جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بانک مرکزی هوشمند شده است

محتوای جدول

بانک مرکزی گزارش اقدامات صد روزه خود در حوزه ارزی و شیوه‌های نظارتی را منتشر کرد.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,  با توجه به وعده دولت برای تغییرات صد روزه در اقتصاد، بازار ارایه گزارش از عملکرد نهادهای مختلف در 100 روز نخست فعالیت دولت حسابی داغ است. خبرگزاری دولت در گزارشی به بررسی راهبرهای ارزی و شیوه‌های نظارتی دولت تدبیر و امید پرداخته است. براساس این گزارش بانک مرکزی در روزهای ابتدایی فعالیت خود در دولت تدبیر و امید و پس از اعمال تغییرات مدیریتی و براساس مصوبه هیات وزیران جزو الف بند هفت تصویب‌ نامه با موضوع «افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از محل حساب ذخیره ارزی به دو برابر، بنا به درخواست واحدهای تولیدی» را در دستور کار قرار داد.
بر همین اساس قرار شد در صورتی که واردکننده با هدف پیشگیری از نوسانات نرخ ارز، داوطلبانه علاقه‌مند به تامین معادل ریالی بیش از 30 درصد یا حتی صددرصد مبلغ اعتبار باشد، اجرای آن بلامانع شود.
بر این اساس با توجه به اینکه پورتال ارزی نوین با هدف برقراری ارتباط سیستمی میان سه دستگاه بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک عملیاتی شده بود،در فاز بعدی موضوع کنترل صادرات (تامین‌کننده بخشی از منابع ارزی کشور) در دستور کار گروه متولی امر قرار داشته و مطابق با زمان‌بندی، این بخش از کار نیز با لحاظ پیچیدگی‌های فرآیندی آن تا پایان سال 92 اجرا خواهد شد.  بانک مرکزی حذف تدریجی اسناد کاغذی مربوط به تعاملات تجار با دستگاه‌های اجرایی را که از مراجعات حضوری می‌کاهد و بر سرعت و کیفیت فرآیند کار می افزاید، در این مدت در دستور کار قرار داده است.
بر این اساس انتقال تمامی حساب‌های درآمدی مرتبط با دستگاه‌های اجرایی به بانک مرکزی به منظور واریز سریع و بدون زحمت از یک سو و کنترل سیستمی مبالغ واریزی بابت ثبت سفارش و نیز حقوق گمرکی و سود بازرگانی امکان‌پذیر می‌شود.  همچنین نصب یک سامانه هوشمند تجاری به منظور تهیه و اخذ انواع گزارش‌ها، سیستمی کردن نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تسهیل کنترل قیمت‌های کالاهای وارداتی و اجرای طرح تخصیص هوشمند ارز به منظور جلوگیری از رانت‌های احتمالی نیز از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این مدت بوده است.  اصلاح و به‌روزرسانی سامانه ارز (سنا) و اجرای سامانه سنا 2 و اصلاح مقررات اعتبار اسنادی ارزی هم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.
راه‌اندازی و فعال کردن سامانه گزارش‌گیری معاملات بین‌المللی (ITRS) برای ساماندهی ورود و خروج سرمایه و ارز به کشور از طریق شبکه بانکی برای ایجاد تعادل در تراز پرداخت‌ها و حساب‌های ارزی ملی را نیز می‌توان از دیگر اقدامات بانک مرکزی در روزهای فعالیت دولت یازدهم نام برد.

اقدامات نظارتی
بانک مرکزی در 100 روز فعالیت خود در بخش نظارتی نیز اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد که راه‌اندازی کامل سامانه نظارت ارزی (سنا 2) و تسهیل مبادلات ارزی با اعمال نظارت‌های موثر بر ایفای نقش صرافی‌ها را می‌توان از این اقدامات نام برد.
نسخه قبلی این سامانه، مبادلات صرافان را ثبت و نگهداری می‌کرد، اما به علت بروز مشکلاتی نظیر توسعه و پشتیبانی نرم‌افزار، امکانات محدود گزارش‌دهی، سنگین بودن و کاربرپسند نبودن نرم‌افزار، بانک مرکزی سامانه سنای 2 را به عنوان جزیی از پورتال ارزی راه‌اندازی کرد.
تا مهر ماه سال جاری تعداد یکهزار و 49 نفر که در صرافی‌ها مشغول به کار هستند، برای ارتباط امن و کار با سامانه، ثبت‌نام کرده بودند و تاکنون 648 صرافی، «توکن‌های (گواهی الکترونیکی هویت یا امضای دیجیتالی)» مربوط به خود را دریافت کرده‌اند.
اقدامات بعدی در راستای تحویل توکن‌های آماده شده به سایر متقاضیان صورت گرفته و برای ثبت‌نام کاربران جدید و رفع مشکلات صرافی‌ها هماهنگی‌های لازم شده و روند کار آنها ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: