جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دایره واژگان نسل آی پدی کوچکتر می شود

محتوای جدول

کارشناسان هشدار دادند که پیامهای متنی، نامه های الکترونیکی و استفاده از رایانه برای یادگیری می تواند رشد دایره واژگان کودکان را متوقف کند.

 

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, مغز ما طوری برنامه ریزی شده که واژگان جدید را هنگامی یاد می گیرد که استفاده دیگران از آن واژگان را در مکالمات روزمره می شنود، اما یادگیری با تلفنهای هوشمند، تبلتها و رایانه ها به جای گوش کردن به معلم یا والدین به این معنا است که کودکان امروز فرصت شنیدن دامنه گستره ای از لغات را ندارند.

کارشناسان مدعی شده اند که سنت انتقال شفاهی دانش در بستر احتضار خود به سر می برد و بزرگسالان و کودکان زمان زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه نمایشهای مختلف می کنند.

مارکو کاتانی از موسسه روانپزشکی کالج کینگ لندن اظهار داشت: ما زمان کمی برای صحبت کردن با یکدیگر داریم و کودکان ما از طریق دستگاه های خود آموزش لازم را دریافت می کنیم. آنها به اینترنت، آی فن، تلفنهای همراه و تبلتها و رایانه ها دسترسی دارند و بیشتر بصری شده اند تا شنیداری از این رو این احتمال زیاد است که تعداد واژگانی که آنها می دانند از نسل پیش کمتر باشد

.

در گذشته استفاده مداوم از رایانه ها عامل کوچک شدن محدوده توجه کودک شناخته می شد، فرهنگی که دارای خوشنودی های آنی بوده و موجب خودمحور شدن کودکان خواهد شد.

اکنون تحقیقات دکتر کاتانی نشان می دهد که کودکانی که از تصاویر یاد می گیرد تا گوش کردن به مکالمات روزمره، در استفاده از واژگان متنوع دچار مشکل هستند.

در این تحقیق مغز 27 داوطلب اسکن و مشخص شد که آنها کلمات تقلبی یاد گرفته اند.

اسکنها نشان می دهد که یک منطقه مغزی که به آن “arcuate fasciculus”  گفته می شود در فرآیند یادگیری مهم است. دسته رشته های عصبی این منطقه دو منطقه مغزی را به هم متصل می کند این دو منطقه وابسته به زبان، یکی می شنوند و رمزگشایی می کند و دیگری دهان را برای شکل دادن به سخن حرکت می دهند.

داوطلبانی که منطقه مغزی “arcuate fasciculus” قویتری دارند یادگیری کلمات جدید برایشان ساده است، وقتی که واژه ها آشنا شدند در سایر بخشهای مغز ذخیره می شوند.

نتایج این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده و نشان می دهد که گوش دادن، تکرار و مکالمه برای یادگیری زبان مهم هستند. نتایج این تحقیقات می تواند برای مطالعه درباره اختلالهایی چون اوتیسم تا خوانش‌پریشی موثر باشد.

خوانش پریشی یک اصطلاح وسیع است برای تشریح معلولیت آموزشی است، این معلولیت موجب اختلال در روان خوانی و یا درک مطلب می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: