به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, البته ذکر این نکته ضروری است که توجه اپراتورها به قشر دانشجو خاص کشور ما نیست چراکه در کشورهایی نظیر انگلیس، آلمان، آمریکا و غیره نیز اپراتورها برای جذب دانشجویان برنامههای خاصی را در نظر گرفتهاند که به عنوان نمونه میتوان به تماس رایگان از یک تلفن همراه به یک تلفن همراه دیگر و همچنین خطوط ثابت، پایینترین نرخ ارسال پیامک، صندوق پست صوتی و اینترنت GPRS پیشرفته و فعال برای سیمکارتهای دانشجویی در آمریکا و انگلیس اشاره داشت.
همچنین در کشور آلمان، استفاده از سیمکارت دانشجویی و خدماتی نظیر GPRS برای یک دوره سه ماهه رایگان است و سایر خدمات ارتباطی نیز با نرخهای منحصربهفرد به دانشجویان ارایه میشود.
به هرحال با نگاهی کوتاه به این دسته از خدمات باید گفت اپراتورهای وطنی برای ارایه خدمات به قشر دانشجو هنوز در ابتدای راه قرار دارند.
سیمکارت دانشجویی در دستان همراهاول
روزهای اول مهرماه امسال و در جریان چهاردهمین نمایشگاه تلکام، همراه اول با ارایه سیمکارت دانشجویی، آن هم به صورت رایگان، وارد گود رقابت شد. این اپراتور در راستای کمک به شکوفایی نسل جوان و پاسخگویی به نیازهای قشر فرهیخته دانشجو، برای نخستین بار در کشور، سیمکارت دانشجویی خود را عرضه کرد که این سیمکارتهای اعتباری، پایینترین نرخ مکالمه را در بین تمامی سیمکارتهای اعتباری کشور دارد.
در طراحی این سیمکارت، علاوه بر پاسخگویی به نیازمندیهای خاص این قشر، طرحهای دورهای خاصی نیز برنامهریزی شد و براساس اعلام همراهاول، از ابتدای آبان ماه، عرضه سیمکارت دانشجویی در سراسر کشور به تدریج اجرا خواهد شد. نکته جالب اینکه، تنها دانشجویان ۱۸ تا ۲۶ ساله مجاز به خرید این سیمکارت هستند و برای هر دانشجو تنها امکان خرید یک سیمکارت وجود دارد.
به گفته مهدی عطوفی، معاون بازاریابی همراه اول، سیستم بازاریابی جدید شرکت ارتباطات ثابت ایران براساس بازاریابی هوشمند شکل گرفته و تمرکز آن بر بخشهای خاص بازار است که میتوانیم برای آنها ارزشهای مختلفی را تولید کنیم. یکی از آن بخشهای بازار، دانشجویان کشور هستند که برای آنها سیمکارت دانشجو ارایه و در چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی تلکام تهران از آن رونمایی شد.
وی معتقد است که گروههای دانشجویی دارای سلایق خاص خود هستند و نخستین اقدام این است که بتوانند ارتباطات تلفنی خود را با هزینههای کمتر، برقرار کنند.
معاون بازاریابی همراه اول با بیان این نکته که در جریان برگزاری نمایشگاه تلکام تهران، حدود پنج هزار نفر از دانشجویان برای خرید سیمکارت اقدام کردند، گفت: امروز هم در تمامی دانشگاههای کشور با برپاکردن باجههایی سعی میکنیم که این سیمکارت را مستقیما به دست دانشجویان برسانیم.
عطوفی با اشاره به این نکته که تعرفه مکالمه سیمکارت دانشجو برای تمامی مکالمات درون شبکه، در حالت استانی، بین استانی، ساعات اوج مصرف و ساعات غیراوج مصرف، یکسان و برابر با ۶۷۱ ریال در دقیقه است گفت: اگر دانشجویان در کلوپهای تشکیل شده توسط خودشان تماسهای تلفنی برقرار کنند، 10 درصد تخفیف به آنها تعلق گرفته و نرخ هر دقیقه مکالمه 599 ریال محاسبه خواهد شد، همچنین تعرفه پیامکهای میان این سیمکارتها ۹۷ریال برای پیامکهای فارسی و ۲۳۰ریال برای پیامکهای لاتین در نظر گرفته شده که تقریبا پایینترین قیمت ارایه خدمات سیمکارتهای اعتباری دانشجویی
در کشور است.
