جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

شبکه ملی سلامت، مستقل از اینترنت و باسرعت و امنیت بالاتر

محتوای جدول

 

 

 

 

دکتر حسین ریاضی، مشاور وزیر بهداشت در امور IT و رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت طی سخنانی در مراسم افتتاحیه شمس با تشریح شبکه ملی الکترونیک سلامت گفت: شبکه ملی الکترونیک سلامت (شمس) زیرساخت اصلی ارتباطی بین همه مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی کشور است که مستقل از اینترنت و روی بستر امکانات ارتباطی کشور با امنیت و سرعت بسیار بالا ایجاد می‌شود.
به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک،دکترریاضی دراین باره گفت: این شبکه ملی، امکان تبادل اطلاعات و دیتاها را بین مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، داروخانه‌ها و همه مراکز ستادی و خدمات حوزه سلامت را فراهم می‌کند و فعلاً بخش دولتی را پوشش می‌دهد و زیرساخت اصلی ارائه خدمات سلامت و خدمات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.
مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اضافه کرد: کلید ایجاد این شبکه اسفند سال گذشته با تفاهمنامه‌ای که بین وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران بسته شده، زده شد و به عنوان یکی از زیرساختهای مهم سلامت کشور که بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی شاخص مهم توسعه یافتگی حوزه سلامت کشورهاست به سرعت پیشرفت کرد.
وی ادامه داد: ‌طی ۱۵ سال گذشته، مهمترین زیرساخت ارتباطی شبکه بهداشتی و درمانی کشور اینترنت بوده است که در این مدت فقط ۲۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی به این سیستم مجهز شده‌اند اما بر اساس تفاهمی که با وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات بسته شده است قرار است از مجموع ۲۶ هزار مرکز بهداشتی و درمانی امسال ۱۰ هزار نقطه به شبکه ملی سلامت الکترونیک متصل شوند.
وی گفت: علت اینکه بقیه این مراکز امسال به این شبکه متصل نمی‌شوند، مباحث مربوط به زیرساختهای مخابراتی است به خصوص اینکه در برخی روستاها و خانه‌های بهداشت تنها مرکز مرتبط با آن خود وزارت بهداشت است به همین علت در این مرحله برخی مراکز از جمله برخی خانه‌های بهداشت برای اتصال به این شبکه در اولویت قرار نگرفتند و در فازهای بعد مرتبط می‌شوند.
ریاضی ادامه داد:‌ در این مرحله تمام مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستانها، مراکز تشخیصی و درمانی و نیز داروخانه‌های دولتی و مراکز ستادی دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت به شبکه ملی سلامت الکترونیک متصل می‌شوند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: درگاه ورود و دریافت اطلاعات در این شبکه عمدتاً کامپیوتر و رایانه است و مسئله مهم این است که این شبکه مستقل از این اینترنت است و اگر اینترنت کشور قطع شود باز هم این شبکه کار می‌کند. نکته بسیار مهم آن سرعت بالای این شبکه نسبت به اینترنت است که از حدود۱۲۸Kbs اینترنت کشوری به حدود ۲Mbs ارتقا می یابد و جاهایی که از فیبرنوری استفاده می شود، سرعت تبادل اطلاعات خیلی بالاتر هم می‌شود.
وی ادامه داد: از شبکه ملی خدمات الکترونیک سلامت می‌توان برای ارائه خدمات آموزش مجازی، تبادل اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت شهروندان، خدمات پزشکی از راه دور، اتوماسیون اداری وزارت بهداشت، خدمات الکترونیک به دانشجویان علوم پزشکی، ایجاد شبکه علمی- پژوهشی علوم پزشکی، ایجاد سامانه اطلاعات دارویی و مواد آرایشی و بهداشتی، سامانه شکایات و انواع دیگر خدمات الکترونیک استفاده کرد.
دکتر ریاضی هم چنین عنوان کرد: این شبکه هم از طریق وب سایت و هم نرم افزارهای موبایل می‌تواند خدمات الکترونیک ارائه کند و امکان تبادل اطلاعات به هر دو صورت وجود دارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: