جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تمام مناطق شهرداری اهواز به سیستم یکپارچه شهرسازی تحت وب مجهز می‌شوند

محتوای جدول

بهره برداری از سیستم‌های یکپارچه شهرسازی تحت وب در منطقه پایلوت شهرداری اهواز آغاز شده و طی شش ماه آینده هفت منطقه دیگر اهواز نیز به این سیستم مجهز خواهند شد. در همین باره پایگاه خبری شهر الکترونیک با حمیدرضا اسماعیلی، مدیر عامل سازمان فنآوری اطلاعات و ارتباطات اهواز گفت و گویی را انجام داده است که از نظر می گذرانید.

تمام مناطق شهرداری اهواز به سیستم یکپارچه شهرسازی تحت وب مجهز می‌شوند

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,  با توجه به اینکه بیشتر شهرداری‌های کشور از سامانه شهرسازی معمولی (غیر وب) استفاده می‌کنند؛ چرا شهرداری اهواز یک سامانه تحت وب را برای این کار برگزیده است؟

سیاست کلی شهرداری در به کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی و عملیاتی، به سمت الکترونیکی شدن فعالیت‌های داخلی شهرداری از یک سو و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم است؛ به گونه‌ای که هم کارکنان بتوانند دورکاری کنند و هم لازم نباشد مردم برای پیگیری کارشان خیلی به شهرداری رفت و آمد کنند. لازمه تحقق چنین هدفی، به کارگیری سیستم‌های یکپارچه تحت وب است.

البته برای دستیابی به این هدف زیرساخت‌های سنگینی لازم است و انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های منسجم و مشخص ضرورت دارد؛ از جمله فرآیندهای کاری باید بازنگری و بهینه شود، مرکز داده مناسبی لازم داریم، آموزش‌های فراوانی باید به کارکنان و مدیران داده شود، حجم سنگینی از اطلاعات پایه، مثل فرمول‌های محاسبات عوارض لازم داریم که می‌بایست در سیستم بارگذاری شود، فرهنگ سازی‌ می‌خواهد. این‌ها همه سرمایه گذاری‌های زیادی می‌طلبد تا در ‌‌‌‌نهایت منتهی به ارائه مطلوب این خدمات شود. خوشبختانه در شهرداری اهواز کارهای خوبی انجام شده و مقدمات لازم به مرور فراهم آمده و بهره برداری از مجموعه بزرگی از سیستم‌های یکپارچه تحت وب آغاز شده است.

حمید رضا اسماعیلیحوزه‌های اصلی بهره بردار از این سیستم‌ها واحدهای شهرسازی نوسازی و کسب و پیشه است که قسمت اعظم مراجعات مردم به شهرداری، مربوط به این حوزه هاست. با بهره برداری کامل از این سیستم، مراودات مردم بسیار کاهش می‌یابد و به جای مراجعات حضوری، خدمات الکترونیکی تعاملی بین شهرداری و مردم در حوزه‌های نامبرده صورت خواهد پذیرفت.

حوزه‌های اصلی بهره بردار از این سیستم‌ها واحدهای شهرسازی نوسازی و کسب و پیشه است که قسمت اعظم مراجعات مردم به شهرداری، مربوط به این حوزه هاست. با بهره برداری کامل از این سیستم، مراودات مردم بسیار کاهش می‌یابد و به جای مراجعات حضوری، خدمات الکترونیکی تعاملی بین شهرداری و مردم در حوزه‌های نامبرده صورت خواهد پذیرفت.

این سامانه چه مزیت‌هایی برای مردم و چه مزیت‌هایی برای شهرداری دارد؟

اولین گزینه ای که هم برای مجموعه شهرداری و هم برای مردم حائز اهمیت است شفاف سازی فعالیت های مرتبط با کار مردم در شهرداری است.مردم خیلی راحت می‌شوند چون خیلی از کارهایی که تاکنون بخاطر انجام آن‌ها مجبور بودند به شهرداری بیایند الکترونیکی می‌شود و می‌توانند از طریق پیشخوان الکترونیکی سیستم کارشان را اینترنتی انجام دهند یا پیگیری کنند. مردم می‌توانند عوارض خودشان را الکترونیکی بپردازند. شهرداری می‌تواند صدور مجوزهای ساختمانی را به مهندسین ذیصلاح شهر واگذار کند و کاملاً بر کار آن‌ها نظارت کند. این‌ها که گفتم قسمتی از مزایای استفاده از سیستم‌هایی است که در شهرداری منطقه یک اهواز مستقر کرده‌ایم.

با این سیستم‌ها، برخی از کارهای وقت گیر مثل محاسبات عوارض، که قبلا دستی و با دشواری انجام می‌شد کاملاً الکترونیکی شده و بدین ترتیب هم شهرداری و هم مردم خیالشان از جهت درستی و دقت عوارضی که برای ساخت و ساز‌ها صورت می‌گیرد کاملاً راحت شده است. با این امتیازات، مقداری از وقت کار‌شناسان و مدیران ارشد شهرداری آزاد شده و این عزیزان می‌توانند سطح کیفی خدمات کار‌شناسی، فنی و مدیریتی خود را ارتقاء دهند.

این سامانه در چه مناطقی راه اندازی شده است؟

منطقه یک شهرداری اهواز به نوعی پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین منطقه شهرداری اهواز است که به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد تا تمام زوایای استقرار چنین سیستم بزرگ و پیچیده‌ای خودش را نشان دهد. خوشبختانه اجرای سنگین امّا موفقی داشتیم و انشاالله در طی ماههای آینده بهره برداری از این سامانه در هفت منطقه دیگر شهرداری اهواز نیز آغاز خواهد شد.

چه محدوده زمانی برای بهره برداری از این سیستم‌ها در کلیه مناطق شهرداری پیش بینی شده است؟

 به یاری خدا بعد از اجرای منطقه پایلوت، ظرف مدت شش ماه این سیستم‌ها را در دیگر مناطق نیز مستقر خواهیم کرد و به بهره برداری می‌رسد.

اکنون که منطقه پایلوت این پروژه به بهره برداری رسیده است، چه اندازه از اجرای آن رضایت دارید؟ آیا اهداف و قابلیت‌هایی که قبل از اجری طرح پیش بینی کرده بودید در شهرداری منطقه یک محقق شده است؟

در گام نخست سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری اهواز با همکاری حوزه معاونت معماری شهرسازی و حوزه درآمد و با پیمانکار طرح کلیه نیاز‌ها را شناسایی و در تعامل با شرکتهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند بررسی‌های لازم صورت گرفت و در ‌‌‌نهایت سیستمی را انتخاب کردیم که واقعاً تحت وب باشد و درعین حال قابلیت‌های مورد نظر شهرداری اهواز را داشته باشد. با اجرای مرحلة پایلوت حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از توقعات ما برآورده شده است. قبل از تعریف چنین پروژه‌ای، مهندسی خواسته‌ها برای آن صورت گرفته است. در گام نخست سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری اهواز با همکاری حوزه معاونت معماری شهرسازی و حوزه درآمد و با پیمانکار طرح کلیه نیاز‌ها را شناسایی و در تعامل با شرکتهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند بررسی‌های لازم صورت گرفت و در ‌‌‌نهایت سیستمی را انتخاب کردیم که واقعاً تحت وب باشد و درعین حال قابلیت‌های مورد نظر شهرداری اهواز را داشته باشد.

با اجرای مرحلة پایلوت حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از توقعات ما برآورده شده است. بعد از اجرای چنین سیستمی ممکن است یک سری تغییرات یا انتظاراتی وجود داشته باشد که می‌بایست مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار گیرد و موارد لازم در سیستم پیاده سازی شود. بحمدالله تاکنون تعامل خوبی با معاونت معماری و شهرسازی از یک سو و کارگزار مجری طرح از سوی دیگر داشته‌ایم و گام به گام پیش رفته‌ایم و انشاالله تا پایان فاز استقرار نهایی، سطح رضایتمندی از سیستم نیز بیش از این افزایش خواهد یافت.

غیر از به کارگیری سیستم یکپارچه شهرسازی تحت وب، شهرداری اهواز در حوزه فن آوری اطلاعات چه طرح های دیگری را در دست اجرا دارد؟

شهرداری اهواز در حقیقت یک برنامه گذار از وضعیت موجود به وضع مطلوب را طی یک برنامه ۵ ساله تدوین کرده است. سال اول اجرای این برنامه با توسعه زیر ساخت‌ها سپری شده است. ما کلاً ۳۲ پروژه نرم افزاری در دستور کار داریم که سرمایه گذاری زیادی را هم طلب می‌کند. یکی از پروژه‌های زیرساختی، مرکز داده‌ها ی شهرداری اهواز است که ان شاءالله تا پایان خرداد ۹۲ به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه‌های مهم دیگری مثل سیستم‌های جامع آمار و اطلاعات سیستم‌های مدیریت پروژه و پیمان‌ها و سیستم‌های جامع مالی و اداری و حسابداری تعهدی، برای انتقال از نظام حسابداری نقدی به تعهدی، نیز در دست اجرا هستند که با یاری خدا تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری می‌رسند و به مرور نیز کامل‌تر خواهند شد.

اگرچه برنامه کاری سنگینی برای بهره گیری از فناوری اطلاعاتی در شهرداری اهواز داریم، اما به یاری خدا در اجرای همه آن‌ها موفق خواهیم بود چون با مطالعه و برنامه ریزی درست حرکت می‌کنیم و از حمایت کامل شهردار محترم اهواز نیز برخورداریم و مدیران ارشد شهرداری ما را با همدلی، همفکری و همکاری، در جهت دستیابی به این اهداف یاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: