جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تپ اخترها، GPS های آینده برای مسافران فضایی

محتوای جدول

ستاره شناسان می گویند ستاره های چرخان کوچک موسوم به تپ اخترها می توانند در آینده GPS های دقیقی برای تعیین موقعیت مسافران فضایی باشند.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیاد دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند.

برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند.

دکتر جرج هابز و همکارانش در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشورهای مشترک المنافع در استرالیا می گویند دریافته اند چگونه می توان با استفاده از مهندسی معکوس، نقاط نورانی تپ اخترها را که به روی صفحه رادار ظاهر می شوند، به هدایت فضاپیما کمک کرد.

در فرایندی شبیه به ارتباط مثلث شکل GPS با گیرنده های زمینی و ماهواره ای، فضاپیماها می توانند هر هفت روز یک بار، برای محاسبه دقیق موقعیت، از تلسکوپ های خود برای مشاهده چهار تپ اختر مختلف استفاده کند.

در حال حاضر فضاپیماها از زمین نظارت می شوند اما هرچه این فضاپیما از زمین دور شود دقت این نظارت و هدایت کمتر و کمتری می شود. اما هابز بر این باور است که یک GPS تپ اختری می تواند این مشکل را حل کند.
وی افزود می توانیم از اطلاعات این تپ اخترها برای تعیین بسیار دقیق موقعیت تلسکوپ هایمان استفاده کنیم. اگر این تلسکوپ ها بر روی یک فضاپیما باشند می توانیم موقعیت فضاپیما را نیز داشته باشیم.

این فضاپیماها می تواند موقعیت خود را در محدوده 20 کیلومتری و  سرعت شان را نیز در هر 10 سانتی متر در ثانیه تعیین کنند. بر اساس دانش ما این بهترین دقتی است که کسی می تواند نشان دهد.

هابز و همکارانش می گویند این سیستم می تواند از اندازه گیری تپ اخترهایی استفاده کند که سالهاست رصد می شوند از این رو زمان ضربان آنها به خوبی شناخته شده است. ساخت تلسکوپ های کوچک تر و سبک تر اشعه ایکس امکان قرار دادن این سیستم را بر روی یک فضاپیما فراهم می کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Advances in Space Research منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: