جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

افتتاح شبکه ملی سلامت برای بار دوم

محتوای جدول

 

 

 

 

شبکه ملی سلامت برای دومین بار افتتاح شد شبکه ملی سلامت(‌شمس)‌ که یکی از زیرمجموعه­‌های شبکه ملی اطلاعات است، راه ­اندازی شد.

نکته جالب در راه­ اندازی این شبکه که از آن به عنوان قلب تپنده شبکه ملی اطلاعات نیز یاد می ­شود، این است که شبکه مزبور پیش از این به‌طور رسمی با حضور وزیر بهداشت افتتاح شده بود.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک، خبری در سایت باشگاه خبرنگاران به نقل از وزیر بهداشت و در مراسم افتتاح شبکه ملی سلامت درج شده بود که از قول وزیر تاکید می‌کرد شبکه ملی سلامت، خلا بین مراکز علمی، آموزشی و بخش‌های درمانی را برطرف می‌سازد و  از صرف بسیاری از هزینه‌های بهداشت و درمان شامل جذب استاد، هیأت علمی و منابع درسی جلوگیری می‌کند.

به گفته وزیر بهداشت با اتصال به این شبکه، سه دانشگاه پزشکی کشور شامل دانشگاه تهران، دانشگاه‌ شهید بهشتی و ‌دانشگاه علوم بهزیستی در تعامل کامل با یکدیگر قرار می‌گیرند.حتی آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی شامل اتاق عمل بیمارستان‌ها به‌صورت یکپارچه می‌توانند به شبکه ملی سلامت متصل شوند. همچنین این شبکه سیستم اتوماسیون اداری را در وزارت بهداشت به‌صورت صد درصد محقق می‌سازد اما حالا  و تقریبا بعد از هشت ماه از آن افتتاح، این شبکه دوباره افتتاح شد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت: در شبکه ملی سلامت 4،9 گیگابیت در ثانیه پهنای باند اینترنت در دو بستر ADSL و فیبر نوری دریافت کرده ایم. همچنین تاکنون حدود53 درصد خانه‌های بهداشت، 12 درصد مراکز روستایی درمانی  و 11 درصد اورژانس ها و بیمارستان ها به این شبکه متصل شده‌اند.

خدمات شبکه ملی سلامت

 راه اندازی شبکه ملی سلامت، یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه است که زیرساخت ارتباطی را میان مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی سراسر کشور ممکن می کند. همچنین با این شبکه امکان تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی سلامت در کشورفراهم خواهد شد.

براساس گزارش­های ارائه شده در مراسم افتتاح شبکه ملی سلامت، خدمات الکترونیکی مختلفی در حوزه سلامت روی این بستر قابل ارائه است که از آن جمله می‌توان به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران (سپاس) دوره‌های آموزش مجازی، مشاوره پزشکی از راه دور و سامانه اطلاع رسانی داروها و نوبت‌دهی درمانگاه‌ها اشاره کرد.

این شبکه با انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و شرکت مخابرات در اسفند سال 90 کلید خورد. اتصال مراکز سلامت اغاز شده  است و گفته می شود که تا کنون بیش از 4 هزار مرکز به شبکه ملی سلامت متصل شده ­اند.

براساس اهداف و برنامه‌­های در نظر گرفته شده در شبکه ملی سلامت، قرار است در مرحله اول، مراکز سلامت دولتی که تعداد آنها به 26 هزار مرکز می‌رسد به سامانه متصل شوند. همچنین قرار است از این میزان، تنها  10 هزار مرکز سلامت تا پایان سال جاری به شبکه ملی سلامت متصل شوند.

وعده اتصال 10 هزار مرکز بهداشتی و سلامت به شبکه ملی در حالی مطرح می‌شود که طی 15 سال گذشته تنها برای 2100 مرکز  بهداشتی – درمانی زیرساخت ارتباطی فراهم شده است. با این وجود، مسئولان وزارت بهداشت با رد نگرانی در خصوص عقب ­افتادگی ارتباطی این مراکز، اطمینان می­ دهند که با اجرای طرح شبکه ملی سلامت، در سال جاری تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی مطمئن، 5 برابر خواهد شد.

شبکه ملی سلامت برای دومین بار افتتاح شد

تلاش برای کمبود بودجه

حسین ریاضی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم بهره‌برداری از این شبکه از اتصال بیش از 4 هزار مرکز بهداشتی درمانی به این شبکه خبر داد و تاکید کرد که این شبکه مختص حوزه دولتی نیست و بخش غیردولتی و کسب‌وکارهای مربوط به این حوزه نیز می‌توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: با شبکه ملی سلامت می‌توانیم تخت‌های خالی بیمارستان‌ها را در کشور رصد کنیم و دیگر بیماری در بیمارستان با جواب نبود تخت خالی مواجه نمی‌شود و به این ترتیب مشکل مذکور را نیز رفع خواهیم کرد.

به گفته وی خدمات الکترونیکی مختلفی روی این شبکه به شهروندان کشور ارائه خواهد شد که از جمله می‌توان به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت، دوره‌های آموزش مجازی، کتابخانه الکترونیکی پزشکی، مشاوره پزشکی از راه دور و سامانه‌های علمی – پژوهشی اشاره کرد.

ریاضی در ادامه یکی از شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی در بخش  میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا در حوزه سلامت الکترونیکی را تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی پرسرعت عنوان کرد و افزود: در این شبکه 4،9 گیگابیت در ثانیه پهنای باند اینترنت در دو بستر ADSL و فیبر نوری دریافت کرده ایم. همچنین تاکنون حدود53 درصد خانه‌های بهداشت، 12 درصد مراکز روستایی درمانی  و 11 درصد اورژانس ها و بیمارستان ها به این شبکه متصل شده‌اند.

براساس اظهارات ریاضی، ‌طی دو ماه گذشته 1700 نقطه پزشکی و درمانی به شبکه ملی سلامت متصل شده‌اند و این رقم به 4 هزار و 740 مرکز رسیده است. همچنین تا پایان سال نیمی از مراکز درمانی این کشور به شبکه سلامت متصل خواهند شد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، بیشترین مراکز متصل‌شده به شبکه ملی سلامت در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان قرار دارند و از مجموع مراکز متصل‌شده، 53 درصد مراکز، در زمره خانه بهداشت هستند.

 براساس آمارهای اعلام شده در مراسم گشایش شبکه ملی سلامت، برای این پروژه اعتباری در حدود   100 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، اما براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، تاکنون تنها 83 میلیارد ریال برای راه‌اندازی این پروژه اختصاص داده شده است.

مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، ضمن درخواست از دولت برای اختصاص بودجه بیشتر به این پروژه، بر موضوع کمک به توسعه شبکه ملی سلامت در روستا‌ها تاکید کرد و خواستار توسعه آی سی تی روستایی و رفع کمبود امکانات مخابراتی در خانه‌های بهداشت مناطق روستایی شد.

همچنین در این مراسم علیرضا صیدی، رییس مرکزتوسعه  فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، از سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی  این شرکت در پروژه شبکه ملی سلامت خبر داد و اعلام کرد که به جز این سرمایه‌گذاری، شرکت مخابرات برای راه‌اندازی هرچه سریعتر شبکه ملی سلامت  تا 15 در صد تخفیف در بخش تعرفه‌های خود به وزارت آموزش داده است.

رصد تخت­‌های خالی با شمس

در این مراسم، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ابزار خوشحالی نسبت به راه ­اندازی این شبکه اعلام کرد که با تعریف شبکه ملی سلامت بر بستر شبکه ملی اطلاعات طی یکسال گذشته، شاهد رشد بسیار زیاد اتصال مراکز بهداشتی درمانی به این شبکه بوده‌ایم؛ به نحوی که هم اکنون بالغ بر 4 هزارو 740 مرکز بهداشتی درمانی تشخیصی به این شبکه متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این شبکه تمامی مراکز بهداشتی درمانی با سرعتی حدود 20 برابر سرعت اینترنت بین الملل با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: تا پایان سال بیش از نیمی از مراکز بهداشتی درمانی کشور که حدود 15 هزار نقطه علمی درمانی خواهند بود به این شبکه متصل می‌شوند.

دستجردی با تاکید براینکه هر سه ساعت بیش از 20 مرکز بهداشتی به شبکه ملی سلامت متصل می شوند، خاطرنشان کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و نظام ارجاع از جمله خدمات شبکه ملی سلامت خواهد بود. درهمین حال ارائه خدمات بیماران به صورت الکترونیک و کاهش هزینه ها از طریق این شبکه محقق خواهد شد.

به باور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با شبکه ملی سلامت می‌توانیم تخت‌های خالی بیمارستان‌ها را در کشور رصد کنیم و دیگر بیماری در بیمارستان با جواب نبود تخت خالی مواجه نمی‌شود و به این ترتیب مشکل مذکور را نیز رفع خواهیم کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: