جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پليس فتا پاسخگوي حملات سايبري است

محتوای جدول

رئيس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي گفت : برابر قوانين بين المللي رسمي ترين سازمان هر کشور براي پاسخگويي به حملات سايبري ، پليس سايبري آن کشور است .

پلیس فتا

به گزارش شبکه خبري دولت الکترونيک، سردار سيد کمال هاديانفر در سومين همايش سراسري روساي پليس فتا استانهاي کشور با اشاره به بروز آمدي اين پليس اظهار داشت :شهروندان با ورود به فضاي مجازي هر روز با دريچه جديدي از دنياي اطلاعات آشنا مي شوند و جرايم و تهديدات پديده هاي عصر دنياي ديجيتال، با سرعت و به شکل قارچ گونه در حال رشد در دنياي کنوني است، رشد شتابان اين فضا و علاقه مندي کاربران جديد در ورود به اين فضا باعث گرديده است تا به تهديدات و جرايم آن کمتر توجه جدي نمايند و همچنين اين عامل سبب شده است غالباً کاربران علاقه مند و تازه کار در اين فضا قربانيان مجرمين باشند؛در اين راستا آسيب هاي غير قابل جبران روحي،معنوي و مادي متوجه آنها گردد.

اين مقام ارشد انتظامي ادامه داد : در مقابل افسران پليس سايبر جمهوري اسلامي ايران به پيشگيري،اطلاع رساني ، ارتقاء دانش و آگاهي مردم از طريق رسانه ها و سازمان ها و جلسات تخصصي به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضاي مجازي مي پردازند.

وي ارتباط و تعامل پليس فتا با درون و برون سازمان و همچنين در بحث حقوق شهروندي را يکي از علل موفقيت اين پليس برشمرد و گفت: اين موفقيت بايد با اعتماد سازي معطوف شود به گونه اي که ضريب اعتماد به پليس فتا افزايش يابد.

سردار هاديانفر بر تبادل تجربيات افسران پليس فتا سراسر کشور در خصوص برخي جرايم نوظهور سايبري تاکيد کرد و گفت : استفاده از تجربيات پليس هاي سايبري کشور هاي توسعه يافته بايد بهره برد.

اين مقام مسئول، با اشاره به پيگيري مردم درپرونده هاي اينترنتي شان گفت: مردم بايد درخصوص کلاهبرداري هاي اينترنتي آگاه باشندکه ميتوانندازطريق دادسراي جرايم رايانه اي به مشکلاتشان دراين خصوص رسيدگي کنند.

رييس پليس فتا ناجا باتاکيدبرالتزام به قانون، ارتقاء توان عملياتي، ظرفيت وقابليت هاي پليس فتاراعاملي براي موفقيت و ماندگاري اين پليس عنوان کرد.

رئيس پليس فتا ناجا با بيان اينکه بر طبق دسته بندي هاي صورت گرفته دردنيا سه نوع جرم شامل جرايم سنتي ، تکامل يافته (تلفيق جرايم سنتي و جديد ) و نوظهور وجود دارد،برسازمان يافتگي جرايم تاکيدکردوگفت:بات وجه به پيشرفت تکنولوژي عصرحاضر،مجرمان ديروز با همکاري هکرها براي نفوذ به دستگاههاي امنيتي و ارتکاب جرم بهره مي برند.اين مقام مسئول با اشاره به جرايم نوظهور گفت: علت تشکيل پليس سايبري در دنيا مقابله باجرايم فضاي اينترنتي نظير انواع کلاهبرداري (فيشينگ،فارمينگ و…..) است و اساس شاکله تخصصي آن مبارزه با جرايم نوظهور و مدرن است که نيازمند تخصص هاي خاص پليسي وفني ميباشد.

اين مقام مسوول در ادامه بر شناسايي مجرمان سازمان يافته، اشراف بر محيط، شيوه و شگرد جرم تاکيد و تصريح کرد و گفت : پليس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرايم محض سايبري مي باشد.

رئيس پليس فتا ناجا گفت: امروز بيش از ۴۵ ميليون نفر کاربر اينترنت در کشور وجود دارد در حاليکه ۲۳ ميليون نفر آنان را جوانان را تشکيل مي دهند.

به گفته اين مقام مسئول، ۴۱ درصد کاربران ايراني از اينترنت براي جستجوي اطلاعات و اخبار، ۱۹ درصد خدمات بانکداري الکترونيک، ۱۶ درصد دانلود، ۱۴ درصد شبکه هاي اجتماعي و ۱۰ درصد به عنوان فروشگاه اينترنتي استفاده مي کنند.

وي با اشاره به اينکه ۸۴ درصد جرايم در فضاي سايبري جرايم مالي است، خاطر نشان کرد: تامين امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات کشور، صيانت از هويت ديني، ملي و ارزش هاي انساني جامعه در فتا، حفظ حريم خصوصي و آزادي هاي مشروع، صيانت از منافع ، اسرار و اقتدار ملي در فضاي توليد و تبادل اطلاعات ، حفظ زير ساخت هاي حياتي کشور در مقابل حملات سايبري و اعتماد و آسودگي خاطر آحاد شهروندان جامعه براي انجام تمامي امور قانوني به منظور صيانت از حکميت و اقتدار ملي از جمله اهداف تشکيل پليس فتا به شمار مي آيد.

سردار هاديانفر افزود : پيشگيري ، آگاهي رساني عمومي و مقابله و مبارزه با جرايم نوظهور ، تکامل يافته و سازمان يافته از وظايف اصلي اين پليس است و تامين امنيت فضاي سايبر مهمترين هدف پليس فتا محسوب مي شود.

وي ادامه داد تقويت توان عملياتي به منظور پيش بيني ، پيشگيري و مقابله با جرايم و تهديدات ؛ توسعه توانمندي هاي فني و تخصصي در سطح کشور ؛ شناسايي راهکار هاي مقابله انواع جرايم و مجرمين توسعه و تقويت همکاري هاي بين المللي از برنامه هاي پليس فتا به شمار مي آيد.

رئيس پليس فتا ناجا گفت : امنيت در فضاي آنلاين ، دشوار کردن نحوه ارتکاب جرم ، ارتقاء احساس امنيت در حوزه کسب و کار و سرمايه گذاري ، ايجاد ارتباط و همکاري هاي بين المللي ، ايجاد احساس امنيت براي خانواده و کاربران ، کاهش جرايم امنيتي و سياسي ، افزايش خطر پذيري و ارتکاب جرم براي مجرمان از دستاورد هاي اين پليس محسوب مي شود.

رييس پليس سايبري كشور به فعاليت پليس فتا در ۳۳ا ستان کشور و نيز راه اندازي اين پليس در ۵۶ شهرستان بالاي بيش از ۲۰۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت:هم اکنون ده مرکزاستان کشور مجهز به آزمايشگاه فارنزيک است .

سردار هاديانفربه برگزاري دوره هاي آموزشي براي کارکنان پليس فتا،جذب افراد متخصص درحوزه سايبري اشاره و تصريح کرد: امنيت درفضاي سايبر،يک محصول نيست بلکه يک وظيفه است که بايد همه درتامين و پايدار نمودن آن اهتمام جدي داشته باشند دراين خصوص کاربران خانگي، شرکتها، سازمانها، ادارات و نهادها و وزارتخانه ها و…… در درجه اول بايدامنيت را با بروزرساني فايروال وآنتي ويروسها و کسب اطلاعات جديد درخصوص پيشگيري از بروز جرايم و تهديدات کسب و امنيت پيرامون خود را تامين نمايند.

اين مقام ارشد انتظامي در خاتمه اظهار داشت: تامين امنيت، پيشگيري، مقابله باجرايم وتهديدات سايبري وابسته به عزم واراده ملي ميباشد و اميدواريم همه دراين خصوص احساس مسئوليت جدي داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: