جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

فروریزي دیوار برلین در فضای مجازی

محتوای جدول

بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن و نگرانی شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر از جاسوسی دولت در فعالیت‌های آنلاین‌شان، این بار پدر وب با هشدار به دولت‌ها درباره مداخله‌شان در ارتباطات دیجیتال، اعلام کرد که در آینده نزدیک دیگر خبری از فیلترینگ نخواهد بود.

فناوران– به گزارش BBC  تیم برنرز لی، گفت که در آینده‌ نزدیک، اتفاقی که برای دیوار برلین رخ داد، برای دیوارهای آنلاین دیگر نیز رخ خواهد داد. وی با اشاره به افشاگری‌های اخیر درباره تلاش‌های گسترده دولت‌ها برای جاسوسی روی ارتباطات دیجیتال شهروندان، هشدار داد که جاسوسی‌های آنلاین تهدیدی جدی برای آینده دموکراسی و آزادی است و از دولت‌هایی نظیر آمریکا و بریتانیا خواست که برای حراست از حریم خصوصی کاربران اینترنت بیشتر تلاش کنند. وی همچنین با لحنی سرشار از انتقاد خطاب به سیاستمداران ایالات متحده گفت که برنامه‌های جاسوسی آنها پایه و اساس اینترنت را مخدوش کرده و راه توسعه و تکامل طبیعی بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی انسان‌ها را سد
خواهد کرد.  تیم برنرز لی معتقد است برای دیوارهای آنلاین نمی‌توان سرنوشتی متفاوت از سرنوشت دیوار برلین متصور شد. او فروپاشی این دیوارهای آنلاین را محتوم می‌داند و می‌گوید کشورهایی نظیر چین حتی ممکن است در آینده خود داوطلبانه دست به این اقدام بزنند، چون شکوفایی اقتصادی شگفت‌انگیزی را برای‌شان به همراه خواهد داشت. به اعتقاد مخترع وب، این تغییر بیت به بیت و تدریجی خواهد بود، اما تردیدی در این نیست که «کشوری که امکان دسترسی کامل و آزادانه به وب را برای شهروندانش فراهم می‌کند، جامعه‌ای پویاتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد داشت و اقتصادش هم قدرتمندتر خواهد شد».
برنرز لی اقداماتی نظیر اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا را «نقض آشکار حقوق شهروندان در خفا» خواند و گفت آنچه دولت‌هایی نظیر بریتانیا و ایالات متحده انجام داده‌اند، مهم‌ترین تهدید در برابر اینترنت است؛ اینترنتی که به گفته او می‌تواند نیرویی عظیم برای ایجاد تغییرات مثبت در سراسر جهان باشد.  به اعتقاد او دولت‌ها این حق را دارند که برای مقابله با مجرمان آنلاین و آفلاین از ظرفیت‌های اینترنت بهره بگیرند، اما باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری روی سازمان‌های جاسوسی وجود داشته باشد تا آنها از قدرت خود استفاده سوء نکنند و بیش از پیش به شهروندان پاسخ‌گو باشند. وی همچنین معتقد است اینترنت از زمان پیدایش‌اش بیشتر نیرویی برای تحولات مثبت و مفید بوده و انسان را بسیار توانمندتر از پیش کرده است و در صورتی که این شبکه جهانی با مداخله سرکوبگرانه دولت‌ها تجزیه نشود همچنان می‌تواند منشا تحولات مطلوب برای بشریت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: