جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طرح آمارگیری خانوار در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام می شود

محتوای جدول

مجري پروژه نظام پايش شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور گفت: براي نخستین بار در كشور انجام طرح جامع آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال 1392 انجام مي شود.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک,اميرحسين محبعلي گفت: ضريب نفوذ كاربران اينترنت كشور با مديریت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات،سازمان فناوري اطلاعات ايران و با همكاري مركز آمار ايران و اداره آمار و اطلاعات اتحاديه جهاني ارتباطات (ITU) در سال جاري اجرا و اعلام خواهد شد؛ براین اساس براي نخستین بار در كشور انجام طرح جامع آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه  فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال 1392 انجام مي شود.

وي افزود: طرح آمارگیری جامع تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه  فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور در چارچوب اجراي نظام پايش شاخص هاي ICT و ظرفيت سازي فني در خصوص ارتقاي جايگاه ايران در ارزيابي هاي مجامع بين المللي حوزه فاوا توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران و با همكاري مركز آمار ايران بعنوان متولي اجراي آمارگيري هاي ملي و با هماهنگي و مشاوره اداره آمار و اطلاعات اتحاديه جهاني ارتباطات ITU انجام خواهد شد.

مجري پروژه نظام پايش شاخص هاي ICT تصريح كرد: ماه گذشته، نظام پايش شاخصهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور به تمامی دستگاههاي اجرايي ابلاغ شد كه از بين 93 شاخص مندرج در اين نظام ، 11 شاخص به روش آمارگيري تخصصي قابل احصاء‌ هستند؛ از سوي ديگر، اتحاديه جهاني ارتباطات ITU در مردادماه گذشته، مجموعه اي از 16 نشانگر خانوار به همراه يك نشانگر مرجع خانوار در حوزه فاوا را مصوب و به كشور هاي عضو ابلاغ كرد.

وي ادامه داد: از جمله شاخص هاي مهم در اين مجموعه 16 تايي مي توان به محاسبه نسبت خانوارهايي كه در 12ماه گذشته از كامپيوتر استفاده كرده‌اند، نسبت افرادي كه از اينترنت استفاده مي كنند، نسبت خانوارهايي كه در خانه دسترسي به شبكه اينترنت دارند و نسبت افرادي كه از تلفن همراه استفاده مي‌كنند اشاره كرد.

محبعلي درباره آخرين تعريف رسمي درباره كاربر اينترنت گفت: براساس تعريف جديد اتحاديه جهاني ارتباطات، كاربر اينترنت كسي است كه در طول سه ماه گذشته با هر فناوري ارتباطي به شبكه اينترنت متصل بوده و اين زمان در تعاريف قبلي 12 ماه بوده كه با توجه به توسعه كاربري اينترنت در دنيا به سه ماه تقليل پيدا كرده است.

وي افزود: سازمان فناوري اطلاعات ايران بعنوان متولي اجراي نظام پايش شاخصهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور و نيز بعنوان هماهنگ كننده ملي حوزه جمع آوري و انتشار اطلاعات حوزه فناوري اطلاعات به مجامع بين المللي، طرح آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه  فاوا در سال جاري را تعريف و با همكاري بخش هاي مختلف اجرايي خواهد كرد.

محبعلی تاكيد كرد: قرارداد اين پروژه از مردادماه گذشته آغاز و مشتمل بر چهار فاز طراحي ،آموزش آمارگيران ، عمليات ميداني و اجرا ، داده آمايي و ويرايش موضوعي و استخراج جداول اوليه (بي وزن) و نهايي (با وزني) است.

مجري پروژه نظام پايش شاخص هاي ICT كشوردر خصوص زمانبندي اجراي اين پروژه اظهار داشت: زمان انجام آمارگيري طبق برنامه زمانبندي هماهنگ شده از اواسط مهرماه آتي لغايت انتهاي آبان ماه در جامعه آماري طراحي شده در سطح كشور خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: اخذ تاييديه از تيم راهبري و نهايي سازي خروجي ها با ITU و در نهايت چاپ و انتشار نتايج در قالب نشريه دو زبانه به فارسي و انگليسي جهت استفاده علاقمندان حوزه فاوا و نيز ارسال به اتحاديه جهاني ارتباطات جهت اعمال در محاسبه ارزيابي كشور ايران در سال 2013 ميلادي از اهداف پيش بيني شده در اين پروژه محسوب مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: