جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نگاهی به تلاش دولت انگلیس برای محدود کردن سایت های اجتماعی

محتوای جدول

فیس‌بوک رفع فیلتر خواهد شد؟!به دنبال آشوب‎های خیابانی هفته گذشته در شهرهای مختلف انگلیس، استفاده آشوبگران و تظاهرکنندگان از سایت‎های اطلاع‎رسانی و اجتماعی مانند Facebook و Twitter برای هماهنگی و برنامه ریزی آشوبها، یکی از عوامل تاثیرگذار در گسترش دامنه آشوب‎ها و استمرار آن، عنوان داده شده است.

 

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, اکنون مقامات دولت و پلیس انگلیس به دنبال یافتن راه‎حل‎هایی برای محدود ساختن این گونه سایت‎ها در مواقع اضطراری مانند آشوب‎های اخیر، هستند. البته بدون شک در این کار با مقاومت‏‎هایی از سوی طرفداران آزادی بیان و صاحبان سایت‏های اجتماعی و همچنین با مشکلات فنی جهت عملی کردن چنین ایده‎هایی، روبرو خواهند بود.

نخست وزیر انگلیس در مجلس انگلیس رسماً به محدود کردن دسترسی به سایت‎های اجتماعی و خبررسانی اشاره کرده و اعلام کرد در این مورد اقداماتی را آغاز کرده است.

پلیس انگلیس نیز اعلام کرد که شرکت RIM سازنده گوشی‎های هوشمند BlackBerry با پلیس در حال همکاری است تا ارسال کنندگان پیام‎های آشوب ساز را شناسایی کنند.

در کشورهایی مانند انگلیس کنترل اینترنت بسیار دشوار است. نقاط ورودی اینترنت به شرکت های ISP و اپراتورهای تلفن همراه، متعدد و مختلف هستند و کنترل همه آنها حتی برای دولت انگلیس دشوار خواهد بود. دولت می‎تواند به تمام شرکت‎های خدمات دهنده اینترنت دستور دهد که سایت خاصی را مسدود کنند ولی کاربران می‎توانند به راحتی از سرویس‎های کشورهای همسایه استفاده کرده و محدودیت دولت را دور بزنند.

گروه‎ها و سازمان‎های طرفدار آزادی بیان و حقوق بشر نیز از هم اکنون اعتراضات خود را آغاز کرده‎اند. به اعتقاد این گروه‎ها، دولت نباید به خاطر اقدامات یک گروه کوچک از افراد خلافکار، امنیت و حریم خصوصی افراد جامعه را به خطر بیندازد و مانع از دسترسی آنان به ارتباطات امن و آزاد شود.

در جدیدترین اقدام نخست وزیر انگلیس نمایندگان شرکت‎های Facebook و Twitter و RIM را برای ارائه توضیحاتی درباره نقش این شرکت‎ها در دامن زدن به اغتشاشات اخیر در این کشور، احضار کرد.

البته برخی معتقدند که بزرگ کردن نقش این سایت اجتماعی در آشوب‎های اخیر، نقشه و تلاش دولت و پلیس برای فرار از عملکرد ضعیف خود در مقابله و مهار آشوب‎ها است. یکی از ایرادهایی که به عملکرد پلیس انگلیس گرفته شده، عدم نظارت و اطلاع به موقع پلیس از ارتباطات و پیام‎های مبادله شده توسط افراد اغتشاشگر بر روی این سایت‎ها است. نیروهای پلیس نیز می‎توانستند با دنبال کردن اخبار و اطلاعات ارائه شده بر روی این سایت‎ها، به طور همزمان با افراد تظاهر کننده، واکنش و عکس‎العمل مناسب نشان دهند.

فیس‌بوک رفع فیلتر خواهد شد؟!

طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا مقامات انگلیسی واقعاً تمایل و توان محدود ساختن دسترسی به سایت های اطلاع رسانی و اجتماعی را داردند یا خیر. آیا واقعا به دنبال یافتن راهکارهایی برای این منظور هستند و یا فقط به دنبال فرافکنی و گمراه کردن افکار عمومی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: