جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طرح جامع آمارگیری خانوار و افراد در حوزه فاوا اجرا می شود

محتوای جدول

مجری پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT گفت: براساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات کاربر اینترنت کسی است که در طول سه ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل باشد و این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ ماه بوده است.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, امیرحسین محبعلی با بیان اینکه ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور با مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری مرکز آمار ایران و اداره آمار و اطلاعات اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) امسال اجرا و اعلام خواهد شد، گفت: نخستین بار در کشور انجام طرح جامع آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 1392 انجام می‌شود. وی افزود: طرح آمارگیری جامع تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، امسال در چارچوب اجرای نظام پایش شاخص‌های ICT و ظرفیت‌سازی فنی در خصوص ارتقای جایگاه ایران در ارزیابی‌های مجامع بین‌المللی حوزه فاوا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری مرکز آمار ایران به عنوان متولی اجرای آمارگیری‌های ملی در کشور و با هماهنگی و مشاوره اداره آمار و اطلاعات اتحادیه جهانی ارتباطات ITU انجام می‌شود.  وی گفت: ماه گذشته، نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به تمامی ‌دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که از بین 93 شاخص مندرج در این نظام، 11 شاخص به روش آمارگیری تخصصی قابل احصا‌ هستند. مجری پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT گفت: از سوی دیگر، اتحادیه جهانی ارتباطات ITU در مردادماه گذشته، مجموعه‌ای از 16 نشان‌گر خانوار به همراه یک نشان‌گر مرجع خانوار در حوزه فاوا را مصوب و به کشور‌های عضو ابلاغ کرد. وی افزود: از جمله شاخص‌های مهم در این مجموعه 16تایی می‌توان به محاسبه نسبت خانوارهایی که در 12 ماه گذشته از کامپیوتر استفاده کرده‌اند، نسبت افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، نسبت خانوارهایی که در خانه دسترسی به شبکه اینترنت دارند و نسبت افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند را نام برد.
محبعلی در خصوص آخرین تعریف رسمی‌ درباره کاربر اینترنت گفت: براساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات کاربر اینترنت کسی است که در طول سه ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل بوده و این زمان در تعاریف قبلی 12 ماه بوده که با توجه به توسعه کاربری اینترنت در دنیا به سه ماه کاهش پیدا کرده است. وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی اجرای نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیز به عنوان هماهنگ‌کننده ملی حوزه جمع‌آوری و انتشار اطلاعات حوزه فناوری اطلاعات به مجامع بین‌المللی، طرح آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فاوا در سال‌جاری را تعریف و با همکاری بخش‌های مختلف اجرایی خواهد کرد.
مجری پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT گفت: قرارداد این پروژه از مردادماه گذشته آغاز و مشتمل بر چهار فاز طراحی، آموزش آمارگیران، عملیات میدانی و اجرا، داده آمایی و ویرایش موضوعی و استخراج جداول اولیه (بی‌وزن) و نهایی (با وزنی) است. وی در خصوص زمانبندی اجرای این پروژه گفت: زمان انجام آمارگیری طبق برنامه زمانبندی هماهنگ شده از اواسط مهرماه آتی تا انتهای آبان ماه در جامعه آماری طراحی شده در سطح کشور خواهد بود. محبعلی گفت: اخذ تاییدیه از تیم راهبری و نهایی‌سازی خروجی‌ها با ITU و در نهایت چاپ و انتشار نتایج در قالب نشریه دو زبانه به فارسی و انگلیسی برای استفاده علاقه‌مندان حوزه فاوا و نیز ارسال به اتحادیه جهانی ارتباطات برای اعمال در محاسبه ارزیابی کشور ایران در سال 2013 میلادی از اهداف پیش‌بینی شده در این پروژه محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: