جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

موتورهاي جست‌وجوی پرمخاطب ایرانی حمايت مي‌شوند

محتوای جدول

رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در حال حاضر هشت موتور جست‌وجوگر ايراني فعال هستند و اين موتورهاي جست‌وجوگر براساس ميزان جذب مخاطب حمايت مي‌شوند.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, دكتر مرتضي براري افزود: هم‌اكنون موتورهاي جست‌وجوگر پارسي ياب، سلام، جاماسپ، تارجو، پارسيك پارسي جو، جسجو و ديتاياب براي مخاطبان در سراسر دنيا فعال هستند.
وي گفت: موتور پارسي ياب به تازگي توسط دانشگاه گيلان راه‌اندازي شده است.اين موتور جست‌وجوگر بايد ۲۰۰ ميليون مخاطب جذب كند. هم‌اكنون نسخه آزمايشي اين موتور جست‌وجوگر با ده‌ها هزار سند اينترنتي راه‌اندازي و اجرا شده است.
براري گفت: طرح موتور جست‌وجوي پارسي ياب از ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به عنوان فعاليت دانشجويي براي تجميع اطلاعات رسانه‌هاي داخلي كشور در بستر اينترانت ملي آغاز شد. با گسترش و ارتقاي اين طرح، بستري براي راه‌اندازي يك موتور جست‌وجوي كامل و جامع
فراهم شد.
وي افزود: همچنين موتور جست‌وجوي پارسي‌جو كه توسط دانشگاه يزدايجاد شده است بايد نيمي از جمعيت اين استان را جذب كند.
براري گفت: شركت‌هاي دانش بنيان و دانشگاه‌هاي فعال در اين زمينه بايد به طرف توليد خدمات و سرويس‌هاي مورد استفاده مردم سوق داده شوند تا ميزان سوددهي اين موتورهاي جست‌وجوگر افزايش يابد.
مصوبه ایجاد چهار پژوهشکدهICT در چهار دانشگاه
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به گزارش خبرگزاری مهر از پی‌گیری برنامه‌های دولت دهم در ایجاد پژوهشکده‌های ICT در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ‌‌در دولت یازدهم خبر داد و گفت: به‌زودی مصوبه ایجاد چهار پژوهشکده از شورای گسترش آموزش عالی دریافت می‌شود.
مرتضی براری در مورد آخرین وضعیت پروژه ایجاد پژوهشکده‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ که در آخرین ماه فعالیت دولت دهم و توسط محمدحسن نامی‌ ‌وزیر وقت ICT کلید خورد گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کماکان پی‌گیر ایجاد این پژوهشکده‌ها هست و تاکنون 15 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مختلف برای ایجاد پژوهشکده ICT به امضا رسانده است.
وی با بیان اینکه هفته گذشته مصوبه ایجاد پژوهشکده خلیج فارس در دانشگاه بوشهر اخذ شد، افزود: ایجاد پژوهشکده در دانشگاه شاهد، سازمان پژوهش‌های علمی ‌‌صنعتی و دانشگاه مازندران نیز در حال تصویب است.
براری پژوهشکده‌های ICT را منبع درآمد دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: با تجاری سازی پروژه‌های فناوری، نیاز دستگاه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی به این پژوهشکده منتقل شده و این امر باعث تامین بازار برای این بخش می‌شود.
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر حمایت این وزارتخانه از پژوهشکده‌های ICT گفت: طی مذاکراتی که با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای این بخش به عمل آمده، نیاز این شرکت‌ها را در قالب پروژه به پژوهشکده‌ها می‌سپاریم تا این پژوهشکده بازار کار داشته باشند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید خدمات ارزش افزوده موبایل در پژوهشکده‌های ICT خبر داد و افزود: به طور متوسط دو هزار دانشجو در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و ایجاد پژوهشکده‌های ICT می‌تواند در راستای حل نیازهای کشور و به‌کارگیری این ظرفیت‌ها موثر واقع شود. بر این اساس همجواری دانشکده و پژوهشکده می‌تواند به توسعه ICT استان‌ها ب
یانجامد.

موتورهاي جست‌وجوي ايراني:

 پارسي ياب (parsiab.guilan.ac.ir)

اين موتور جست‌وجوگر توسط دانشگاه گيلان راه‌اندازي شده است و هم‌اكنون ده‌ها هزار مخاطب دارد.
سلام (www.salam.ir)
سلام جست‌وجوگري است كه در آن از هوش مصنوعي و همچنين الگوريتم‌هاي دقيق رياضي استفاده شده است. اين موتور داراي سرعت و قدرت پردازش بالايي است.
يكي از ويژگي‌هاي اين موتور، جست‌وجوي هم‌زمان و موازي آن در بزرگ‌ترين جست‌وجوگران دنياست و باعث مي‌شود که كاربران در يك زمان اطلاعات مربوط به كلمه خاصي را در چندين موتور جست‌وجوگر سرچ (جست‌وجو) كنند كه به اين ترتيب در زمان صرفه‌جويي مي‌شود.
پارسي جو (www.parsijoo.ir)
اين موتور جست‌وجو در سال ۱۳۸۷ براي نخستين بار و با اطلاعات بسيار كم آغاز به كار كرد و به تدريج بر اطلاعات آن افزوده شد. اين سايت ۱۲۰ ميليون صفحه فارسي را پوشش مي‌دهد. كاربران با ورود به سايت پارسي جو با محل سرچ و گزينه‌هاي مختلفي روبه‌رو مي‌شوند و اين موتور امكان جست‌و‌جو بين صفحات وب، مطالب علمي و يا دانلودها را به كاربران مي‌دهد. همچنين كاربران مي‌توانند از امكاناتي از جمله قرآن، پرسش‌هاي علمي، تعبير خواب و ماشين حساب اين سايت استفاده كنند.
تارجو (www.tarjoo.ir)
اين موتور از سال ۱۳۸۸ به طور رسمي كار خودش را آغاز كرده است و تعداد بسياري از صفحات وب را پوشش مي‌دهد. اين موتور جست‌وجو نيز داراي امكانات خاصي است كه به كاربران اجازه مي‌دهد در اين موتور به دو زبان فارسي و عربي به جست‌وجو بپردازند. همچنين افراد مي‌توانند جست‌وجوي خود را در بخش دانشنامه نيز ثبت كنند تا مطالب علمي مربوط به كلمه ورودي نشان داده شود.
جاماسپ (www.jamasp.com)
يكي از امكانت بسيار خوب اين سايت سيستم نقشه آن است كه در ميان جست‌وجوگرهاي ايراني مي‌توان گفت كه منحصربه‌فرد است. در اين نقشه یکهزار و 30 شهر مختلف و همچنين پنج هزار و 300 روستا به طور كامل پوشش داده مي‌شود. اين نقشه همچنين راه‌هاي ارتباطي را بسيار دقيق نشان داده و حتي نزديك به نيمي از جاده‌هاي فرعي را نيز در دل خودش جاي داده است.
جسجو (www.jasjoo.com)
اين موتور داراي امكانات گسترده‌اي از جمله سرچ كردن در ميان عكس و فيلم است كه در بقيه سايت‌هاي ايراني به ندرت ديده مي‌شود.
اين موتور جست‌وجو همچنين به كاربران اجازه مي‌دهد که از امكانات بسيار مانند لغت‌نامه فارسي، استخاره با قرآن و موارد ديگر استفاده كنند.
پارسيك (www.parseek.com)
اين جست‌و‌جوگر در سال ۱۳۸۱ راه‌اندازي شده و تا به امروز تغييرات گسترده‌اي روي آن انجام شده است.
اين جست‌وجوگر داراي امكانات متنوعي است و به كاربر اجازه مي‌دهد تا در ميان مقالات علمي، تصاوير و همچنين صفحات وب به جست‌وجو بپردازد. سامانه اخبار اين سامانه اخبار خبرگزاري‌هاي بزرگ كشور را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.
ديتاياب (www.datayab.com)
اين سايت اين امكان را مي‌دهد تا كاربر داده‌هاي موجود در ميان وبلاگ‌هاي ثبت شده در اين سايت را جست‌وجو كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: