جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نرم‌افزار ضد سرقت علمي و ادبي در اصفهان طراحي شد

محتوای جدول

نرم‌افزار ضد سرقت علمي و ادبي با نام آراد توسط فناوران شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان طراحي شد.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان در اين باره گفت: هدف اصلي از طراحي نرم‌افزار آراد، يافتن ميزان مشابهت يك مستند الكترونيكي با ساير منابع الكترونيكي است.
محمود شيخ زين‌الدين افزود: نرم‌افزار آراد پس از استخراج الگوهاي سرقت علمي- ادبي از يك موتور جست‌وجوي توزيع شده به نام طرلان استفاده مي‌كند تا الگوهاي سرقت علمي- ادبي در ساير منابع الكترونيكي ردگيري شود.
وي داشتن موتور جست‌وجوي مستقل و توزيع ‌شده مبتني بر زيرساخت محاسبات ابري، پشتيباني از زبان‌هاي مختلف، قابليت اتصال به منابع و كتابخانه‌هاي ديجيتال، ارایه گزارش‌هاي مديريتي و كاربري در مورد انواع سرقت‌هاي صورت گرفته را از امكانات اين نرم‌افزار اعلام كرد.
وي با بیان اينكه سرقت از منابع علمي- ادبي يكي از مشكلات جوامع دانشگاهي، سازمان‌ها و حتي شركت‌هاي خصوصي كشور است، گفت: الگوهاي سرقت‌هاي علمي- ادبي را مي‌توان به چهار دسته تقسيم كرد.
وي اين چهار دسته را كپي برداري كه در آن عين سند يا قسمتي از آن از منابع الكترونيكي كپي مي‌شود، بازنويسي كه در آن قسمتي از يك سند الكترونيكي بازگو و بازنويسي مي‌شود، ترجمه كه در آن كپي كننده قسمتي از يك سند را از يك زبان به زبان ديگر ترجمه كرده و مورد استفاده قرار مي‌دهد و تركيبي از سه مورد ياد شده عنوان كرد.
رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان افزود: در ميان روش‌هاي ياد شده، كپي‌برداري بدترين نوع سرقت علمي- ادبي است كه در آن اقدام به استفاده بدون مجوز از منابع ديگران مي‌شود. نرم‌افزار ضدسرقت علمي- ادبي آراد و موتور جست‌وجوي طرلان را شركت دانش بنيان آواي اطلاعات آريا مستقر در اين شهرك طراحي كرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: