جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

عرضه Facebook در بازار بورس و تاثیر آن بر آینده دنیای IT

محتوای جدول

 شرکت Facebook در بازار بورس نیویورک عرضه شد و در قالب ۴۲۱ میلیون سهم به ارزش اولیه ۳۸ دلار هر سهم، در اختیار همه علاقمندان و سرمایه گذاران قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک، بدین ترتیب بیش از ۱۸ میلیارد دلار از فروش سهام عاید صاحبان اصلی شرکت خواهد شد و با درنظر گرفتن درصد سهام سه شریک اصلی Facebook، ارزش این شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.

عرضه Facebook در بازار بورس مدتهاست که خبرساز شده و توجه همه را در دنیای IT و دنیای مالی و سرمایه به خود جلب کرده است و هر چه به روز موعد نزدیک تر می شدیم، هیجان و شور اشتیاق بیشتر و بیشتر می شد. ولی اگر فردای جمعه ۲۹ اردیبهشت یا یک هفته بعد و یا ماه بعد، ارزش سهام Facebook سقوط کند، چه اتفاقی می افتد؟

انتظارات از Facebook به حدی بوده است که ارزش اولیه و قیمت گذاری هر سهم آن، قبل از عرضه در بازار بورس، از ۲۹ به ۳۴ دلار و سپس از ۳۴ به ۳۸ دلار افزایش داده شد. ولی بازار سهام با استقبال نه چندان زیاد و به دور از هیجاناتی که بسیاری تصورش را داشتند، فقط اندکی بالاتر از مرز ۳۸ دلار برای هر سهم، روز اول را به پایان رساند. این انتظارات زیاد که شاید برآورد نشدن شان را در همین روز اول Facebook در بورس شاهد بودیم، باعث خواهد شد تا کوچکترین سیاست گذاری غلط و یا کاهش درآمد شرکت، بر ارزش سهام Facebook تاثیر چشمگیر و سریعی داشته باشد.

چند آمار و رقم حیرت انگیزدرباره Facebook:

– حدود ۹۰۰ میلیون عضو فعال که هر ماه حداقل یکبار به سایت سر می زند.

– از هر ۵ صفحه اینترنت در آمریکا باز می شود، یک صفحه Facebook است.

– در چهار ماه گذشته از شروع سال میلادی ۲۰۱۲، بیش از ۴۰۰ میلیارد صفحه Facebook توسط اعضا مشاهده شده است.

– در هر ماه، اعضای Facebook بیش از ۷۰۰ میلیارد دقیقه بر روی این سایت وقت صرف می کنند.

– در هر ۲۰ دقیقه، بیش از یک میلیون لینک در Facebook به اشتراک گذاشته می شود و ۲ میلیون تقاضای دوستی بین اعضا پذیرفته می شود.

از طرف دیگر، چند آمار ناخوشایند برای Facebook طی چند هفته اخیر منتشر شده:

– نظرسنجی نشان می دهد که نیمی از شهروندان آمریکایی معتقدند که Facebook یک پدیده است و دیر یا زود شاهد افول آن خواهیم بود.

– بررسی ها نشان می دهد که Facebook قادر به کسب درآمد مناسب از کاربرانی که از طریق گوشی های همراه و دستگاه های Tablet از سرویس های Facebook استفاده می کنند، نیست.

– بسیاری از مسئولان و مراکز مالی و سرمایه گذاری از بودن شخص Mark Zuckerberg با داشتن فقط ۲۸ سال سن به عنوان مدیر عامل Facebook صد میلیارد دلاری، چندان خشنود و مطمئن نیستند.

– هفته گذشته، شرکت ماشین سازی General Motors اعلام کرد که قرارداد تبلیغاتی ۱۰ میلیون دلاری خود را با Facebook تمدید نخواهد کرد، چون بازده و بازخورد مناسب و کافی در یکسال گذشته نداشته است.

اندازه و ارزش شرکت Facebook و هیاهویی که عرضه آن در بازار بورس نیویورک به همراه داشته است، می تواند تاثیر زیاد و ماندگاری بر روی بازار سایت های اجتماعی بگذارد. حتی بزرگی Facebook و اقدام جسورانه آن برای ورود به بازار سهام به حدی است که می تواند بر کل حوزه IT دنیا تاثیر داشته باشد.

عملکرد ضعیف Facebook در بورس می تواند بر روی دیگر سایت های اجتماعی مانند Twitter که قصد ورود به بورس را دارند، تاثیر گذاشته و کار را برای آنان دشوار سازد.

عملکرد منفی شرکت به بزرگی Facebook می تواند موج های مخربی در کل بخش IT دنیا به وجود آورد. سقوط و فاجعه شرکت های اینترنتی (.com companies) در اوایل دهه ۱۹۹۰ هنوز فراموش نشده و با وضعیت اقتصادی متزلزل در دنیا، تلاطم های کوچک تر می تواند اتفاقات گذشته را دوباره تکرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: