جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آخرین خبرها از شنود و استراق سمع دولت آمریکا از شهروندان خود

محتوای جدول

شنود دولت آمریکااخیراً اخبار و افشاگری هایی درباره دو طرح استراق سمع و شنود سازمان امنیت ملی (NSA) آمریکا از مکالمات و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی، توسط یک کارمند سابق این سازمان، در رسانه های جمعی منتشر شد.

 

EdwardSnowde  افشاء کننده این اطلاعات، دولت آمریکا و سازمان NSA را متهم به جمع آوری اطلاعات انبوه درباره شهروندان آمریکایی کرده است. اتهامی که مسئولان آمریکایی آن را رد کرده ولی روایت دیگری را مطرح و از آن دفاع می کنند.

تا الان درباره این افشاگری بزرگ چه می دانیم؟ و ادامه واکنش ها به این رویداد به کجا رسیده ؟

– Edward Snowden مقامات امنیتی دولت آمریکا را متهم به جمع آوری اطلاعات انبوه از شهروندان آمریکایی می کند و معتقد است که این اطلاعات با زیر پا گذاشتن قوانین، به هر نحوی که ممکن است جمع آوری می گردد.

– سازمان NSA طبق حکم قضایی از مدت ها قبل اقدام به جمع آوری اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی مشترکین اپراتوری به نام Verizon می کرده و احتمالاً هنوز هم می کند. همچنین احتمالاً اپراتورهای دیگر هم چنین اطلاعاتی را در اختیار سازمان NSA گذاشته اند و یا می گذارند. باید دقت شود که خود مکالمات ضبط و جمع آوری نمی شود، بلکه اطلاعات تماس، نظیر شماره تلفن دو طرف مکالمه، اپراتورهای برقرار کننده ارتباط، مشخصات سیم (SIM) کارت و … جمع آوری می شود. مسئولان مختلف دولت آمریکا، از جمله رئیس جمهور، این اقدامات را تایید و از آن دفاع کرده اند.

– در بخشی از اطلاعات افشا شده، به نحوه جمع آوری مستقیم داده های کاربران از سرورهای شرکت هایی نظیر Google ،Facebook ،Apple و Microsoft اشاره شده است. طرحی به نام Prism که تنها یک فایل محرمانه PowerPoint در اثبات وجود آن توسط Snowden افشاء کننده، ارائه شده است. مقامات امنیتی دولت آمریکا، طرح Prism را یک برنامه جمع آوری اطلاعات نمی دانند. به گفته این مقامات، Prism یک سامانه درون سازمانی برای ارگان های امنیتی است تا داده های الکترونیکی جمع آوری شده از خارج از خاک آمریکا را که با حکم های قضایی معتبر به دست آمده، مدیریت کرده و به اشتراک بگذارند.

– شرکت Google و دیگر شرکت های فناوری اطلاعات، که نام آنها در طرح Prism آورده شده، این اتهامات را رد کرده و دسترسی مستقیم مقامات امنیتی دولت را به سرورهای این شرکت ها، تکذیب می کنند. مدیرعامل Google با انتشار اطلاعیه ای، بی خبری خود را حتی از نام طرح Prism قبل از افشای این جزئیات، به طور رسمی اعلام کرد.

– نهادهای دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و حریم خصوصی کاربران به این رویداد واکنش های تندی نشان داده اند و اعتقاد دارند که دولت آمریکا، تفسیر غلطی از قوانین جاری کشور دارد. تاکنون چندین فرد حقیقی و نهاد حقوقی علیه سازمان NSA، دادستان کل آمریکا و حتی شخص رئیس جمهور آمریکا به اتهام نقض قانون، به دادگاه شکایت کرده اند. دولت آمریکا به دو قانون مجزا برای دفاع از اقدامات خود استناد می کند. دولت به بند ۲۱۵ از قانون The Patriot Act در دفاع از جمع آوری اطلاعات از اپراتور Verizon و بند ۷۰۲ از قانون The Foreign Intelligence Surveillance Act در دفاع از جمع آوری داده های اینترنتی استناد دارد. برای استفاده از این قوانین، مقامات امنیتی باید دلایل و شواهد قانع کننده ای را به دادگاه های ویژه جهت دریافت مجوز قضایی، ارائه کنند.

– مسئول امور دادگستری در اتحادیه اروپا با ارسال نامه شدید الحنی به دادستان کل آمریکا از وی خواسته است تا پایان روز جمعه ۲۴ خرداد، توضیحات کاملی درباره نحوه و میزان اطلاعات جمع آوری شده از کاربران اروپایی ارائه کند. این مسئول اتحادیه اروپا در نامه خود به تحت تاثیر قرار گرفتن روابط و توافقات با آمریکا در نتیجه این اقدام امنیتی اشاره کرده است.

– شرکت های فناوری اطلاعات نظیر Google و Facebook با نوشتن نامه ای به دادستان کل آمریکا و رئیس پلیس FBI از این مقامات خواسته اند به این شرکت ها اجازه داده شود تا اطلاعات و آمار شفاف تر و دقیق تری درباره همکاری این شرکت های IT با مقامات امنیتی منتشر کنند.

شرکت هایی نظیر Google ،Facebook و Microsoft به طور مستمر نامه ها و درخواست های محرمانه ای از مقامات امنیتی و قضایی برای ارائه اطلاعات درباره کاربران این شرکت ها دریافت می کنند. ولی اکنون این شرکت ها می خواهند با ارائه آمار و جزئیات بیشتر، به کاربران خود اثبات کنند که داده های آنان به طور نامحدود و بی حساب در اختیار دیگران گذاشته نمی شود و هیچکس دسترسی آزادانه و بدون کنترل به سرورهای این شرکتها ندارد.

در حال حاضر شرکت Google، گزارش های سه ماهه ای را به نام Transparency Report منتشر می کند که در آن اطلاعات و آمارهایی درباره درخواست هایی که از دولت ها و مقامات مختلف از کشورهای گوناگون توسط Google دریافت می شود، ارائه می گردد. همچنین واکنش مثبت یا منفی Google و دامنه پاسخگویی Google به این درخواست ها نیز منتشر می شود.

بدون تردید داستان این افشاگری بزرگ به این زودی ها فراموش نشده و به پایان نیز نخواهد رسید. وضعیت Edward Snowden، افشاکننده این اطلاعات، هنوز نامشخص است. شکایت های قضایی علیه مقامات دولت آمریکا سالها به درازا خواهد کشید و با مطرح شدن هر شکایت در صحن دادگاه، همه وقایع و جزئیات این رویداد دوباره زنده خواهد شد و در رسانه های جمعی مطرح خواهد گردید. تاثیر این افشاگری بر رفتار و عملیات نهادهای امنیتی یقیناً چشمگیر خواهد بود. شرکت های مخابراتی و فناوری اطلاعات نیز منبعد با احتیاط بیشتری قدم برخواهند داشت و به طور حتم در نحوه ارتباطات خود با نهادهای امنیتی و دولتی تجدید نظر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: