جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

گفتگوی ویژه با خانم مهندس خاک زاد , دبیر جشنواره Iran Tablex 2013

محتوای جدول

نفوذ فناورهای اطلاعات وارتباطات در جنبه های مختلف زندگی انسان باعث شده است که روش های ارتباط افراد ، به طور کلی تغییر کند.

در این خصوص بایستی اذعان داشت که از یک سو امروزه اجتماعات به جوامع علمی  و شهروندان  به کاربران شبکه اطلاعاتی تبدیل شده اند و از سوی دیگر مردم بیشتر به حقوقشان آگاه هستند و سعی می کنند که توانایی های خود را در اخذ تصمیمات آگاهانه در جنبه های تأثیر گذار بر زندگی شان توسعه دهند.

 با این وجود بایستی به این نکته اشاره نمود که تهیه و تولید تجهیزات و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از دغدغه های هر جامعه و شهروندی است که به عنوان مصرف کننده در صدد تهیه و تجهیز محیط خود به آخرین فناوری های نوین این صنعت می باشد .

در این بین بایستی اذعان داشت ,این یک واقعیت انکار ناپذیراست که برگزاری نمایشگاهها و همایش های مرتبط با فناوری اطلاعات کمک قابل توجهی در راستای دریافت آخرین فناوری های این صنعت به مصرف کننده خواهد داشت.

حال با مقدمه مطرح شده ,گفتگوی صمیمی سرکار خانم خاک زاد , به عنوان متولی برگزاری اولین جشنواره  Iran Tablex 2013  و همایش ICMOD 2013 با شبکه خبری دولت الکترونیک راخواهیم خواند تا از کم وکیف این جشنواره و همایش آگاه شویم.

  لطفا درباره اهداف شرکت تندیس تجارت آرانو از برگزاری اولین جشنواره Iran Tablex 2013  و همایش ICMOD 2013   را توضیح دهید. 

هدف اصلی از برگزاری اولین جشنواره تبلت، نوت بوک و تجهیزات مرتبط، معرفی متخصصان و فعالان صنعت تبلت و نوت بوک در ایران، ارائه و اطلاع رسانی درباره آخرین محصولات، تولیدات و دستاوردهای برندهای فعال و مطرح در زمینه تبلت و سایر گروه های کالایی نمایشگاه، ایجاد فرصت برای ارتباط موثر بین بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان و همچنین تشویق تولیدکنندگان ایرانی برای انتقال فناوری های مرتبط به کشور و ایجاد رقابت پویا در این زمینه می باشد.

در ارتباط با همایش توسعه دهندگان نرم افزار همراه، تبلت و سیستمهای هوشمند، از آنجا که این موضوع برای اولین بار است که به صورت جدی و در قالب همایش ارائه می شود، هدف اصلی از برگزاری آن نیز افزایش دانش عمومی و تخصصی در زمینه نرم افزار موبایل، تبلت و سیستم های هوشمند، ایجاد بستر مناسب برای شناسایی و تجاری سازی ایده های طراحی نرم افزار و اپلیکیشن با توجه به سیستم عامل های مختلف اندروید، ویندوز و IOS ، بررسی چالش ها، موانع و فرصت های موجود در صنعت طراحی نرم افزارهای کاربردی،  تبادل نظرات، ایده ها و تجربیات فعالان صنعت، متخصصین و پژوهشگران و همچنین ایجاد بستر مناسب برای آموزش کلیات مباحث مرتبط با نرم افزار موبایل، تبلت و سیستم های هوشمند در مقاطع سنی و تحصیلی مختلف می باشد.

لطفا در خصوص گروه های کالایی که می توانند در نمایشگاه Iran Tablex 2013 حضورداشته باشند توضیح بفرمایید.

مشارکت کنندگان این جشنواره، به طور کلی شامل کلیه برندهای معتبر ایرانی و خارجی تبلت، نوت بوک، لپ تاپ، گوشیهای هوشمند، تجهیزات جانبی و نرم افزارهای کاربردی ، شرکتهای ارائه دهنده خدمات در زمینه طراحی نرم افزارهای کاربردی، گارانتی تبلت و سایر محصولات اشاره شده، تعمیرات و نگهداری این محصولات، آموزش، اطلاع رسانی و فروش آنلاین در زمینه محصولات تبلت، نوت بوک، لپ تاپ و تجهیزات مرتبط آن و همچنین شرکت های سرمایه گذاری در زمینه طراحی و توسعه این محصولات می باشد. از آنجا که در جشنواره تبلت، نوت بوک  و تجهیزات جانبی، تمام محصولات خارجی و ایرانی، مشمول هزینه ریالی هستند، برنامه ریزی شده است که تمام برندهای مطرح در این حوزه، در نمایشگاه مشارکت داشته باشند.

ایده برگزاری جشنواره  Iran Tablex 2013  و همایش ICMOD 2013   چگونه شکل گرفت؟

همانطور که می دانید، در بازارهای تخصصی، تعامل بین عرضه و تقاضا در مدت زمان بسیار کوتاه تری نسبت به سایر بازارها شکل میگیرد، در مورد برگزاری نمایشگاه و جشنواره هم بحث به همین صورت است. با توجه به نیاز و خلاء وجود یک فضای نمایشگاهی تخصصی در مورد تبلت، نوت بوک و لپ تاپ؛ برای ارائه تمام محصولات و دستاوردهای جدید و خدمات مرتبط با آن و همچنین شناسایی فعالان بالقوه این صنعت، شرکت آرانو، ایده و طرح برگزاری جشنواره  Iran Tablex 2013 را، به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران ارائه داد و با استقبال و موافقت مدیران محترم شرکت سهامی مواجه و منجر به دریافت مجوز برگزاری شد.

در مورد همایش ICMOD 2013   ،  باید اشاره کنم که گرچه تا کنون تعدادی همایش درباره نرم افزار کامپیوتر در ایران برگزار شده است، اما تا به حال مساله توسعه نرم افزار به صورت تخصصی و کاربردی، به ویژه با موضوع موبایل، تبلت و سیستم های هوشمند، مورد توجه قرار نگرفته است. از آنجا که طراحان اپلیکیشن های کاربردی سیستم عامل های مختلف اندروید، ویندوز و IOS برای استفاده در  تبلت، موبایل و سایر سیستمهای هوشمند، جزء گروه کالایی و مشارکت کنندگان جشنواره تبلت هستند، برای اثربخشی بیشتر این رویداد و ایجاد فضایی مناسب برای تعامل بیشتر فعالان این حوزه و شناسایی و توسعه توانمندی های موجود؛ آرانو، همایش توسعه دهندگان نرم افزار همراه، تبلت و سیستم های هوشمند را نیز برگزار خواهد نمود. این همایش با تمرکز بر انتقال تجارب و ایده های تجاری و کاربردی، طراحی و برنامه ریزی شده و سخنرانان آن، متخصصان و مدیران ارشد شرکت های مطرح و فعال در حوزه توسعه نرم افزار می باشند

آیا برای برگزاری این همایش و نمایشگاه، برنامه های جانبی خاصی درنظر دارید ؟

بله،  همزمان با همایش ICMOD 2013، برنامه های جانبی متعددی پیش بینی شده که از تاریخ 12 الی 15 شهریور و همراه با جشنواره تبلت، در محل سالن 44 (خلیج فارس) نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد. از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و کاربردی، برگزاری مسابقه بازیهای نرم افزاری، برگزاری مسابقه ایده برتر طراحی نرم افزار و تقدیر از برندگان مسابقات اشاره نمود. تلاش شده است تا تمام این برنامه ها، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، موجب یادگیری بیشتر مخاطبان جشنواره و همایش و در نتیجه ارتقاء سطح دانش عمومی و تخصصی مرتبط با طراحی و توسعه نرم افزار و سایر موارد مرتبط در این حوزه گردد. لازم به ذکر است که کلیه کارگاه ها به صورت رایگان برگزار خواهد شد و علاقمندان میتوانند از طریق سایت www.icmod.ir، نسبت به ثبت نام درکارگاهها اقدام نمایند. ستاد برگزاری جشنواره و همایش (تلفن 26420626) نیز آماده پاسخگویی در این زمینه خواهد بود.

به نظر شما برگزاری نمایشگاه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به چه میزان می تواند در قدرت خرید یک شهروند کمک کند؟

علیرغم تغییرات قیمت محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات و بعضا افزایش آن، در طول برگزاری نمایشگاه ها،  با توجه به حضور گسترده تمام برندها و شرکتهای فعال صنعت، قطعا قدرت انتخاب بازدیدکنندگان و شناسایی محصولات متناسب با نیاز و بودجه پیش بینی شده ی آنها افزایش خواهد یافت. پیشنهاد من به مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها این است که در طول روزهای برگزاری، پیشنهادات ویژه فروش، برگه های تخفیف و مواردی مانند آن را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند، زیرا چنین فرصت ها و تمایزهای قیمتی، موجب افزایش انگیزه ی خرید از جانب بازدیدکنندگان خواهد شد.

در خصوص برگزاری این نمایشگاه و همایش به چه میزان از حمایت های متولیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برخودار هستید؟

بر اساس تفاهم نامه های همکاری بین شرکت آرانو و مراکز معتبر علمی و آموزشی، کارگاه های آموزشی متعددی درحوزه محورهای همایش برگزار خواهد شد، از جمله این مراکز می توان به آزمایشگاه یادگیری فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف اشاره نمود.

نهادها و سازمانهای متعددی نیز جزء حامیان معنوی این همایش و جشنواره هستند که ازجمله آنها می توان به پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه امیرکبیر و همچنین شبکه خبری دولت الکترونیک اشاره نمود.

به عنوان متولی برگزاری اولین جشنواره  Iran Tablex 2013  و همایش ICMOD 2013   ، چه انتظاری از دست اندرکاران صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور دارید؟

مسلما حمایت نهادهای کلیدی و زیرساختی در بخش دولتی و خصوصی، نقش بسزایی در برگزاری بهینه رویدادهای تجاری و علمی در حوزه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد داشت. به ویژه حضور مراکز دولتی، به عنوان مشارکت کننده یا بازدیدکننده، موجب افزایش انگیزه و دلگرمی برگزارکنندگان این رویدادها و همچنین مشارکت کننده ها خواهد بود و علاوه برآن نمایانگر ارزش و اعتبار آن رویداد در حوزه فناوری اطلاعات می باشد.

آیا برگزاری چنین همایش های علمی و تخصصی می تواند در تحقق دولت الکترونیک موثر باشد؟

ازآنجا که طراحی و توسعه نرم افزارهای کاربردی نقش موثری در استفاده بهینه از امکانات الکترونیکی خواهد داشت، شناسایی توانمندیهای فعالان این حوزه و طراحان حرفه ای نرم افزار و اپلیکیشن و استفاده از آنها  در پروژه های مربوطه ، موجب موفقیت دولت الکترونیک و اجرای دقیق و موثر طرح ها خواهد شد.

تهیه وتنظیم : مهدی حیدرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: