به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, بحث حقوق کاربر و مشتری و رعایت آن نه تنها در اصول تجارت از اهمیتی ویژه برخوردار است با این وجود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون خیلی دیده نشده که برای کاربران حقی در نظر گرفته شود.
درواقع، گویی رعایت حقوق کاربران در این حوزه به طور کامل به فراموشی سپرده شده یا تنها به یک تعارف لفظی تبدیل شده است چراکه طی سالهای گذشته چه در مواردی که اینترنت افراد دچار قطعی و اختلال شده، چه زمانی که یک اپراتور به هر دلیل در سرویسدهی به کاربران خود برای دورهای چند ساله دچار مشکل شده و چه زمانی که خدمت ویژه یک اپراتور برای ماههای متمادی قطع شده هیچ حرفی از پرداخت خسارت به کاربران مطرح نیست و هر بار به بهانهای از زیر بار این مسوولیت شانه خالی میشود.
اکنون در ارتباط با کاربران رایتل نیز همین قاعده صدق میکند؛ حالا حدود شش ماه از محرومیت جمعیت یک و نیم میلیون نفری مشترکان اپراتور سوم از تماس تصویری میگذرد و این در حالی است که تماس تصویری در کنار اینترنت پرسرعت وجوه تمایز سیمکارتهای نسل سه به شمار میروند و بیشک افراد برای بهرهمندی از این موارد، اقدام به خرید سیمکارتهای نسل سوم کردهاند.
با این وجود هیچ صحبتی از سوی قانونگذار مبنی بر پرداخت خسارت به کاربران مطرح نمیشود و مدیرعامل این شرکت نیز بر این نکته تاکید دارد که اگر قرار باشد ما به کاربرانمان خسارتی پرداخت کنیم ابتدا باید خودمان از مراجع مربوطه این مبلغ را دریافت کنیم.
اما زمانی به طور غیررسمی اینگونه عنوان میشد که بیش از همه مخالفتهای دبیر شورای عالی فضای مجازی بوده که باعث قطع تماسهای تصویری شده است. در دورهای نیز اینگونه مطرح بود که قطع تماسهای تصویری به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری رخ داده و پس از انتخابات این محدودیتها برطرف خواهد شد اما حالا که تمام این موانع برطرف شده و مدتهاست گفته میشود پیوست فرهنگی رایتل به شورای عالی فضای مجازی ارایه شده، مشخص نیست چرا همچنان اهتمامی جدی برای وصل این سرویس وجود ندارد و تکلیف کاربران در این زمینه مشخص نمیشود.
همچنین معلوم نیست که آیا قرار است کاربران برای همیشه با این سرویس خداحافظی کنند یا نه؟ آیا در کل برای محدودیت ایجاد شده هیچ مرجعی موظف به پرداخت خسارت به کاربران نیست؟!
البته گاه اینگونه عنوان میشود که بحث تماس تصویری یک مزیت برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربهای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیمکارتهای نسل سه چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیتهای نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار میدهند؛
حتی گفته میشود در دنیا کمتر از یک درصد درآمد اپراتورها به تماسهای تصویری آنها مربوط میشود اما با تمام این تفاسیر وقتی سیمکارتی به طریق قانونی و با شرط بهرهمندی از تماس تصویری به فروش میرسد قطعا این حق خریدار و مشترک سیمکارت است که بابت هزینهای که کرده از این خدمات استفاده کند.