وی افزود: در حال حاضر با چهار دانشگاه کشور مذاکراتی را درباره نصب باجههای همراه اول برای فروش سیمکارت دانشجویی انجام دادیم و مذاکرات با سایر دانشگاهها در حال انجام است و در آینده نزدیک و با نصب باجههای همراه اول در دانشگاهها، دانشجویان میتوانند با ارایه کارت دانشجویی، سیمکارتهای دانشجویی همراه اول را به راحتی تهیه کنند.
معاون بازاریابی همراه اول در ادامه با بیان اینکه امکان استفاده از اینترنت GPRS روی تمامی سیمکارتهای دانشجویی وجود دارد گفت: سعی ما بر این است که در آینده و با هماهنگیها و توافقنامههایی که با دانشگاهها صورت خواهد گرفت، بتوانیم از شبکههای داخلی و وایفایی که در دانشگاهها برپا میشود برای ارایه خدمات بیشتر به دانشجویان استفاده کنیم.
با در نظر گرفتن این موضوع که در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر دانشجو در کشور در مقاطع مختلف، مشغول به تحصیل هستند به این نتیجه خواهیم رسید که این تعداد دانشجو و همچنین گستره پراکندگی آنها در کشور، پتانسیل بسیار خوبی را برای فعالیت بیشتر اپراتورهای تلفن همراه به این دسته از مخاطبان فراهم میکند.
سابقه ارایه سیمکارت دانشجویی
فارغ از تاثیرات مثبت تلفن همراه در میزان یادگیری دانشجویان، موضوع هزینههای مکالمه به دغدغهای جدی برای دانشجویان تبدیل شده است. بر همین اساس از سال 86 و همزمان با ورود ایرانسل، دومین اپراتور تلفن همراه به کشورمان، موضوع ارایه سیمکارتهای دانشجویی را در دستور کار خود قرار داد.
ایرانسل در طول شش سال گذشته اگرچه سیمکارتی تحت عنوان «سیمکارت دانشجویی» روانه بازار نکرد اما امسال در جریان برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی (تلکام) به همراه سرویس جدید همکلاسی، سیمکارت دانشجویی رایگان ایرانسل نیز مجددا در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
آرش کریمبیگی، مسوول روابط عمومی ایرانسل در این خصوص میگوید: برای نخستین بار و آن هم در سال 86 ایرانسل، سیمکارت دانشجویی را در دانشگاههای مطرح کشور، عرضه و به فروش رساند که براساس موقعیت جغرافیایی دانشجو و محیط دانشگاه، به دانشجویان تخفیفهای ویژهای از جمله تخفیف در مکالمه با همکلاسیها تعلق میگرفت؛ به عنوان مثال اگر دانشجویی در محیط دانشگاه اقدام به خرید کارت شارژ میکرد با وارد کردن رمز شارژ خود مبلغ اضافهتری به عنوان هدیه دریافت میکرد.
کریمبیگی در ادامه با بیان این نکته که از سال 86 تاکنون سیمکارتهای دانشجویی از سوی ایرانسل عرضه نشده و اپراتور دوم تلفن همراه در کشور در این مدت صرفا به طرحهای تعرفهای اکتفا کرده است، گفت: ما به دنبال این نیستیم که مشترکانمان را به گروههای دانشجو، دانشآموز و یا غیره دستهبندی و تقسیم کنیم بلکه با ارایه طرحهای تشویقی، این امکان را فراهم کردیم که هر مشترک برحسب نیاز خود از طرحهای تخفیفی و تشویقی بهره ببرد.
وی افزود: ممکن است مشترکی دانشجو بوده و میزان مکالمهاش بالا باشد که با استفاده از طرح طلایی ایرانسل و با پرداخت مبلغ عضویت، از تخفیفهای بسیار بالایی در مکالمات تلفنی و ارسال پیامک و غیره بهرهمند میشود.
مسوول روابط عمومی ایرانسل در ادامه با تاکید بر این نکته که این اپراتور نه از طریق مشاغل و کسب و کار مشترکان بلکه براساس شبکههای اجتماعی، نیازهای مخاطبان خود را تامین میکند؛ گفت: ایرانسل طیف گستردهای از طرحهای تشویقی را به مشترکان خود عرضه میکند که آنها میتوانند براساس نیازهای خودشان از این طرحها و تخفیفهای ارایه شده در مکالمات، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت GPRS استفاده کنند.
در حال حاضر و از بین چهار اپراتور تلفن همراه در ایران تنها دو اپراتور ایرانسل و همراه اول سرویسهای ویژه دانشجویی را ارایه میدهند که امیدواریم در آینده نزدیک، اپراتور نسل سوم هم با امکانات پیشرفتهتر به جمع ارایهدهندگان خدمات سیمکارت دانشجویی بپیوندد.