جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رونمایی از سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی فرابورس

محتوای جدول

رییس اداره عملیات بازار فرابورس از راه‌اندازی آزمایشی سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی خبر داد و گفت: راه‌اندازی این سامانه، با ثبت معامله هفت هزار و 600 سهم بورس انرژی در نماد «سایر اشخاص» آغاز شد.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,بهنام محسنی رییس اداره عملیات بازار فرابورس گفت: در پی راه‌اندازی آزمایشی این سامانه، معاملات توافقی در نمادهای معاملاتی انرژی11، انرژی21، انرژی31، سپرده1، کالا11، کالا21، کالا31، کالا41 و فرابورس1 بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) امکان‌پذیر شد.
وی افزود: در شروع راه‌اندازی این سامانه جدید، هفت هزار و 600 سهم بورس انرژی به ارزش کل 11میلیارد و 552 میلیون ریال در نماد سایر اشخاص، 200 هزار سهم فرابورس ایران به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون ریال و 86 هزار سهم بورس کالا به ارزش 414 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
رییس اداره عملیات بازار فرابورس گفت: ورود سفارش در این بازار تنها از طریق سامانه جدید بازار پایه توافقی امکان‌پذیر است. بنابراین ورود سفارش از طریق سامانه PAM در این بازار مجاز نبوده و مسوولیت‌های ناشی از ورود سفارش در بازار پایه توافقی از طریق سامانه PAM برعهده کارگزار مربوطه خواهد بود.
وی افزود: همچنین با توجه به راه‌اندازی آزمایشی سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی، حداقل یک ایستگاه کاری هر یک از کارگزاران عضو فرابورس ایران، آماده پذیرش و ورود سفارش‌های خرید و فروش در این بازار از طریق سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی است.
به گفته محسنی سفارش‌گیری آزمایشی در بازار پایه توافقی در نماد تست1 با نام تست توافقی نیز امکان‌پذیر است.
وی گفت: ورود سفارش‌های خرید و فروش در این بازار و از طریق سامانه جدید مذکور به صورت «معتبر تا لغو» در هر زمان از 24 ساعت شبانه‌روز امکان‌پذیر بوده و ثبت معاملات در هر جلسه معاملاتی بازار پس از ثبت درخواست طرفین معامله و تایید ناظر بازار انجام می‌شود.
رییس اداره عملیات بازار فرابورس افزود: سفارش‌های خرید و فروش در هر نماد معاملاتی می‌تواند با قیمت‌های «مقطوع» یا قیمت‌های «قابل مذاکره» در سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی وارد شود.

تشویق به حضور در بورس با ابزارهای الکترونیکی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مورد سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی فرابورس گفت: ‌بر مبنای این سامانه، معاملات به صورت توافقی در بازار جدید انجام خواهد شد.
صالح‌آبادی افزود: امکان دارد در برخی معاملات امکان حراج نباشد که این نرم‌افزار امکان معاملات توافقی به صورت 24 ساعته را برای خریداران و فروشندگان فراهم کرده است؛ در این نوع معاملات محدودیتی وجود ندارد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به بسترسازی‌های انجام شده، مردم می‌توانند با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنند و در این باره سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات تکمیلی را از سایت seo.ir دریافت کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارگزاری‌ها امکان معاملات آنلاین را فراهم کرده‌اند، گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان ایجاد سهولت برای دسترسی مردم به بازار است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اقدامات انجام پذیرفته در حوزه آموزش به سرمایه‌گذاران جدید گفت: در این راستا از ابزارهای الکترونیکی بهره‌ برده‌ایم و با راه‌اندازی سامانه تالار مجازی بورس در آدرس irvex.ir، آموزش‌های لازم به مردم به صورت مجازی ارایه می‌شود.
وی افزود:‌ افرادی که علاقه‌مند به بازار سرمایه‌ هستند، باید پیش از ورود به این بازار از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند. بنابراین تمام آموزش‌های کاربردی و عملیاتی از طریق این سامانه به عموم مردم ارایه می‌شود.
صالح‌آبادی گفت: اکنون تعداد بسیار زیادی عضو این سامانه هستند و با اعتبار مجازی، به عنوان مثال 10 میلیون تومان، اقدام به خرید و فروش با قیمت‌های واقعی می‌کنند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ افرادی که در این سامانه بیشترین بازدهی را داشته باشند، جوایزی دریافت خواهند کرد. از جمله این که به آنها اجازه داده می‌شود تا مبلغ 500 هزار تومان در بازار سهام خرید کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز اتفاقات خوبی در حوزه بازار سرمایه افتاده است، گفت: اکنون شرکت‌های بازار سرمایه با توجه به توافقات انجام شده با بازار پول، در اولویت تسهیلات قرار دارند چراکه نسبت به دیگر شرکت‌ها از شفافیت بالاتری برخوردارند.
صالح‌آبادی در مورد توافق میان بازار سرمایه و بانک مرکزی نیز گفت:‌ در جلسه با رییس کل بانک مرکزی تفاهم‌های خوبی حاصل شد و نقاط مشترک میان بازار پول و بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: