جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

]چندتوصیه حرفه ای وایمنی برای رصد بانان کسوف

محتوای جدول

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به علاقمندان رصد خورشید گرفتگی توصیه کرد: برای رویت این پدیده حتما از عینک های نجومی مخصوص کسوف استفاده شود زیرا فیلترهای غیر استاندارد آسیب جدی به چشم مشاهده کننده وارد می کند.

به گزارش شبکه دولت الکترونیک,مهندس ˈمسعود عتیقیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: از آنجا که خورشید گرفتگی بعدازظهر امروز در نیمی از کشور قابل رویت است و با توجه به درصد کم گرفت خورشید( گرفتگی خورشید) در کشور به علاقمندان رصد این واقعه توصیه می شود که از ابزارهای رصدی مانند دوربین های دوچشمی و یا تلسکوپ که حتما مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید هستند، استفاده کنند.

وی توضیح داد: ارتفاع خورشید در هنگام گرفت امروز 3/2 درجه است و از آنجا که لحظات آغازین کسوف به غروب خورشید نزدیک می شود ساکنان پایتخت زمان کوتاهی برای رصد این خورشید گرفتگی دارند.

عتیقی گفت: برای رصد خورشید گرفتگی باید حتما افق غربی دید رصد کننده باز باشد و از هرگونه عارضه طبیعی و یا ساختگی عاری باشد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این که در غرب کشور به طور مثال در شهر سنندج ارتفاع خورشید 8/5 درجه است و در نتیجه مدت زمان حضور خورشید در حالت گرفت در آسمان بیشتر است و سطح بیشتری از خورشید پوشانده خواهد شد، گفت: شرایط گرفت خورشید در غرب و جنوب غرب کشور بهتر است و افراد فرصت بهتری برای رصد خورشید گرفتگی دارند.

وی به علاقمندان به رصد خورشید گرفتگی توصیه کرد که هرگز از پالایه ها (فیلتر) غیر استاندارد که کاربری غیر از رصد خورشید دارند استفاده نکنند و قبل از آغاز گرفت، تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی مورد استفاده و دوربین های عکاسی و فیلمبرداری خود را به فیلترهای ویژه رصد خورشید مجهز کنند.

عتیقی تاکید کرد: با توجه به درصد کم گرفت خورشید، این واقعه باید با ابزارهای نجومی مجهز به فیلتر مورد مطالعه و رصد قرار گیرد.

به گفته وی کسوف امروز دومین گرفت خورشید در سال 92 است و اولین کسوف در اردبیهشت سال 92 بروز کرد که در استرالیا و نیوزلند قابل مشاهده بود و در ایران اصلا قابل مشاهده نبود.

عتیقی با بیان این که در گرفت های سال قبل گزارش های متعددی مبنی بر آسیب به چشم مخابره شده است، گفت: در صورتی که افراد بخواهند با چشم غیر مسلح به خورشید گرفتگی نگاه کنند باید از عینک های استاندارد برای رصد خورشید گرفتگی استفاده کنند گفت: آسیب هایی که بر اثر تماشای خورشید گرفتگی به چشم رصد گر وارد می شود می تواند در کوتاه مدت، بلند مدت و در برخی موارد برای همیشه فرد را از نعمت بینایی محروم کند.

تهیه وتظیم :مهدی حیدرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: