جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

گزارش McAfee از وضعیت تهدیدات سایبری و فعالیت بدافزارها

محتوای جدول

McAfee Report بر اساس جدیدترین گزارش امنیتی McAfee، در سه ماهه ابتدای سال میلادی ۲۰۱۳ (زمستان ۱۳۹۱) تعداد هرزنامه ها (Spam) به طور چشمگیری افزایش یافت. همچنین شاهد ظهور گونه های جدیدی از بدافزارهایی که بخش MBR یا Master Boot Record را آلوده می کنند، بوده ایم.

 

طبق گزارش McAfee Threat Report که آماری از وضعیت تهدیدات سایبری و فعالیت بدافزارها را در دوره های سه ماهه ارائه می کند، میزان ارسال هرزنامه ها که طی سال ۲۰۱۲ میلادی ثابت باقی مانده بود، در سه ماهه اول ۲۰۱۳ افزایش ناگهانی پیدا کرده است.

آمار ارسال هرزنامه از برخی کشورها به طور غیر قابل باور افزایش یافته است. آمار ارسال هرزنامه از کشور بلاروس نزدیک به ۵/۵ برابر و از کشور قزاقستان ۵/۱ برابر شده است.

شبکه مخرب Cutwail یا Pushdo مسئول ارسال بخش عمده ای از این هرزنامه ها بوده است. میزان فعالیت این شبکه مخرب توسط شرکت های امنیتی دیگر هم رصد و تایید شده است. اینگونه شبکه های مخرب به روش های مختلف، کامپیوترهای عادی کاربران را به کنترل خود درآورده و از آنها برای عملیات مخرب، از جمله ارسال هرزنامه، سوء استفاده می کنند. به این شبکه مخرب Botnet و به هر یک از کامپیوترهای تحت کنترل، Bot گفته می شود.

botnets

همچنین بدافزارهایی که بخش MBR دیسک سخت رایانه ها را آلوده می کنند، رو به افزایش هستند. تعداد این نوع بدافزارها از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ (پاییز ۱۳۹۱) در حال افزایش است و در سه ماهه اول ۲۰۱۳ نیز این روند صعودی ادامه پیدا کرده است. از جمله بدافزارهای آلوده کننده MBR که میزان فعالیت بیشتری داشته اند، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • Stealth MBR یا  Mebroot   
  • Tidserv یا Alureon
  • TDSS/TDL
  • Cidox
  • Shamoon

MBR

بعلاوه “باج افزارها” یا Ransom-ware نیز فعالیت بیشتری در سه ماهه اول ۲۰۱۳ داشته اند. این نوع بدافزارها با نمایش هشدارهای جعلی که در ظاهر از طرف مقامات انتظامی و اطلاعاتی هستند، از کاربران اخاذی می کنند. با افزایش شیوه های اینترنتی برای ”پرداخت ناشناس” که هویت دریافت کننده چندان قابل شناسایی نیست، فعالیت و گونه های جدید باج افزارها رو به افزایش گذاشته است.

ransome

تا همین اواخر کلاهبرداران اینترنتی سعی می کردند با ایجاد ترس و نگرانی برای کاربران، آنان را وادار به خرید نرم افزارهایی نظیر ضدویروس کنند تا آلودگی ساختگی و غیر واقعی رایانه های خود را پاکسازی نمایند. ولی در اینگونه کلاهبرداری ها لازم بود که از کارت اعتباری کاربر فریب خورده، پول برداشت شود. این نوع پرداخت ها به راحتی قابل ردگیری بودند و به همین دلیل نیز فعالیت “ترس افزار”ها یا Scare-ware رو به کاهش بوده است.

fake av

تعداد کل بدافزارها نیز در سه ماهه اول ۲۰۱۳ حدود ۲۸ درصد افزایش یافته و به ۱۲۰ میلیون گونه منحصر به فرد رسیده است.

total malware

گر چه میزان رشد بدافزارهای ویژه دستگاه های همراه (Mobile) در این دوره نسبت به دوره قبل کاهش نشان می دهد ولی با این حال، تعداد بدافزارهای همراه که در این دوره کشف شده اند، معادل ۲۸ درصد کل بدافزارهای همراه است که از ابتدای تاکنون شناسایی شده اند.

mobile malware

گزارش کامل McAfee Threat Report را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: