جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آمریکا بازنده رقابت برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه دنیا

محتوای جدول

در حالی که اروپا، ژاپن و چین برنامه‌های دقیقی برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه جهان تا سال 2020 تنظیم کرده‌اند، آمریکا هنور در این زمینه سرگردان و بی‌برنامه است.

خبرگزاری فارس: آمریکا بازنده رقابت برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه دنیا

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, صاحب‌نظران و متخصصان آمریکایی معتقدند که برای اولین بار در دهه‌های اخیر ایالات متحده ممکن است جایی در میان کشورهای سازنده برترین ابررایانه جهان نداشته باشد و این مساله زنگ‌های خطر را برای آن به صدا درآورده است.ر حال حاضر چند شرکت آمریکایی مانند HP، IBM و اینتل بر بازار رایانه‌های پرسرعت مسلط هستند و در فهرست شرکت‌های سازنده قوی‌ترین ابررایانه‌ها HP، IBM و Cray به ترتیب 39، 33 و 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال دیگر کشورهای جهان به سرعت در حال تجربه اندوزی و کسب مهارت در زمینه دستیابی به تازه‌ترین فناوری‌های نرم افزاری و سخت افزاری هستند و چین و ژاپن و کشورهای اروپایی چالش‌های جدی برای آمریکا که هنوز بودجه نهایی خود در زمینه طراحی

 

و ساخت ابررایانه‌ها را مشخص نکرده، به وجود آورده‌اند.

شرکت انگلیسی Arm Holdings در حال طراحی تراشه‌های جدید ARM است که تا سال 2020 در طراحی نسل جدید ابررایانه ها به کار گرفته خواهند شد. کشورهای اروپایی با همکاری هم قصد دارند در مجموع 1.6 میلیارد دلار را صرف ساخت ابررایانه های جدید کنند. اما بودجه آمریکا در این زمینه حتی هنوز مشخص هم نشده است.

چین هم در حال ساخت ابررایانه خاص خود موسوم به Tianhe-2است که قبل از سال 2020 روانه بازار می‌شود. سرعت این ابررایانه به 34 پتافلاپ خواهد رسید. این کشور تا سال 2015 هم دو ابررایانه با سرعت 100 پتافلاپ می‌سازد که سخت افزارهای آنها کاملا چینی است.

کارشناسان موسسه تحقیقاتی آی دی سی آمریکا می‌گویند برنامه‌ریزی‌های چین در این زمینه حداقل دو سال از ایالات متحده جلوتر است.

در همین حال ژاپن هم تا قبل از سال 2020 ابررایانه‌ای خواهد ساخت که با مصرف 30 مگاوات انرژی چشم‌ها را خیره خواهد کرد. سرعت این ابررایانه هنوز مشخص نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: