جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

توییت ظریف تاریخی شد

محتوای جدول

ساعات ابتدایی روز گذشته بعد از حدود 10 سال گفت وگو و کشمکش بین ایران و غرب بر سر موضوع هسته‌ای، بالاخره گروه مذاکره کننده ایران و 1+5 به یک توافق دلگرم کننده دست یافتند که می‌تواند آینده کشور را تغییر دهد. اولین رسانه‌‌هایی که این خبر را در دنیا منتشر کردند، رسانه‎‌های اجتماعی آنلاین بودند و ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز درست بعد از پایان مذاکرات و پیش از حاضر شدن در برابر دوربین رسانه‌ای خبری بین‌المللی، در یک پیام تاریخی چنین توییت کرد: ما به توافق رسیده‌ایم
(We have reached an agreement).

 

 

  پافشاری ظریف
وزیر امور خارجه ایران از شبکه‌های اجتماعی به عنوان اولین رسانه برای انتشار خبر توافق ژنو در ساعات ابتدایی روز 24 نوامبر استفاده کرد. این رویکرد ظریف در کنار تریبون دکتر حسن روحانی در توییتر که پیش از اولین نشست خبری‌اش بعد از توافق گروه 1+5 با ایران، نظرات رییس‌جمهور کشورمان را منتشر می‌کرد، نشان داد که انتخاب دولت فعلی از بین رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و اجتماعی آنلاین، همچنان رسانه‌های فیلترشده اجتماعی
 آنلاین است.
محمدجواد ظریف بعد از اتمام آخرین نشست گروه 1+5 با ایران که روز 23 نوامبر (شنبه دوم آذر ماه) آغاز شد و تا ساعات ابتدایی روز 24 نوامبر ادامه داشت، پیش از اینکه در کنار وزاری کشورهای عضو گروه 1+5 بایستد تا اشتون متن بیانیه این گروه را بعد از آخرین نشست در جمع خبرنگاران حاضر در محل نشست بخواند نتیجه نشست را در قالب یک توییت کوتاه منتشر کرد. ظریف در صفحه توییتر خود JZarif@ نوشت:We have reached an agreement «ما به توافق
رسیده‌ایم.»
وی سپس در صفحه فیس‌بوک خود نیز بنا بر عادت از زمان تکیه زدن بر صندلی وزارت امور خارجه، گزارش کوتاهی منتشر کرد. او بعد از توییت چند کلمه‌ای‌اش در فیس‌بوک نوشت:
«دوستان سلام، ساعت چهار بامداد یک‌شنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت و تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی
 ضروری است.»
وی که اکنون یکی از محبوب‌ترین چهره‌های دولت است در حالی از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک به صورت رسمی ‌استفاده می‌کند که هنوز بر سر رفع فیلتر فیس‌بوک در داخل کشور اختلاف نظر وجود دارد.

  رییس‌جمهور آنلاین
رییس‌جمهور نیز ساعاتی پیش از آغاز اولین نشست خبری‌اش بعد از توافق گروه 1+5 با ایران در مسایل هسته‌ای، با انتشار عکسی از اعضای گروه 1+5 در کنار وزیر امور خارجه کشورمان، هنگامی ‌که اشتون مشغول خواندن بیانیه توافق بود، توییت کرد: «ایران و 1+5 به توافق رسیدند. ایران و 1+5 اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد.» وی پیش از نشست خبری‌اش با خبرنگاران در تهران که ظهر دیروز به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شد، نظرات کلی‌اش را درباره توافق ژنو در توییتر منتشر کرد.
 از بین همه توییت‌های روحانی در این باره، این توییت مورد استقبال کاربران قرار گرفت: «با این توافق اولیه، توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است.»
رییس‌جمهور حتی خبر ارسال نامه به رهبری در تشریح دستاوردهای مذاکرات را هم توییت کرد. رهبر انقلاب نیز فارغ از روابط رسمی‌ و دولتی در توییتر پاسخ نامه رییس‌جمهور را داد. در صفحه مقام معظم رهبری در توییتر (khamenei_ir@) ساعتی بعد از ارسال نامه رییس‌جمهور، این توییت منتشر شد: «پاسخ رهبر انقلاب به رییس‌جمهور در خصوص مذاکرات هسته‌ای: دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیات مذاکرات هسته‌ای است3/1»
منظور از 3/1 این است که پاسخ رهبر در سه توییت منتشر شده که این قسمت اول آن است. رهبر معظم در توییتر به رییس‌جمهور این طور پاسخ داد: «دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیات مذاکرات هسته‌ای است. این، می‌تواند پایه اقدامات هوشمندانه بعدی
 قرار گیرد.
 بی‌شک فضل الهی و دعای ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود انشاالله. ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خط مستقیم حرکت مسوولان این بخش باشد و چنین خواهد بود انشاالله. سیدعلی خامنه‌ای»
دکتر روحانی نیز پاسخ رهبر به نامه‌اش را بازنشر یا Retweet کرد.
گفتنی است توییت‌های رییس‌جمهور و رهبر به دو زبان ایرانی و انگلیسی همراه با هشتگ‌های مرتبط با موضوع منتشر شد.
بعد از برگزاری نشست خبری رییس‌جمهور نیز، عکس‌های این نشست همراه با بخش‌هایی از سخنان وی در صفحه توییتر انگلیسی رییس‌جمهور
 HassanRouhani@منتشر شد. توییتر فارسی رییس‌جمهور  Rouhani_ir@ نیز این توییت‌ها را با فاصله کمی ‌منتشر کرد.

  سیاسیون جهان در شبکه
توافق ژنو که مهم‌ترین خبر ماه‌های اخیر است، نه تنها از سوی مقامات و چهره‌های دولتی ایران بلکه از سوی چهره‌ها و دولتمردان مطرح در سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتشر شد و نام ایران را دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها برگرداند. همین توییت‌ها هم باعث شد که ایران در توییتر نیز «ترند» اول شود.
جن ساکی (Jen Psaki) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا (statedeptspox@) در ساعات ابتدایی صبح دیروز در ساعت 6 و 45 دقیقه توییت کرد: A deal has been reached.  
وزارت امور خارجه آمریکا (StateDept@) نیز پنج صبح دیروز توییت مایکل مان (EUHighRepSpox@) سخنگوی کاترین اشتون را بازنشر کرد که به نقل از اشتون توییت کرده بود: «گروه 3+3 با ایران به توافق رسید.»
کاخ سفید (WHLive@) در صفحه توییتر خود چند ساعت بعد از پایان نشست گروه 1+5 به نقل از اوباما، رییس‌جمهور آمریکا توییت کرد: «آمریکا با متحدان و شرکای خود اولین قدم مهم به عنوان راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران
 را برداشت.»
Marietje Schaake نیز جمله کوتاه اشتون درباره توافق ایران و گروه 1+5 و پس از آن توییت کوتاه وزیر امور خارجه کشورمان را بازنشر کرد. وی توییت‌های چهره‌های توییتر از جمله خبرنگاران، مسوولان دولتی کشورهای مختلف و رییس‌جمهور آمریکا را در مورد این توافق در صفحه رسمی‌اش MarietjeSchaake@ بازنشر کرد. وی یکی از اعضای پارلمان اروپاست.
صفحه رسمی ‌دفتر سخنگوی سازمان ملل متحد (UN_Spokesperson@) نیز بلافاصله بعد از انتشار توییت‌های مربوط به توافق بین ایران و گروه 5+1 توییت کرد:
Welcoming Iran nuclear agreement, UNSG says this could turn out to be beginnings  of   historic agreement
و لینکی از بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد را در توییتر به اشتراک گذاشت.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، در صفحه رسمی ‌توییتر خود WilliamJHague@ بعد از اتمام نشست و نتیجه‌گیری در توییتی خبر داد: «اولین توافق با ایران مهم و امیدبخش است. برنامه هسته‌ای ایران طی شش ماه آینده نه تنها به جلو نخواهد رفت بلکه بخشی از آن متوقف می‌شود.»
وی بعد از خواندن بیانیه گروه 1+5 توسط اشتون توییت کرد: «توافق امشب ایران برای مردم ایران، خاورمیانه و تمام جهان خوب بود»

  توییت عصبانی اسراییل
اما از بین سران و چهره‌های سیاسی، بنیامین نتانیاهو  (netanyahu@)دیرتر به توافق ژنو واکنش نشان داد. وی که آشکارا از توافق صورت گرفته نگران است و ابایی هم از ابراز نگرانی اش ندارد، عصر دیروز توییت کرد: «آنچه شب گذشته در ژنو به دست آمد یک توافق تاریخی نیست، بلکه یک اشتباه تاریخی است.» نتانیاهو پیش از توییتر مشغول مصاحبه با رسانه‌های مختلف درباره موضع اسراییل در مورد این توافق بود.
نخست‌وزیر فرانسه نیز که یکی از مخالفان جدی توافق با ایران بود و کاربران ایرانی به خاطر همین مخالفتش در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند، تا لحظه نگارش این گزارش هیچ عکس‌العملی در شبکه‌های اجتماعی
 نشان نداده است.

  کاربران چه می‌گویند
از سویی واکنش کاربران ایرانی و دیگر کشورهای جهان در مورد توافق ژنو که قرار است تا شش ماه پابرجا باشد خواندنی بود که با هشتگ iran# و irantalk# و Genev# قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: