات به صورت رایگان ارائه شود.

واعظی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات دولت های گذشته برای این دولت به ارث باقی مانده است گفت: در طول سه سال گذشته بسیاری تلاش کردند تا با هزینه های مختلف خدمات دولت را زیر سوال ببرند و آن را مخدوش کنند و اگر فضای مجازی توفیقات دولت را به سمع مردم می رساند، اثر آن را ازبین ببرند.

دکتر واعظی گفت: اولویت نخست دولت پس از آواربرداری تحریم ها، ایجاد رونق کسب و کار و اشتغال در کشور و توجه به معیشت طبقه متوسط و محروم جامعه است.

وی افزود: دولت هم اکنون همه توجه خود را به مناطق محروم و مرزی معطوف داشته است و قصد دارد شکاف های موجود را پرکند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که برغم عضویت برخی از مسئولین رده بالای کشور در شبکه توئیتر این شبکه فیلتر شده است، گفت: این وزارتخانه توئیتر را فیلتر نکرده است.این شبکه با مکانیزم کارگروه تعیین مصادیق جرم در کنار تعداد دیگری از شبکه ها فیلتر شده است که رفع فیلترینگ هم سخت به نظر می رسد.

وی دسترسی آزاد به اطلاعات و احترام به انتخاب مردم را اولویت این وزارتخانه و در کل دولت یازدهم عنوان کرد. 

وزیر ارتباطات و فناوری در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با ثبت کانال های تلگرامی بیش از 5 هزار عضو که دو هفته پیش از سوی شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید، گفت: در حال حاضر بسیاری از کانال های تلگرامی بیش از 100 هزار عضو دارند که این رقم حتی بیشتر از روزنامه دارای مجوز است که 2000 عضو هم ندارد. باید مرجعی این کانال ها را نظارت و کنترل کند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی در ارتباط با پایین بودن سرعت اینترنت نیز گفت: در حال حاضر بسته های مختلفی با سرعت های متفاوت برای کاربران تعریف شده است که البته نمی توان از سرعت k128 انتظار سرعت یک مگ را داشت.

وی همچنین در ارتباط با صحبت های یکی از جوانان حاضر در این نشست مبنی بر درآمد بالای وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و لزوم کمک این وزارتخانه به وزارت ورزش و جوانان برای بهبود وضعیت این قشر جامعه گفت: درآمد وزارتخانه ما نیز همانند سایر وزارتخانه ها به خزانه دولت واریز می شود و دولت نیز قطره چکانی به ما پول می دهد. 

وی با بیان این که با نظر این جوان موافق است و آن را در دولت پیگیری خواهد کرد، در عین حال اظهار کرد: البته باید بودجه جوانان را کسانی که آن را تنظیم می کنند، مورد توجه قرار دهند. 

واعظی اشتغال زایی برای جوانان را جزو اولویت های نخست این وزارتخانه دانست و با بیان این که سال گذشته صد هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شد، گفت: کاری که من برای جوانان می توانم انجام دهم، ایجاد فضای کسب و کار در حوزه تولید محتوا برای آنان است. 

وی در ارتباط با سوالی دیگر در خصوص دلیل انحصاری بودن خدمات شرکت پست با وجود توسعه کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: بنده نیز با شما هم عقیده هستیم چرا که هر فعالیتی با انحصار همراه باشد رشد مناسب نخواهد داشت. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان این که دو پروانه برای فعالیت دو شرکت خصوصی در بخش پست صادر شده است، گفت: با فعال شدن این دو شرکت مردم می توانند از خدمات موثرتر و ارزان تر پست بهره مند شوند. 

وی همچنین در خصوص این که چرا برخی از سایت های ایرانی همچنان از سرورهای خارجی استفاده می کنند، با بیان این که در طول چند سال گذشته امکانات بسیار خوبی برای استفاده سایت ها از سرورهای داخلی ایجاد شده است، دلیل استفاده برخی از سایت ها از سرورهای خارجی را مبهم دانست. 

واعظی با بیان اینکه ICT در دنیای امروز به عنوان پیشران توسعه و توانمندساز بخش های مختلف از جمله صنعت، سلامت، آموزش، کشاورزی محسوب می شود، گفت: ICT از فساد، تبعیض و جعل جلوگیری و شفافیت ایجاد می کند. 

وی با اشاره به منابع مالی در گردش حوزه ICT کشور نیز گفت: در ابتدای سال 1392 این میزان 19 هزار میلیارد تومان بود که امروز به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که البته تا پایان برنامه ششم توسعه این بازار به 120 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. 

نشست هم اندیشی صمیمانه جمعی از جوانان سراسر کشور با حضور چند تن از اعضایء هیات دولت عصر دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

                                                                        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: