جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

گزارشی ازرونمایی شبیه ساز آموزشی توربین بادی

محتوای جدول

همزمان با چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل ، از شبیه ساز یا سیمیلاتور آموزشی توربین بادی امروز – یکشنبه – با حضور سردار مهدی فرحی دبیرستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، پدرام پاچنگی مجری این طرح در این مراسم در مصلی امام خمینی(ره) اظهار داشت: اجرای این پروژه حدود سه ماه طول کشید و هدف از ایجاد این شبیه ساز آموزش طراحی پیشرفته و فناوری های انرژی های نو بوده است.

وی افزود: توربین های بادی از اجزای مکاترونیکی، مکانیزم ها، سنسورها و سامانه کنترلی زیادی بهره می گیرند که این سیمیلاتور قصد دارد اکثر آنها را پیاده سازی کند و دانشجویان و محققین حوزه انرژی های نو را با نحوه عملکرد و الگوریتم های کنترلی و مکانیزم های مکانیکی توربین بادی آشنا سازد.

وی درباره این طرح گفت: اجزای این شبیه ساز شامل بال توربین بادی (سه بال)، هاب توربین بادی، شفت سرعت پایین، گیربکس افزاینده، شفت سرعت بالا، ترمز، بادسنج، بادنما، ژنراتور، سنسور اندازه گیری جریان، سنسور اندازه گیری ولتاژ، باطری، مدار کنترل جریان، برج توربین بادی، کابین توربین بادی، سامانه موتور yaw، سامانه کنترل صنعتی plc و سامانه مانیتورینگ صنعتی HMA است.

عضو تیم سازنده این شبیه ساز خاطرنشان کرد: این شبیه ساز دارای یک واحد هواشناسی است که سرعت باد و جهت باد را تشخیص می دهد و پس از تشخیص و فیلترینگ دستور تشخیص سرعت و زاویه باد را به موتور ارسال می کند و پس از آن توربین را در جهت بهینه باد، تغییر زاویه می دهد.

وی افزود: واحد ترمز نیز در این سیمیلاتور وظیفه کنترل سرعت روتور توربین راداراست و آن را در یک بازه مشخص نگه می دارد.

این محقق اظهار داشت: شبیه ساز آموزشی توربین بادی همچنین دارای یک واحد ژنراتور است که ولتاژ خروجی را ارایه می کند و این محصول در صنایع آموزشی از مبتدی تا پیشرفته کاربرد دارد .

چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل در روزهای 11 تا 14 آبان ماه و با ارایه بیش از هزار طرح دانش بنیان در مصلی امام خمینی(ره) درحال برگزاری است.

تهیه وتنظیم:مهدی حیدرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: